افرادی که به همسرشان خیانت می کنند اختلال در شخصیت دارند

زندگی خوشی ها و ناخوشی های زیادی دارد، و زمانی که این تلخی ها و سختی ها در زندگی نباشد دیگر خوبی ها و شیرینی ها در زندگی معنا و مفهومی پیدا نمی کند، همیشه در زندگی مسائلی وجود دارد که انسان را رنجور و آزارده خاطر می کند، بهر حال هر کسی در زندگی با مشکلات و مسائل مختلفی مواجه می شود حالا یکی کمتر و یکی بیشتر.  آنچه اهمیت دارد چگونگی برخورد و مواجه شدن با مشکلات و سختی هاست.

اما آنچه که بسیار حائز اهمیت است تعهد به زندگی، به همان زندگی که با هزاران امید و دلخوشی بنایش کردید، همان زندگی که برای با هم بودن لحظه ها را دوتایی می شمارید، این همان آدم و این همان زندگی، پس چرا خیانت؟ چرا عدم تعهد به همسر و زندگی ؟

سیما فردوسی روانشناس، مشاور و استاد دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار مجله پزشکی مادر از علل عدم تعهد و خیانت به همسر و زندگی گفت: علتهای بیشماری برای عدم تعهد همسران نسبت به یکدیگر وجود دارد که مهمترین علت آن اختلال در شخصیت است.

افرادی که به همسرشان و زندگی خیانت می کنند اختلال در شخصیت دارند. این گونه افراد به ظاهر سالم و منطقی هستند ولی در ویژگی های شخصیتی و تفکر دارای مشکلات بیشماری هستند. اینگونه افراد مرزی هستند، یعنی از سلامتی کامل برخوردار نیستند. ثبات خلق ندارند، هر روز هر لحظه یک جور هستند، گاهی مضطرب و گاهی شاد و خوشحال، گاهی غمگین و افسرده هستند. این گونه افراد ثبات خلق ندارند. ثبات عقیده ندارند. اینگونه افراد عملشان با گفتارشان یکی نیست. این گونه افراد بهانه گیر هستند.

وی با بیان اینکه تفکرات وسواسی نیز از علل دیگر خیانت است، گفت: تفکرات وسواسی هم نوعی تضاد درونی ایجاد می کند، این گونه افراد با همسر خود زندگی می کنند، اما با فرد دیگری نیز در ارتباط هستند. این گونه افراد بین دو حالت در تعارض هستند. توانایی انتخاب همسر یا دوست خود را ندارند و ابراز دلسوزی می کنند، بدون اینکه بدانند وظیفه و مسئولیتی در قبال فرد دیگری جزء همسر خود ندارند، این همسر و فرزندان آنها است که نیازمند توجه و رسیدگی است. این گونه افراد دچار مشکل روحی هستند که نمی توانند با یک شخص بمانند یا یک فرد را در زندگی انتخاب کنند، یعنی یک تضاد و وسواس فکری دارند. تمامی این افراد بیمار بوده و نیازمند کمک هستند و می بایست به یک روانشناس مراجعه کنند.

سیما فردوسی در ادامه سخنانش خاطر نشان کرد: از دیگر علل خیانت به همسر افسردگی دو قطبی است، افراد دو قطبی کسانی هستند که گاهی بی انرژی و کسل هستند و گاهی نیز سرخوش و پرانرژی هستند البته بدون علت بیرونی، این گونه افراد در زندگی خود ثبات ندارند.

این روانشناس با بیان اینکه ما در ابتدا باید سبب شناسی کنیم، خاطر نشان کرد: ما در ابتدای کار نباید دنبال راه حل باشیم. باید دنبال علت بگردیم. اشتباه بسیاری از افراد در پیدا کردن یک راه حل مناسب ایت است بدون اینکه علت را در یابند در پی راه حل هستند.

مجله پزشکی مادر