زیبایی پوست با لیزر درمانی

skinlaser امروزه ليزردرماني يكي از درمان‌هاي رايج برای زیبایی پوست است، افراد بسیاری برای از بین بردن چین و چروک و جای جوش و لک از این روش استفاده می کنند.

برازنده، متخصص پوست و لیزر در گفت گو با خبرنگار مجله پزشکی مادر گفت: لیزر پوست ، روش درمان ضد پیری برای درمان خطوط نازک و چین و چروک است، این روش برای آکنه، زخم، لکه ها و کک و مک های قهوه ای  و انواع دیگر از تغییرات رنگی پوست  کاربرد دارد. لیزر دی اکسید کربن باعث تبخیر لایه های فوقانی پوست و در نتیجه از بین بردن آنها منجر می گردد. به طوری که پوست جدیدی تشکیل می شود.

این متخصص پوست و لیزر در ادامه عنوان کرد: لیزرهای لایه‌بردار را به دو گروه بزرگ تقسیم می کنند؛ از گروه اول می‌توان به لیزرهای لایه‌برداری مثل لیزر CO2 اشاره کرد که یک ناحیه از پوست را به صورت سرتاسری لایه‌برداری می‌کند. هنگامي‌که ليزر براي اولين بار به روي پوست مي‌تابد، لايه سطحي پوست يا اپيدرم برداشته مي‌شود و اگر استفاده از اين ليزر با دقت انجام نشود، مي‌تواند خطرناک باشد؛ چون نفوذ عمقي ليزر موجب از بين رفتن ضمايم پوست (مثل غدد عرق يا ضد چربي) مي‌شود و در اين صورت، خطر ايجاد اسکار يا جوشگاه دايمي ‌در ناحيه تحت درمان، وجود خواهد داشت.

گروه دوم فراکشنال است. در هر جلسه  درمان، درصدی از سطح مورد درمان دست‌ نخورده باقی می‌ماند، لذا به سرعت پوست ترمیم خواهد شد و عوارض کمتری از گروه اول دارد. امروزه این گروه لیزرها، طرفداران بسیاری دارد.

وی گفت: بسیاری به دلیل شغل خود امکان انجام لیزر درمانی را ندارند، چرا که  زمان طولانی برای بهبودی نیاز دارد. به کمک دستگاههای جدید لیزر اولتراپالس اسکن دار، معمولا طول مدت عمل لیزر پوست کمتر از یکساعت طول می کشد. بلافاصله پس از عمل، پوست برافروخته و به رنگ صورتی پر رنگ یا قرمز در می آید و بیمار احساس سوختگی یا خارش می کند.

برای 3تا 5 روز پس ازعمل بیمار دارای ترشحات روشن یا کمی زرد رنگ است. در روش باز معمولا در 24 ساعت اول با استفاده از کمپرس سرم سرد بایستی ترشحات شسته و پس از 24 ساعت از محلول آب و سرکه برای تمیز کردن صورت استفاده می شود.

در روش پانسمان بسته روز دوم یا سوم پانسمان عوض شده و همزمان بایستی بیمار آنتی بیوتیک و داروی ضد ویروس مصرف نماید. تورم صورت بین روز دوم تا چهارم طبیعی است و بین روزهای 7 تا 10 بیمار پوست قرمز و صورتی دارد که به تدریج به سمت طبیعی شدن پیش می رود و تقریبا در هفته سوم پس از عمل ، از بین می رود.

برازنده با بیان توصیه هایی افزود: در چند روز اول بایستی سر بیمار هنگام خواب بالا باشد تا از تورم صورت جلوگیری شود. معمولا بیمار بایستی تا6 ماه پس از عمل توسط پزشک ویزیت شود و پس از دو هفته بایستی کرمهای تجویز شده توسط پزشک با دقت استفاده شود. حداقل تا 2 هفته پس از لیزر بیمار نبایستی در معرض آفتاب قرار گیرد و پس از آن بیمار بایستی از ضد آفتاب، کلاه لبه دار ، نقاب یا عینک آفتابی استفاده نموده و مراقبت های لازم تا 3 ماه انجام گیرد.

گروه خبرنگاران مجله پزشکی مادر، مریم کریمی