پاسخ به سؤالات شایع دربارۀ کلسیم

آیا سبزیجات نیز حاوی کلسیم هستند؟

بله. اگر مادرتان اصرار دارد که هر روز یک لیوان شیر بنوشید تا قوی بمانید، حق با او ست . لبنیات سرشار از کلسیم هستند، اما سبزیجاتی چون کلم چینی، کلم پیچ، کلم سفید و بروکلی نیز کلسیم دارند؛ ماهی های قزل آلا ، ساردین و کنسروهای ماهی نیز حاوی کلسیم هستند. اگر به اندازه کافی کلسیم مصرف  نکنید به بیماری پوکی استخوان مبتلا خواهید شد.

آیا جنین کلسیم لازم برای رشد را از بدن مادر تأمین می کند؟

بله. جنین به ویژه در سه ماهۀ اول بارداری، برای رشد استخوان هایش به کلسیم فراوان نیاز دارد. اگر مادر با تغذیه این نیاز را برآورده نکند، جنین ناگزیر به تأمین کلسیم از استخوان های مادر می شود؛ بنابراین مادران هنگام بارداری و شیردهی باید غذاهایی سرشار از کلسیم بخورند و پس از مشورت با دکتر مکمل نیز مصرف کنند. خبر خوب اینکه کلسیم کسر شده از استخوان های مادر پس از دوران بارداری یا شیردهی، جبران خواهد شد.

آیا کم مصرف کردن کلسیم از تشکیل سنگ کلیه پیشگیری می کند؟

  خیر. بیشتر سنگ کلیه ها از نوعی کلسیم به نام کلسیم اکسالید تشکیل می شوند. کلسیم موجود در مواد غذایی باعث ایجاد سنگ کلیه نمی شود ، اما مصرف زیاد مکمل های حاوی کلسیم این اختلال را موجب می شوند. خلاصه اینکه مقدار کلسیم توصیه شده توسط پزشک تان را روزانه مصرف کنید؛ نه بیشتر، نه کمتر.

میزان کلسیم موجود در شیر کم چرب بیشتر است یا ماست؟

میزان کلسیم موجود در ماست معمولاً بیشتر است. یک کاسه ماست متوسط ،یک سوم نیاز روزانۀ بدن به کلسیم را تأمین می کند. آب پرتقال، بادام، برنج و سویا شیر غنی شده با کلسیم نیز منابع خوبی برای تأمین کلسیم اند . به یاد داشته باشید که هر گونه آبمیوه یا نوشیدنی حاوی کلسیم افزوده را قبل از مصرف حتماً تکان دهید.

کدام گروه سنی به کلسیم بیشتری نیاز دارند؟

کودکان و نوجوانان 10 الی 20 سال . در سنین نوجوانی بدن به سرعت رشد می کند و قاعدتاً استخوان ها نیز  چنین اند. بنابراین بدن به میزان بالایی کلسیم نیازمند است ؛یعنی حداقل 1300 میلی گرم. نوجوانان این میزان کلسیم را می توانند با مصرف روزانه 2 لیوان شیر، 1 لیوان آب پرتقال غنی شده با کلسیم و 1 کاسۀ متوسط ماست به بدن خود برسانند. معمولاً بزرگسالان به میزان کمتری کلسیم، یعنی حداقل 1000 میلی گرم در روز نیاز دارند.

آیا بدن روزانه کلسیم از دست می دهد؟

بله. کلسیم یکی از مهمترین مواد معدنی ست که بدن به آن نیاز دارد. تقریباً همۀ کلسیم موجود در بدن انسان در استخوان ها و دندان ها ذخیره می شود. بدن شما هر روز با تعریق ، ریزش مو و دیگر ساخت و سازهای حیاتی، کلسیم از دست می دهد. بدن نمی تواند کلسیم بسازد، بنابراین شما باید این مادۀ حیاتی را با تغذیۀ درست و مصرف مکمل ها، روزانه به بدن خود برسانید.

چرا بدن انسان به کلسیم نیاز دارد؟

بدن شما برای ساخت استخوان ها و حفظ سلامت آنها به کلسیم نیاز دارد، اما این تنها نقش کلسیم در بدن نیست. شما برای حرکت ماهیچه ها، نقل و انتقالات پیام های عصبی میان سلول های مغزی و اعضای بدن ، حرکت رگ های خونی، همچنین آزاد کردن هرمون ها و پروتئین ها به این ماده نیازمندید.

کدام ویتامین برای جذب کلسیم ضروریست؟

ویتامین D . بدن شما بدون ویتامین D نمی تواند کلسیم جذب کند. این ویتامین از طریق آفتاب و مصرف برخی مواد غذایی چون ماهی های تن و قزل آلا به بدن می رسد ،اما بسیاری برای تأمین این ویتامین باید مکمل مصرف کنند. برای اینکه از رسیدن میزان کافی ویتامین D به بدن تان مطمئن شوید، با دکتر خود مشورت کنید.

آیا باید همه نوع مکمل کلسیم مصرف کنیم؟

مصرف برخی از مکمل های کلسیم ضروری هستند، اما  قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید. کلسیم کربنیت و کلسیم سیتریت دو مکمل ضروری اند. کلسیم کربنیت به صرفه تر است و حتماً باید همراه غذا مصرف شود. کلسیم سیتریت هزینه بر است، اما می توان آن را بدون غذا خوردن نیز مصرف کرد.

آیا مصرف دزهای بالاتر کلسیم به جذب بیشتر آن مربوط است؟

خیر .شما با مصرف بیش از حد مکمل های حاوی کلسیم در حق خود لطف نمی کنید. در حقیقت با دو بار مصرف 500 میلی گرم کلسیم در روز به جذب بهتر کلسیم کمک می کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، روژیار احقری
منبع: webmd.com