آپاندیسیت

آپاندیسیت در واقع همان التهاب آپاندیس است . آپاندیس عضوی به طول 3 تا 7 سانتی متر است  که داخل روده ی بزرگ قرار گرفته است. هیچ کس به درستی عملکرد دقیق آن را نمی داند . اما آنچه به روشنی می دانیم این است که بدون هیچ عوارض آشکاری می توان پس از برداشتن آپاندیس به زندگی ادامه داد.

التهاب آپاندیس یک بیماری اورژانسی است که برای خارج کردن آن به عمل جراحی فوری نیاز است . در صورت عدم درمان ، ممکن است آپاندیس ترکیده یا سوراخ شود و مواد عفونی به داخل حفره ی شکمی راه پیدا کند که در این صورت باعث پریتونیت یا همان التهاب شدید حفره ی شکمی (صفاق) می شود و در صورتی که با آنتی بیوتیک های قوی درمان نشود، می تواند کشنده باشد.

گاهی آبسه ی پر از چرک (عفونت های محصور در دیواره های خاموش در برابر سایر قسمت های بدن ) خود را به شکل آپاندیس ملتهب نشان می دهد.  بافت های اسکار آپاندیس (دایواره های خاموش ) ،از گسترش عفونت در سایر قسمت های شکم جلوگیری   می کند. آبسه های آپاندیس اضطرار کمتری نسبت به آپاندیس ملتهب دارد . اما متأسفانه تا جراحی انجام نگیرد، نمی توان این امر را تشخیص داد . به همین دلیل تمامی موارد آپاندیسیت، شرایط اورژانس تلقی شده و در همه ی موارد جراحی انجام می شود.

در ایالات متحده از هر 15 نفر 1 نفر دچار آپاندیسیت می شود . آپاندیسیت در افراد زیر 2 سال نادر است و در سنین 10 تا 30 سالگی بسیار شایع تر است . گرچه این وضعیت ،در هر سنی ممکن است رخ دهد.

چه عواملی باعث بروز آپاندیسیت می شود؟

آپاندیسیت زمانی رخ می دهد که آپاندیس مسدود شده باشد . اغلب این انسداد به دلیل وجود مدفوع ، جسم خارجی یا ابتلا به سرطان اتفاق می افتد . از آنجایی که آپاندیس متورم به هر عفونتی در بدن واکنش نشان می دهد ، بنابراین انسداد آن از طریق عفونت نیز ممکن است.

علائم آپاندیس چیست؟

علائم کلاسیک آپاندیس شامل :

- دردهای مبهم در قسمت بالای ناف یا قسمت فوقانی شکم که این درد به سمت راست و پایین شکم تیر می کشد. معمولاً این اولین نشانه است.

- از دست دادن اشتها

- تهوع یا استفراغ که دقیقاً پس از درد شکم رخ می دهد.

- تورم شکم

- تب 37.2 تا 38.8 درجه سانتی گراد

- ناتوانی در دفع گاز

تقریباً در نیمی از موارد آپاندیسیت علائم زیر بروز می کند:

- درد مبهم یا شدید در همه ی قسمت های بالا و پایین شکم ، پشت و مقعد

- ادرار دردناک

- استفراغی که قبل از درد شکم رخ دهد

- گرفتگی شدید عضلات

- یبوست یا اسهال به همراه گاز

اگر هر کدام از علائم ذکر شده را دارید ، بلافاصله تحت مراقبت های پزشکی قرار گیرید . زیرا تشخیص و درمان به موقع این بیماری بسیار اهمیت دارد . هیچ چیزی نخورید ، ننوشید و از هر گونه قرص ضد درد ،آنتی اسید ، مسهل و پد های گرم کننده دوری کنید، زیرا می تواند باعث پارگی آپاندیس ملتهب شود.

آپاندیسیت چگونه تشخیص داده می شود؟

تشخیص آپاندیسیت ممکن است گمراه کننده باشد. اغلب علائم این بیماری مبهم یا بسیار شبیه سایر بیماری ها می باشد. بیماری هایی مانند : مشکلات کیسه صفرا ، عفونت مثانه یا مجاری ادراری ، بیماری کرون ، التهاب معده ، عفونت روده ای و مشکلات تخمدان.

معمولاً آزمایشات زیر برای تشخیص آپاندیسیت استفاده می شود :

- معاینه ی شکم برای تشخیص التهاب

- آزمایش ادرار برای بررسی احتمال عفونت ادراری

- معاینه ی مقعد

- آزمایش خون برای پی بردن به مبارزه ی احتمالی بدن در برابر عفونت

- سی تی اسکن یا سونوگرافی

آپاندیسیت چگونه درمان می شود؟

درمان استاندارد آپاندیسیت  ، آپاندوکتومی که همان جراحی به منظور برداشتن آپاندیس است .

حتی اگر مشکوک به آپاندیسیت باشید ، دکترها  ترجیح می دهند برای رعایت ایمنی شما و جلوگیری از پارگی آپاندیس ، عمل جراحی برداشتن آنرا انجام دهند . اگر آپاندیس به شکل آبسه بروز کرده ، جراحی در دو مرحله انجام می شود ، اول تخلیه ی چرک آبسه ، سپس برداشتن آپاندیس .

آپاندوکتومی : باید انتظار چه چیز را داشته باشید؟

پیش از برداشتن آپاندیس ، آنتی بیوتیک برای مبارزه با پریتونیت احتمالی تجویز می شود. معمولاً بیهوشی عمومی داده می شود و آپاندیس یا از طریق یک برش 10.16 cm  و یا توسط لاپاروسکوپی برداشته خواهد شد.. اگر دچار پریتونیت شدید ، شکم شما از چرک تخلیه شده سپس شستشو داده می شود.

12 ساعت پس از جراحی شما از تخت بلند شده و قادر به حرکت خواهید بود. معمولاً 2 تا 3 هفته طول می کشد تا به فعالیت های عادی خود بازگردید . اگر جراحی توسط لاپاراسکوپ (مانند تلسکوپی نازک است برای مشاهده ی داخل شکم ) انجام شود ، برش کوچکتر و بهبودی سریع تر حاصل می شود.

پس از برداشتن آپاندیس در صورت بروز هر کدام از موارد زیر با دکتر خود تماس بگیرید :

- استفراغ خارج از کنترل

- افزایش درد شکم

- سرگیجه و احساس ضعف

- خون در استفراغ یا ادرار

- افزایش درد و قرمزی در محل برش جراحی

- تب

- چرک کردن زخم

آیا آپاندیسیت قابل پیشگیری است؟

هیچ راهی برای جلوگیری از آپاندیسیت وجود ندارد ، امّا به هر حال بروز آپاندیسیت در افرادی که غذاهای دارای فیبر بالا ، مانند سبزی و میوه ، مصرف می کنند کمتر شایع است.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، مژان داداش زاده
منبع: webmd.com