حقایقی درباره آرتروز (OA)

آرتروز یکی از شایعترین شکل التهاب مفصلی می باشد و تقریبا 27 میلیون آمریکایی و 151 میلیون مردم سراسر جهان بدان مبتلا هستند و به عنوان یک فرسودگی عادی ورم مفاصل شناخته  شده. آرتروز همانا از بین رفتن غضروف که بخشی از مفصل و پوشش قسمت انتهایی استخوان بوده و موجب راحت حرکت کردن مفاصل می شود می باشد. با از بین رفتن غضروف استخوان ها روی یکدیگر اصطکاک پیدا می کنند و حرکت مفصل مشکل شده ، سفت و بسیار دردناک می شود. تمام این عوامل ایجاد بیماری آرتروز می کند که افزایش وزن ، آسیب مفاصل و ضعیف شدن ماهیچه ها را در بر می گیرد. آرتروز بر دستها ، پاها ، ستون فقرات ، و مفاصلی که سنگینی را تحمل می کنند مثل مفصل ران و زانوها تأثیر می گذارد. در سراسر جهان 18% زنان و 6/9% مردان 60 ساله و بالاتر مبتلا به بیماری آرتروز می باشند. فقط در آمریکا 9/13% افراد 25 ساله و بالاتر و  6/33 % (4/12 میلیون) افراد 65 ساله یا مسن تر دچار این بیماری می شوند. این بیماری از سال 1990 تا 2005 تعداد بسیاری از افراد بزرگسال آمریکایی را مبتلا کرده است.

کسانی که از زانو درد و کمر درد رنج می برند  
می دانید بسیاری از افرادی که دچار کمر درد هستند از زانو درد نیز رنج می برند. وقتی قسمتی از بدن آسیب می بیند حفاظت از آن منطقه برای بدن طبیعی می باشد. اگر عضوی که دچار درد و عارضه شده کمر یا مفصل ران باشد مفصلی که باید وزن بدن را تحمل کند زانو است و اگر زمان آن طولانی شود زانو آسیب پذیر می شود و دچار مشکل می گردد. بنابراین برای کسانی که کمردرد دارند بسیار حائز اهمیت است که سعی کنند دچار زانو درد نشوند.


چه بیماری ها و شرایطی موجب زانو درد می شوند و درمان آن چیست؟
درد زانو ممکن است به دلیل عارضه و بیماری بوجود آید که مفاصل زانو ، بافتهای نرم ، استخوانهای اطراف زانو و یا عصب های بوجود آورنده حس در منطقه زانو را در گیر کند
. آرتروز در حقیقت همان التهاب مفصل است. علل این التهاب ، می تواند انواع مختلفی از بیماری های غیر التهابی مثل OA و یا انواع التهابی آرتروز مثل رماتیسم و نقرس باشد.

درمان التهاب مفصلی متناسب با نوع آن است. بسیاری از مردم از این درد رنج می برند. ناراحتی و درد در بیماران منجر به آن می شود که بسیاری از آنان نیاز پیدا کنند تا مفصل زانو را تعویض نمایند و این جایگزینی زانو امکان حرکت بیشتری برای بیمار فراهم می کند.

تورم مفصل ناشی از آرتروز منجر به جمع شدن مایع و ایجاد کیست در پشت زانو می شود که موجب درد می گردد. عفونت استخوان یا مفصل دلیل جدی برای درد زانو می تواند باشد و با نشانه های عفونت مثل تب ، حرارت بالا ، گرمی مفاصل و سردشدن بدن در ارتباط است و ممکن است با زخمهای ناشی از سوزن در اطراف زانو مربوط باشد. با سوزن سرنگ می توان این مایع را بیرون کشید و با میکروسکوپ و تکنیکهای میکروبی آزمایشگاهی مایع جمع شده را آزمایش کرد. درمان با استفاده از آنتی بیوتیک می باشد. غده هایی که مفصل را در برمی گیرد بسیار نادرند. برای مثال:( SYNOVIAL SARCOMA ) نوعی سرطان کمیاب است که نزدیک مفاصل دست ها و پاها بوجود می آید و(giant cell tumor )  تومور غیر سرطانی کمیاب می باشد که بین سنین 20 الی 40 سال بوجود می آید. این تومور بسیار بندرت در بچه ها یا افراد سنین بالاتر از 65 سال دیده شده است. این غده ایجاد دردهای موضعی می کند و معمولا با جراحی درمان می شود. تعداد کسانی که برای درمان این درد لازم می گردد تا زانوی آنان برداشته و یا پای آنان کوتاه تر شود بسیار کم اند. جراحی بستگی به نوع غده دارد.

رباط داخل زانو می تواند سفت شود و آن به سندرم  pellegrinistieda syndrome مربوط می شود ( وقتی بوجود می آید که رسوبات کلسیم در قسمت داخلی زانو افزایش می یابد. این رسوبات در محل اتصال رباطها ی میانی به استخوان ران بوجود می آید.) با داشتن این وضعیت زانو ورم می کند که با استراحت کردن ، حرکت ندادن آن عضو و کیسه یخ می توان آن را درمان کرد.  برای درمان این درد به ندرت پیش آمده که نیاز به تزریق موضعی کورتیکاستروید (corticosteroids) شود.

( Chondromalacia = زیر کشکک زانو و پوشش انتهایی استخوان ران. درشت نی ، یک ضربه گیر طبیعی است که از غضروف ساخته شده است.) مربوط به نرم شدن غضروف زیر کشکک زانو و ایجاد دردهای شدید و سفت شدن آن در زنان جوان می گردد که به دنبال بالا و پایین رفتن از پله ها و یا کوهنوردی ایجاد می شود. این بیماری با داروهای ضد التهاب ، کیسه یخ و استراحت درمان می شود با انجام ورزشهای تقویت کننده عضله های چهار سر و جلوی ران خیالتان برای مدتی طولانی آسوده خواهد شد.

کیسه های مفصلی (bursitis) به طور عادی در داخل زانو و جلوی کشکک آن ایجاد می شود (anserine bursitis). کیسه های مفصلی معمولا با گذاشتن کیسه ی یخ ، حرکت نکردن ، داروهای ضد التهاب مثل ایبوبروفن یا آسپرین درمان می شود و ممکن است نیاز به تزریق کورتیکاستروید شود ( corticosteroids ) هورمونهای استروئیدی اند که در قشر غده فوق کلیوی ایجاد می شود.

آرتروز زانو : عمل برداشتن زانو حتمی است؟
آرتروز زانو می تواند باعث شود که هر کاری را که انجام می دهید همراه با درد باشد مثل راه رفتن ، پله بالارفتن ، نشستن یا دراز کشیدن . عمل برداشتن زانو یک راه درمان آرتروز است که می تواند باعث تسکین شود. این کار تنها راه درمان نیست. انتخاب های دیگری برای درمان وجود دارد. ابتدا سعی کنید درد زانو را کاهش دهید. تا توانایی برای حرکت بیشتر شود. عمل برداشتن زانو را به تأخیر اندازید و یا کاری کنید که نیازی به جراحی نداشته باشید.

درمان آرتروز : داروهای خوراکی
برخی داروها که ممکن است درمانی برای مقابله با زانو درد باشند و در برخی موارد کمک به کاهش التهاب می کنند ، شامل موارد زیر هستند:

استامینوفن : اولین دارو برای درمان ورم استخوان است. بخاطر اینکه در مقایسه با سایر مسکن ها عوارض کمتری دارد گرچه مصرف زیاد آن باعث لطمه زدن به کبد می شود. استامینوفن التهاب را کم نمی کند.

داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (کورتون)

این دارو تسکین دهنده درد و ضد التهاب  است. این داروها توسط دکتر تجویز می شود. ایبوبروفن و ناپروکسن از دسته قرصهای مسکن می باشند.

سایر ضد دردهای دیگر
وقتی سایر مسکنها درد را تسکین نمی دهند دکتر ممکن است مسکن قوی تری تجویز کند. مثل ترامادول و استامینوفن کدئین دار .

درمان آرتروز : ضد دردهای موضعی
این روغنها و پمادها را روی پوست جایی که درد دارید بمالید. بسیاری از این پمادها بدون نسخه قابل دسترس هستند، می توانید برای تسکین درد از این پمادها استفاده کنید:

کپسسین capsaicin - مسکنی است که از عصاره فلفل می باشد.

کنتریریتنت canterirritant – منتول ( menthol در نعنا یافت می شود) کامفر camphor - اوکالیپتوس eucalyptus oil – روغن تورپنتین (روغن سقز)  turpentine  oil - دی هیدرو کلرید dihydrochlorid -  همه اینها باعث تسکین درد می شوند.

سالیسیلات : در بسیاری از مسکنهای خوراکی وجود دارد و با جلوگیری از تولید مواد مشابه هورمون که به درد منجر می گردد ، مانع درد می شود.

دیکلوفناک : مسکن موضعی که فقط با تجویز دارو قابل استفاده می باشد.

درمان آرتروز : مکملهای مغذی
چندین مکمل مغذی برای تسکین درد وجود دارد :

گلوکزامین و کندرویتین (glucosamine and chondroitin) عنصر اصلی آنها از غضروف است ، پوشش نرم که مفاصل را حفاظت می کند بنابراین بسیاری از مردم برای تسکین درد از این دارو استفاده می کنند.

اینکه این قرصها تأثیر دارند جای بحث دارد. در حین اینکه محققان در مورد تاثیر گذاری این داروها در حال مطالعه اند ، برخی مطالعات نشان داده که مصرف این دارو باعث تسکین درد آرتروز و تسکین درد افرادی که زانوی آنها سفت شده است می شود.

بنابر مطالعات ، خوردن این دارو برای افرادی که درد زیاد یا کمی دارند مفید می باشد. طبق مطالعات دیگر ، خوردن 1500mg روزانه از گلوکزامین بیشتر از خوردن 300mg  مقدار روزانه استامینوفن یا داروی مسکن ، تاثیر بیشتری دارد.

اما طبق یافته های دیگر این قرصها درد را کاهش نمی دهند. اگر تصمیم گرفتید گلوکزامین یا کندروتین را امتحان کنید در مورد مقدار مصرف آن با دکتر خود مشورت کنید. و اگر به ماهی حساسیت دارید از خوردن این قرص پرهیز نمایید زیرا اغلب از صدف داران  ساخته شده و کوندروتین هم از کوسه یا غضروف خوک یا در آزمایشگاه ساخته می شود.

اسید های چرب امگا3
می توانید این چربی های مفید را با خوردن ماهی های آب سرد مثل سالمون یا خوردن کپسولهای روغن ماهی بدست بیاورید. این چربیهای سالم درد مفاصل و ورم استخوان را کاهش می دهد.

مترجم : شهلا آقایانی – مجله پزشکی مادر
منبع :
www.webmd.com