نگران رفتار و تربیت کودک خود نیستم چون

نگران رفتار و تربیت کودک خود نیستم چون  خیلی از ما مادران و پدران از رفتارهای کودک خود خسته می شوند و یا نگران هستند که ممکن است این رفتار آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. آیا می توانید به نگرانی ...

خیلی از ما مادران و پدران از رفتارهای کودک خود خسته می شوند و یا نگران هستند که ممکن است این رفتار آینده او را تحت تاثیر قرار دهد. آیا می توانید به نگرانی های خود پایان دهید؟

تربیت کودک

برای تربیت کودک باید به نکات زیر توجه شود:

1-کودک در چه سنی قرار دارد؟

2- چه رفتاری از خود بروز می دهد و ریشه این رفتار چیست؟

3-چه کمکی از مشاوره کودک و نوجوان می توانیم بگیریم؟

آموزش در مورد ویژگی های سن کودک

یکی از راه های بسیار آسان این است که به سایت کودک و نوجوان مراجعه کنید و در صفحه نخست آن، سن کودک خود را انتخاب کنید و در مورد ویژگی های شناختی، رشدی، رفتاری و تربیتی کودک اطلاعات تخصصی جمع آوری کنید.

در آن می توانید مثلا روانشناسی کودک یک ساله، دو ساله، روانشناسی نوجوان و غیره را مطالعه کنید. سعی شده در پایان صفحه نیز اطلاعات مفید و مرتبط به شما پیشنهاد شود.

برخی والدین نگران شدید از رفتارهایی همچون دکتربازی و یا کنجکاوی کودک دارند و باید در مورد این موضوعات اطلاعات مهمتری را کسب کنند. برای مثال کودک دو تا سه ساله چه تشویقی نیاز دارد.

تشویق کودک دو تا سه ساله

  • با رفتن به مکان‌های مختلف مانند پارک، ساحل، استخر عمومی، فروشگاه‌ها، تجربیات بیشتری به آنها بدهید.
  • با هم آهنگ بخوانید، موسیقی گوش دهید و برقصید
  • چیزهایی را که می توانند در محیط خود ببینند و بشنوند توصیف کنید، مانند گرم، سرد، بزرگ، بلند، سبز
  • از آنها بخواهید مشکلات روزمره را حل کنند، مثلاً باران می بارد، وقتی بیرون می رویم چه چیزی باید ببریم؟
  • سعی کنید آموزش توالت رفتن را شروع کنید. ابتدا با “شیر” شروع کنید
  • به آنها جعبه ها و بلوک هایی برای ساختن چیزهایی بدهید، مثلاً خانه ها و پل ها
  • به آنها کمک کنید تا مهارت های حرکتی خود را توسعه دهند و مفاهیمی مانند “زیر” و “بالا” را با ایجاد مسیرهایی با موانع در خانه مانند عبور از روی بالش، “از طریق” تونل، “زیر” صندلی درک کنند.
  • با استفاده از مداد رنگی، رنگ یا گچ، کودک خود را تشویق کنید تا از تخیل خود استفاده کند و ماهیچه های دستان خود را رشد دهد.

تغییرات روانی – اجتماعی ۶ تا ۸ سالگی

  • نشان دادن استقلال بیشتر از والدین و خانواده
  • شروع به تفکر در مورد آینده
  • شناخت بیشتر از جایگاه خود در جهان
  • توجه بیشتر به دوستیها و کارگروهی
  • خواهان دوست داشته شدن و پذیرش از سوی دوستان باشد.

تفکر و یادگیری دوره کودکی میانه

کودکان در این سنین ممکن است :رشد سریعی در مهارتهای روانی نشان دهند.راههای بیشتری برای توصیف تجارب و صحبت کردن از افکار و احساسات بیاموزند.توجه کمتری روی داشته و در مورد دیگران بیشتر نگرانند.

نکات فرزندپروری ۶ تا ۸ سالگییا کودکی میانه

  • نسبت به کودک خود عاطفه نشان دهید .دستاوردها و پیشرفتهای کودک راببینید.
  • به کودک کمک کنید، احساس مسئولیت را پرورش دهید. از او بخواهید کارهای خانه را انجام دهد. مانند: چیدن میز
  • با کودک خود در مورد مدرسه ، دوستان و چیزهایی که در آینده منتظر آنهاست؛صحبت کنید.

 

این مطلب در مورد روانشناسی کودک به شما پیشنهاد می شود.

رفتار کودک ما از کره مریخ می آید؟

والدین گاهی ابراز می کنند که ما دروغگو نیستیم و نمی دانیم چرا کودک ما دروغ می گوید و گاهی هم بیان می کنند ما در حضور کودک کار اشتباهی نکردیم ولی کودک فلان رفتار را انجام می دهد.

تمامی رفتارهای کودک همچون دزدی، لجبازی، ولخرجی، دروغگویی و غیره ناشی از بازخورد رفتار والدین و جامعه است که گاهی در برخی سن ها عادی است و در برخی سن ها نیاز به درمان روانشناسی دارد.

برای مثال اختلال اضطرابی در نوزان

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان باعث اضطراب بیش از حد مربوط به جدایییک کودک از خانه و یا از کسانی (در نوجوانان و بزرگسالان) است که به فرد به آن ها وابسته است.

این اضطراب فراتر از میزانی است که برای رشد فرد انتظار می رود. ترس، اضطراب و  یا اجتناب ماندگار است، و حداقل به مدت ۴ هفته در کودکان و نوجوانان و به طور معمول ۶ ماه یا بیشتر در بزرگسالان به طول می انجامد.

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان، معمولا از خانواده های غیرصمیمی نشات می گیرند. هنگامی که نوزاد از خانه و یا افراد وابسته اصلی جدا می شوند، ممکن است به طور پیوسته  احساس طرد، بی تفاوتی، غم و اندوه اجتماعی و یا مشکل تمرکز بر روی کار و یا بازی را نشان دهند.

بسته به سن افراد، ممکن است ترس از حیوانات، هیولا، تاریکی، دزد، سارق، آدم ربایان، حوادث رانندگی، سفر هواپیما و شرایط دیگری را داشته باشند که به عنوان خطری براییکپارچگی خانواده و یا خود افراد تلقی می شوند.

علل شایع اختلال اضطراب جدایی

اختلال اضطراب جدایی در نوزادان دارای علل بیولوژیکی، خانوادگی و محیطی هستند. عدم تعادل شیمیایی شامل دو ماده شیمیایی در مغز (نوراپی نفرین و سروتونین) به احتمال زیاد باعث ایجاد اختلالات اضطرابی می شود.

 

یک کودک یا نوجوان می تواند مضطرب بودن را به ارث برده باشد، اضطراب و ترس را نیز می توان از اعضای خانواده و دیگران آموخت. یک تجربه آسیب زا نیز ممکن است باعث اضطراب شود. روشی که فرد با اضطراب کنار می آید ممکن است در طول زمان آن را بدتر یا بهتر کند.

یک رویداد استرس زا در زندگی مانند تروما می تواند منجر به چسبیدن شخص یا کودک به یکی از عزیزان شود. طلاق، مرگ یا بیماری، آسیب محرکی است که اغلب در افراد مبتلا به مسائل اضطراب جدایی دیده می شود.

معرفی مشاوره کودک و نوجوان

سایت کودک و نوجوان این امکان را برای شما فراهم کرده است که علاوه بر آموزش نکات تخصصی تربیت کودک و نوجوان بتوانید با متخصصین این رشته آشنا شوید و کودک و یا نوجوان خود را درمان کنید.