نوروپاتی دیابتی

نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین عوارض دیابت است که در عین حال بسیار مشکل آفرین می باشد . این عارضه منجر به ناتوانی و مشکلات بسیار جدی در افراد مبتلا به دیابت می شود و بار اقتصادی فراوانی را نیز ایجاد می کند .

در کشورهای پیشرفته ، شایع ترین علت نوروپاتی ، بیماری دیابت است و بیش از سایر عوارض دیابت منجر به بستری در بیمارستان شده ، عامل 50 تا 70 درصد قطع عضو بدون تروما است. این عازضه می تواند خاموش و بی سر و صدا باشد در حالی که عوارض خود را به جا می گذارد ، و پیشرفت کند .
عوارض عصبی در دیابت نوع یک و نوع دو تقریبا به یک اندازه رخ می دهد. یکی از مهمترین عوارض ناشی از نوروپاتی دیابت ، زخم پا است که می تواند موجب قانقاریا و یا قطع عضو شود ؛ به نحوی که در افراد با سابقه ی زخم دیابتی ، احتمال قطع اندام تا 36 برابر افزایش می یابد. فرم های دردناک نوروپاتی ، به صورت دردهای متقارن در انتهاهاست که به ویژه در شب تشدید می شود و به اشکال مختلف از دردهای عمیق و شدید تا دردهای تیز و برنده یا دردهای سوزشی یا شبیه الکتریکی بیان می شود که بر کیفیت زندگی بیماران تاثیر ناخوشایندی خواهد داشت.

درمان اغلب مشکل است و نیاز به استفاده توام از چندین دارو دارد. نوع دیگری از نوروپاتی ، ابتلای سیستم عصبی خودکار است که سیستم قلبی عروقی ، گوارشی ، ادراری تناسلی و فعالیت غدد عرق را مختل می سازد . برای مثال ابتلای سیستم قلبی عروقی ، نامنظمی و تندی ضربان قلب ، تغییرات وضعیتی فشار خون و ناتوانی در فعالیت های فیزیکی را به دنبال دارد ؛ درگیری سیستم عصبی خودکار در دستگاه گوارش می تواند به شکل کندی حرکتی مری ، اسهال شبانه ، یبوست مزمن و شدید و اختلال اسفنگتری رخ دهد. ناتوانی جنسی در 35 تا 90 درصد مردان دیابتی گزارش شده است که می تواند به دلیل ابتلای سیستم عصبی خودکار ایجاد شود و نیز درگیری مثانه که به شکل اختلال در تخلیه مثانه ، بی اختیاری ، شب ادراری و تکرر ادرار دیده می شود. خشکی پوست به دلیل اشکال فعالیت غدد عرق می تواند در ایجاد زخم پا نقش داشته باشد که آن هم به دلیل اختلال کارکرد سیستم عصبی رخ می دهد. بنابراین نوروپاتی دیابتی یکی از شایع ترین عوارض مزمن دیابت است که با کنترل مناسب قندخون تا حد زیادی می توان از بروز آن جلوگیری کرد و در صورت رخ داد، با کنترل دقیق قندخون می توان روند پیشرفت آن را کند یا متوقف نمود. لذا به تمام دیابتی ها ی عزیز توصیه می شود که کنترل دقیق قندخون را بیش از پیش مورد توجه قرار دهند .

دکتر علیرضا استقامتی