مصرف شکر را نصف کنید

سازمان بهداشت جهانی به افراد بزرگسال توصیه کرده است که مصرف شکر در رژیم غذایی خود را نصف کنند. میزان توصیه شده مصرف شکر به وسیله این سازمان تاکنون کمتر از ده درصد کل کالری مصرفی در روز بود اما سازمان بهداشت جهانی می گوید که بهتر است این میزان به زیر پنج درصد برسد. سازمان بهداشت جهانی در بیانیه ای نوشت که هرچند در توصیه جدید میزان مصرف سالم همچنان زیر ده درصد است اما بهتر است به زیر پنج درصد کاهش داده شود.

پیش نویس توصیه های تازه به زودی منتشر خواهد شد تا فرصتی برای بحث عمومی در این زمینه پیدا شود. محدودیت های پیشنهادی در مورد کل شکر به کار رفته در غذا صادق است از جمله شکری که به طور طبیعی در عسل، آب میوه و عصاره ها وجود دارد. توصیه قبلی دایر بر اینکه مصرف شکر نباید بیش از ده درصد کالری مصرفی باشد بیش از یک دهه قبل توسط سازمان بهداشت جهانی منتشر شد. این یعنی روزانه حدود ۵۰ گرم در روز برای یک آدم بزرگسال با قد و وزن متوسط. توصیه تازه با استقبال پزشکان مواجه شده است.

دکتر رابرت لاستیگ، استاد دانشگاه در کالیفرنیا در سان فرانسیسکو و نویسنده چند کتاب درباره مضرات شکر ابراز امیدواری کرد که تولیدکنندگان مواد خوراکی در میزان شکر افزوده شده به تولیدات خود تجدید نظر کنند.

دکتر لاستیگ در گفت و گو با بی بی سی درباره خطرات مصرف بیش از اندازه شکر گفت:

"شکر سه اثرگذاری دارد که دیگر مواد خوراکی مورد مصرف ما فاقد آن هستند. شکر در کبد تبدیل به چربی می شود که منجر به بروز سندرم متابولیک مزمن می شود، باعث پیری زودرس سلولی می شود که در نتیجه شما هم زودتر دچار پیری می شوید و در نهایت با تاثیرگذاری بر روی مغز، باعث اعتیاد شما به شکر می شود."

به گفته دکتر لاستیگ، هر مقدار که مصرف شکر کاهش یابد، تاثیرگذاری مثبت آن بر سلامتی افراد بیشتر خواهد بود.

منبع: بی بی سی