گل‌مژه


گل مژه در اثر عفونی شدن غدد لبه پلک رخ می‌دهد. گل‌مژه شبیه یک جوش چرکی است که ممکن است از داخل یا خارج پلک رشد کند. گل‌مژه مشکلی برای دید ایجاد نمی‌کند و در هر سنی ممکن است بروز نماید.

علایم و نشانه‌ها
ابتدا با درد، قرمزی، حساسیت و تورم در موضع شروع می‌شود و سپس یک جوش چرکی ظاهر می‌شود. گاهی تنها مجاور ضایعه متورم است و گاهی همه پلک متورم می‌شود. گاهی آبریزش، احساس جسم خارجی و حساسیت به نور نیز ایجاد می‌شود.

 

چه چیزی سبب گل‌مژه می‌شود؟
گل‌مژه معمولاً توسط باکتری استافیلوکوک ایجاد می‌شود. این میکروب در داخل بینی فراوان است و به راحتی ممکن است توسط دست از بینی به پلک‌ها منتقل شود.

درمان گل‌مژه
گل‌مژه اغلب بدون درمان ظرف چند روز خوب می‌شود. می‌توان با کمپرس گرم روزی 4 بار برای 10 تا 15 دقیقه بهبود آن را تسریع کنید. اینکار سبب کاهش درد و سریع‌تر سرباز کردن گل‌مژه می‌شود. معمولاً سطح گل‌مژه پس از مدتی پاره شده چرک آن تخلیه می‌گردد و سپس ترمیم و خوب می‌شود.

در گل مژه‌های معمولی استفاده از قطره‌های آنتی‌بیوتیک یا آنتی بیوتیک خوراکی فایده‌ای ندارد. اما در بچه‌های کوچک یا افرادی که گل‌مژه‌های شدیداً ملتهب دارند،ممکن است لازم باشد با نظر چشم‌پزشک آنتی‌بیوتیک خوراکی برای جلوگیری از گسترش عفونت به بقیه پلک و قسمت‌های مجاور استفاده شود.

هیچ‌گاه گل مژه را فشار ندهید و بگذارید خودش سرباز کند.

اگر شما به طور مکرر دچار گل‌مژه می‌شوید بهتر است از پماد آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از عود آن استفاده نمایید. همچنین شستشوی مرتب لبه پلک‌ها با شامپو بچه عود آن را کاهش می‌دهد.

گل‌مژه‌هایی که در سطح داخلی پلک ایجاد می‌شوند ممکن است کاملاً از بین رفته و یا خودبه‌خود سرباز کنند و گاهی لازم می‌شود که پزشک آن‌ها را باز و تخلیه نماید. تخلیه گل‌مژه با بی‌حسی موضعی با استفاده از قطره بی‌حس کننده انجام می‌شود و گل‌مژه از سمت پشت پلک تخلیه می‌شود.

دکتر محمد پاکروان