احساسات جنسی در افراد با افزایش سن، از بین نمی روند.

سلامت جنسی در هر سنی مهم است ، و میل به صمیمیت همیشگی است. گرچه با افزایش سن، روابط جنسی دیگر همچون دوران جوانی نیست ، اما همچنان نیازهای فرد را برطرف می کند. باید بدانید که با افزایش سن ، کدام جنبه های  سلامت جنسی ، تغییر می کنند، و چگونه باید با این تغییرات، همسو شوید.

ارتباط عاطفی بسیار مهم است

برای حفظ رضایت از روابط جنسی ، باید با همسر خود گفتگو کنید. برای با هم بودن وقت بگذارید. در هر فرصتی که با یکدیگر تنها هستید، در مورد رابطه زناشویی صحبت کنید، و خواسته های خود را با همسرتان در میان بگذارید. در مورد احساسات و نیازهای جسمی خود ، با او صادق باشید.

سلامت جنسی و روابط جنسی ایمن

افراد در هر سنی، باید از چگونگی داشتن یک رابطه جنسی ایمن ، مطلع باشند. اگر با فرد جدیدی رابطه برقرار می کنید، حتما از کاندوم استفاده کنید. همچنین در مورد سایر راه های جلوگیری از بیماری های مقاربتی، با پزشک خود مشورت کنید.

اگر برای مدتی طولانی با یک فرد رابطه دارید ، و هیچکدام به بیماری های مقاربتی مبتلا نیستید، نگران مراقبت های جنسی نباشید. در هرصورت ، بهتر است همیشه از کاندوم استفاده کنید.

افزایش سن و سلامت جنسی در مردان

هورمون تستوسترون در روابط و احساسات جنسی مردان ، نقش مهمی دارد. در اواخر دوران نوجوانی، میزان تستوسترون به بالاترین حد خود می رسد، سپس به مرور زمان کاهش می یابد. بیشتر مردان در سنین 60 تا 65 سال، متوجه تغییراتی در رفتارهای جنسی خود می شوند. نعوظ سست تر از گذشته است و رسیدن به آن بیشتر طول می کشد. برای رسیدن به برانگیختگی کامل، اوج لذت جنسی و انزال نیز، زمان بیشتری نیاز است. همچنین ناتوانی جنسی در این سن رایج است. داروهای مختلفی وجود دارد که در رسیدن به نعوظ و یا حفظ آن، به مردان کمک می کند.

افزایش سن و سلامت جنسی در زنان

هنگامی که زنان به سن یائسگی نزدیک می شوند، میزان استروژن در بدن آنها کاهش می یابد، و سبب خشک شدن واژن و کاهش تحریک جنسی می شود. آنها در این سنین، گاهی دچار تغییرات عاطفی نیز می شوند. گرچه عدم نگرانی از بارداری، روابط جنسی را برای برخی از زنان لذت بخش تر می کند، اما برخی دیگر احساس می کنند که به دلیل تغییرات طبیعی در شکل و سایز بدن، از نظر جنسی جذاب نیستند.

سلامت جنسی و انواع بیماری ها

هر نوع بیماری که تندرستی و سلامت عمومی بدن را به خطر بیاندازد، ممکن است بر سلامت جنسی نیز تاثیر بگذارد. بیماری های دستگاه قلب و عروق، فشار خون بالا، دیابت، مشکلات هورمونی، افسردگی و اضطراب و داروهایی که برای درمان این بیماری ها مصرف می شوند، ممکن است میل جنسی را کاهش دهند. برای مثال، فشار خون بالا و داروهای درمان آن، توانایی برانگیختگی را در فرد کاهش می دهد.

علاوه براین، هرگونه عمل جراحی که بر لگن و سیستم اعصاب مرکزی اثر بگذارد، بر رفتارهای جنسی تاثیری موقت اما قابل توجه خواهد داشت. با این وجود از آن جهت که بدن انسان قابلیت ترمیم دارد، اگر به بدن خود کمی توجه کنید و به آن زمان بدهید، مجددا به محرک های جنسی ، واکنش نشان خواهد داد.

سلامت جنسی و داروها

برخی از داروها از بروز پاسخ جنسی بدن، ازجمله میل به رابطه جنسی و توانایی بدن در تحریک شدن یا رسیدن به اوج لذت، جلوگیری می کنند. اگر دارویی که مصرف می کنید عوارض جانبی جنسی دارد ، با پزشک خود مشورت کنید. پزشک ممکن است داروی دیگری که عوارض جانبی کمتری داشته باشد تجویز کند. مصرف داروهای مختلف بر عملکرد جنسی شما، تاثیرات متفاوتی می گذارند، در نتیجه سعی کنید در نوع فعالیت های جنسی و روش انجام آن ها، تنوع ایجاد کنید.

هنگامی که یکی از طرفین بیمار می شود، چه باید کرد؟

وقتی بیمار می شوید، تمایلات جنسی جای خود را به نیازهای دیگر می دهد. درد، ناراحتی، نگرانی و مصرف برخی داروها، ممکن است امیال جنسی شما را تحت الشعاع قرار دهند. با گفتگو با همسرخود می توانید، برای حفظ صمیمیت در این شرایط ، راه های دیگری پیدا کنید.

اگر همسر شما بیمار است، نیاز به مراقبت از او، ممکن است بر خواسته های جنسی شما ، تاثیر بگذارد. سعی کنید برای مدتی نقش پرستار و مراقب را کنار بگذارید، و در عوض یک همسر باشید، اینگونه می توانید در کنار همسر خود ، احساس آرامش کنید. با این روش شما می توانید از یک رابطه جنسی رضایت بخش و متقابل، لذت ببرید.

چگونه با تفاوت خواسته های یکدیگر، کنار بیاییم؟

تفاوت شور جنسی در زوج ها، در همه سنین رایج است. بسیاری از زوج ها با این مشکل مواجه هستند؛ هنگامی که یکی از آنها از رابطه جنسی اجتناب می کند، دیگری آغازگر آن است. اگرغالبا شما از رابطه جنسی اجتناب می کنید، سعی کنید صمیمیت خود را با همسرتان حفظ کنید. اگر شما آغازگر رابطه هستید،با او درمورد خواسته های خود، صحبت کنید.

اگر نگران هستید که به احساسات همسرتان لطمه وارد شود،تجربه ها و احساسات خود را با او درمیان بگذارید و در مورد خودتان صحبت کنید،برای مثال از جمله هایی چون "من فکر می کنم بدنم اینگونه بهتر پاسخ می دهد..." استفاده کنید. همچنین سعی کنید نیازها و خواسته های او را درک کنید. شما با کمک هم می توانید برای رفع هرچه بهتر نیازهای خود، راهی پیدا کنید.

آینده را در نظر بگیرید و به گذشته فکر نکنید

بسیاری از زوج ها مایلند بدانند که چگونه می توانند مانند دوران جوانی ، دهه 30،20 و اوایل دهه 40 زندگی، از نظر جنسی تحریک پذیر و فعال باشند. بجای فکر کردن به گذشته، تلاش کنید برای افزایش پاسخ بدن به میل جنسی حال حاضر خود، روشی پیدا کنید. باید بدانید چه چیزی برای دوطرف رضایت بخش و مورد قبول است.

در مورد چگونگی حفظ سلامت جنسی در سنین بالا، کتاب های زیادی در دسترس است. علاوه بر این مشاوره با متخصص، برای بسیاری از زوج ها ، مفید خواهد بود.پزشک می تواند پیشنهادات خوبی به شما ارائه دهد، و یا اینکه شما را به متخصص معرفی کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر،مژگان جنگی
منبع: aolhealth.org