اسپوندیلوز: ساییدگی ستون فقرات که باعث درد گردن و کمر می شود

اگر در صبحگاه احساس سفتی و خشکی کمر و گردن را تجربه می کنید و یا دردی دارید که هنگام صبح و شب، موقع خواب، شدید می شود، ممکن است از اسپوندیلوز رنج ببرید. این بیماری از ساییدگی و پارگی ممتد بخش هایی از ستون فقرات، ایجاد می شود.

این بیماری به اسپوندیلوز گردنی نیز معروف است. به دلیل اینکه بخش های بالایی ستون فقرات شما را که قسمتی از آن گردن است ، تحت تاثیر قرار می دهد. می توان آن را آرتروز گردن نیز نام گذاری کرد. امکان دارد این درد های مزمن در طول زمان به شانه های شما و یا بازو هایتان سرایت پیدا کنند.

با اینکه بیشتر درد ها در ناحیه ی گردن مشاهده شده اما ممکن است این درد ها به نقاط تحتانی هم سرایت کنند و باعث کمر درد شوند. اسپوندیلوز قفسه سینه که ناحیه ی میانی ستون فقرات را تحت تاثیر قرار می دهد و اسپوندیلوز کمری که باعت ایجاد درد در قسمت های پایین تر می شوند نیز انواع دیگری از این بیماری، به شمار می روند.

نشانه های اسپوندیلوز و احتمال ابتلا به آن

تمامی مبتلایان به این بیماری از خود نشانه ای بروز نمی دهند. اما بعضی افراد به علائمی همچون بی حسی و ضعف شدید و درد های مزمن، مخصوصا در کمر ، بر می خورند. دکتر کافی می گوید:"رایج ترین شکل علائم، احساس بی حسی و سفتی در کمر است."

شما ممکن است سردرد هایی را در ناحیه ی پشت سرتان نیز احساس کنید و یا اینکه تعادل خود را از دست بدهید (البته این یکی، کمی نادر است).

دلیل این ساییدگی ها عموما کهولت سن می باشد. هرچند که هر کسی با دیگری متفاوت است و این تفاوت به این بستگی دارد که چگونه از بدنمان استفاده می کنیم.

تشخیص اسپوندیلوز و درمان آن

برای تشخیص اسپوندیلوز، پزشک بر روی شما آزمایشاتی انجام می دهد، سپس از شما سوالاتی می پرسد و تاریخچه ی پزشکی یتان را مطالعه می کند. بعد از این ممکن است برای شما، MRI و یا سی تی اسکن تجویز کند تا محدوده ی صدمه را مشخص کند. اگر بیماری شما، به ناراحتی های رشته های عصبی منجر شد، پزشک برای شما یک الکترومیوگرافی – EMG -  تجویز خواهد کرد.

اسپوندیلوز به کلی از میان نمی رود، ولی می توان روش های درمانی مفیدی را پیش گرفت. این روش ها شامل موارد زیر اند:

- بسته های گرم و سرد. قرار دادن بسته های گرم و یا کیسه های آب گرم بر روی بازو ها و کتف ها می تواند درد را کاهش دهد. و یا گذاشتن بسته های سرد و یا یخ بر روی ناحیه های سوزناک و ملتهب ، می تواند آنها را آرام کند. حتی یک حمام آب گرم هم می تواند به شما کمک کند.

- نگاه داشتن حالت های صحیح بدن. وضعیت بدن شما تاثیر زیادی بر روی بیماریتان دارد. اگر از اسپوندیلوز رنج می برید همیشه صاف بنشینید و سر بالا و راست بایستید. خمیدگی و بد نشستن درد هایتان را افزایش می دهد. پس بیشتر به حالت بدنتان دقت کنید.

- ماساژ درمانی و دستکاری ستون فقرات. این روش به شما کمک می کند تا به همراه بهبود عملکرد بالاتنه ، درد ها وسوزش ها را نیز کاهش دهید.

- فیزیوتراپی و ورزش. ورزش و فعالیت زیر نظر یک فیزیوتراپ به کاهش درد هایتان کمک می کند. با ورزش های منظم شما حالت بدن و انعطاف پذیری خود را بهبود می بخشید که این امر از درد هایتان می کاهد.

- داروها. داروهای فاقد استروئید و ضد سوزش که جزو اولین درمان هایی هستند که توسط پزشک تجویز می شوند، به شما کمک می کنند تا از سوزش ناحیه های حساس بکاهید و با سختی عضلات مقابله کنید.

- تزریقات کورتیزون. که به بخش هایی از ستون فقرات تزریق می شوند.

- جراحی. جراحی آخرین راهی است که یک پزشک پیشنهاد می دهد. جراحی برای کسانی است که به راه های درمانی رایج، جواب نداده اند و یا اینکه بی حسی هایشان روز به روز افزایش می یابد.

اسپوندیلوز را نمی توان پیشگیری کرد. ولی برای به تعویق انداختن آن، از صدمه زدن به گردن و کمر خود جلوگیری کنید، هنگام ورزش محافظ بپوشید، حالت صحیح بدن خود را حفظ کنید و تغذیه ی سالم داشته باشید.

اگر احساس می کنید به اسپوندیلوز مبتلا هستید ، هر چه سریعتر با پزشک خود مشورت کرده و درمان را شروع کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر،محمد ابراهیمی
منبع: aolhealth.com