لذت بردن از زندگی جنسی سالم در هر سنی امکان‌پذیر است. اگر شرایط سلامتی یا عادت کردن به شرایط، اشتیاق شما را از بین برده است، برای زنده کردن دوباره عشق، موارد زیر را در نظر بگیرید.

بدون در نظر گرفتن اینکه چند سال دارید و حتی اگر پیر شده‌اید، داشتن رابطه جنسی سالم، لذت‌بخش و راضی‌کننده باید بخشی از زندگی شما باشد. اما گاهی اوقات تغییرات فیزیکی مرتبط با سن و یا رابطه‌ای که به صورت عادت درآمده، منجر به عدم رضایت در اتاق خواب می‌شود.

اگر اوضاع زندگی جنسی شما وخیم است و یا اگر احساس می‌کنید شما و همسرتان در رابطه جنسی گیر کرده‌اید، کارهائی وجود دارد که می‌توانید برای طعم بخشیدن و لذت بردن دوباره از رابطه جنسی انجام دهید.

رابطه جنسی سالم و پیر شدن: چرا گاهی اوقات شعلهها خاموش میشوند؟

در سال 2010 تحقیقی به وسیله مؤسسه AARP  انجام گردید؛ محققان نتیجه گرفتند که تقریباً نیمی از مردان و زنان 45 ساله و مسن‌تر معتقدند نسبت به دهه قبل، لذت کمتری از زندگی جنسی خود می‌برند.

بر اساس دلایل متعدد محققان باور دارند که تمایل و عملکرد جنسی افراد با افزایش سن،کاهش می‌یابد، برخی از این دلایل را در زیر آورده‌ایم:

- یائسگی. در نزدیکی زمان یائسگی هورمون‌های زنانه دائماً در حال نوسان بوده و واژن کوتاه‌تر و باریک‌تر شده، دیواره واژن سفت شده و اغلب در زنان کاهش روانکارهای واژنی وجود دارد. این تغییرات، رابطه جنسی را برای زن و مرد ناخوشایند و حتی دردناک می‌کنند.

- راست نشدن آلت تناسلی مرد.‌ عدم توانائی راست کردن و یا نگه‌داشتن راست‌شدگی با افزایش سن، بیشتر می‌شود.

- درد و ناراحتی. برخی مشکلات مرتبط با سن همانند آرتروز و دردهای مزمن، می‌توانند رابطه جنسی را ناخوشایند نموده و در توانائی شما برای لذت بردن از رابطه جنسی اختلال ایجاد کنند.

- دیگر شرایط سلامتی. احتمال ابتلا به دیابت، بیماری‌های قلبی، سکته و زوال عقل با افزایش سن بالاتر می‌رود و مردان و زنانی که در این شرایط قرار دارند، اغلب نمی‌توانند زندگی جنسی سالمی داشته باشند.

- داروها. برخی داروها شامل داروهای فشار خون، ضد افسردگی و آنتی‌اکسیدان‌ها با عدم توانائی راست کردن در مردان یا عدم تمایل به رابطه جنسی در زنان، ارتباط دارد.

- مسائل احساسی. همان‌طور که سن و بدن شما تغییر می‌‌کند، ممکن است در مورد ظاهر خود احساس ناراحتی کرده و درنتیجه از رابطه جنسی لذت نخواهید برد. همچنین ممکن است با مسائل سختی همانند بیماری روبرو شوید، که رابطه جنسی را در درجه پائین اهمیت قرار دهد.

برگرداندن خوشی به رابطه جنسی

اگر به دنبال راهی برای حفظ رابطه جنسی سالم می‌گردید یا اینکه می‌خواهید دوباره تمایلات خود را شعله‌ور سازید، نکات زیر را مورد توجه قرار دهید:

- خلاق باشید. هنگامی که حرف رابطه جنسی به میان می‌آید، امتحان روشی متفاوت یکی از بهترین کارها برای طعم بخشیدن به زندگی جنسی‌تان است. در تحقیق جنسیAARP  تنها 29 درصد از پاسخ‌دهنده‌ها همسر خود را فردی خلاق در رابطه جنسی توصیف کرده‌اند. بنابراین اگر وسیله جنسی وجود دارد که همیشه در مورد آن کنجکاو بوده‌اید یا می‌خواهید وضعیت جنسی جدیدی را امتحان کنید، در رابطه بعدی آن را با همسرتان در میان بگذارید.

- ماجراجو باشید. هر تغییری در رابطه جنسی عادی می‌تواند هیجان را به زندگی جنسی‌تان بازگرداند. در صورتی که همیشه شب‌ها رابطه داشتید، این بار صبح را امتحان کنید. اگر همیشه در تخت رابطه داشتید، جای جدیدی را امتحان کنید.

- با همسر خود تخیل کنید. صحبت کردن با همسرتان در مورد رابطه جنسی ممکن است سخت باشد. اما به جای تمرکز بر عدم رضایت در رابطه، سعی کنید در مورد رابطه جنسی تخیل کنید و از همسرتان بخواهید که در این فانتزی شما را همراهی کند. صحبت کردن در مورد تمایلات نهفته‌تان می‌تواند برای پیش‌نوازش عالی باشد.

- پیش دستی کنید. اگر همیشه این همسرتان بوده که رابطه جنسی را آغاز کرده، سعی کنید شما شروع‌کننده باشید. عوض شدن کسی که رهبری رابطه جنسی را به عهده دارد می‌تواند روش خوبی برای هیجان‌زده شدن در رابطه جنسی باشد.

- پیش نوازش را دوباره کشف کنید. افرادی که رابطه‌های طولانی دارند اغلب پیش‌نوازش را از یاد می‌برند، اما اگر در تحریک شدن مشکل دارید، صرف زمان بیشتر در نوازش کردن کمک می‌کند که در حال و هوای رابطه جنسی قرار گرفته و از آن لذت ببرید.

درصورتی که مشکلی در تحریک شدن یا عملکرد جنسی دارید که باعث لذت نبردن شما از رابطه می‌شود، با پزشک خود صحبت کنید. اغلب درمان‌های ساده‌ای وجود دارد که می‌تواند در داشتن رابطه جنسی فعال و سالم کمک کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: medicinenet.com