عوارض تزریق بوتاکس برای درمان میگرن

رئیس انجمن علمی سردرد ایران، نسبت به روش جدید تزریق بوتاکس در درمان سردردهای مزمن میگرنی هشدار داد.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از مهر، دکتر منصوره تقاء، گفت: متاسفانه گاهی این تزریق ها برای سردردهای دیگر که تاثیر ندارد هم استفاده می شود یا روش های تزریقی که استاندارد نیستند تجویز می شود که تنها صرف هزینه است و البته گاهی هم عوارض دارد.

وی با بیان اینکه طی سال های اخیر درمان سردرد بیشتر معطوف به داروهای خوراکی بوده است، اظهار کرد: اما گاهی در مورد میگرن مزمن که دفعات سردرد زیاد است یا یک نوع سردرد به اسم سردرد خوشه ای که سردردهای بسیار شدید هستند و ممکن است در روز چندین مرتبه اتفاق بیافتند، در بعضی مواقع مقاوم به درمان خوراکی می شوند.

تقاء افزود: برخی انواع دیگر نیز تنها با کمک داروهای خوراکی قابل کنترل و درمان نیستند. در این میان از روش های تزریقی و روش های غیر دارویی دیگر بهره گرفته می شود.
وی افزود: طبق تاییدیه انجمن غذا و داروی امریکا تزریق بوتاکس فقط در مورد سردردهای میگرنی مزمن بکار می رود. در میگرن مزمن حداقل ۳ ماه پشت سر هم و هر ماه بیش از ۱۵ روز سردرد وجود دارد به گونه ای که بیمار حداقل ۸ روز آن را درد شدید داشته باشد.
رئیس انجمن علمی سردرد ایران با تاکید بر اینکه نحوه تزریق هم پروتکل خاصی دارد و در چهارمین کنگره سردرد آموزش های لازم در قالب یک کارگاه ارائه می شود، گفت: چهارمین کنگره بین المللی سردرد از ۲۵ تا ۲۷ شهریور ماه جاری در هتل المپیک تهران برگزار می شود.

مجله پزشکی مادر