همه چیز درباره لوبیا سبز

خانم‌های ایرانی لوبیا سبز را برای تهیه خوراک و یا مخلوط با برنج خریداری می‌نمایند و یا آن را خریداری نموده و برای فصل زمستان آماده کرده و در فریزر ذخیره می‌کنند. به طور کلی لوبیا دارای انواع مختلفی می‌باشد که شامل: لوبیا سفید، قرمز، چیتی و چشم ‌بلبلی است. هنگامی که لوبیا سبز و تازه است، جزء گروه سبزی‌ها می‌باشد، ولی وقتی غلاف و دانه‌های آن خشک شود جزء گروه حبوبات می‌باشد. به‌طور کلی لوبیا حاوی ویتامین‌های A، B، C و مواد معدنی مانند فسفر، کلسیم، پتاسیم، منگنز و آهن می‌باشد اما لوبیا خشک از نظر داشتن پروتئین غنی‌تر می‌باشد، و میزان کالری لوبیا خشک بسیار بالاتر از لوبیا سبز می‌باشد.

لوبیا سبز و اثرات ضد التهابی آن
این سبزی به علت داشتن ویتامین‌های C و A (بتاکاروتن) دارای اثرات ضد التهابی می‌باشد و در کاهش بیماری‌های التهابی مانند روماتیسم، آرتروز، آسم موثر است.

لوبیا سبز و سرطان
این ماده غذایی می‌تواند مانع تخریب سلول‌های بدن بویژه سلول‌های روده از آسیب رادیکال‌های آزاد گردد و این ویژگی‌ آن موجب پیشگیری از سرطان می‌گردد. در بررسی‌های انجام گردیده دیده شده افرادی که غذاهای حاوی ویتامین C و بتاکاروتن بالایی میل می‌کنند، ریسک سرطان روده در آنها کمتر است.

لوبیا سبز و بیماری قلبی و عروقی
لوبیا سبز به علت دارا بودن ویتامین A و C که دارای اثرات آنتی اکسیدانی می‌باشند در کاهش رادیکال‌های آزاد و اثرات مخرب آنها دارای نقش است. این دو نوع آنتی‌اکسیدان از اکسید شدن چربی‌ها جلوگیری می‌نمایند، زیرا کلسترول اکسید شده می‌تواند ایجاد تصلب شرایین، سکته و بیماری‌های قلبی کند. لوبیا سبز چون حاوی منیزیم و پتاسیم است می‌تواند به کاهش فشار خون کمک نماید.

لوبیا سبز و نقش آن در استخوان سازی
این ماده غذایی به علت داشتن ویتامین K ، پروتئین استئوکلسین که پروتئینی مهم در استخوان می‌باشد را فعال می‌سازد. این پروتئین در نگهداری کلسیم در استخوان مؤثر است. بدون ویتامین K پروسه معدنی شدن استخوان دچار نقص می‌گردد.

چه نوع لوبیا سبزی را خریداری کنیم؟
برای خرید لوبیا سبز بهتر است آن دسته از لوبیاهایی را انتخاب و خریداری کنیم که غلاف آنها سبز است و دارای پوستی لطیف و بدون نقطه‌های قهوه‌ای بوده و ترد می‌باشند.

بهترین روش طبخ لوبیا سبز
بهترین روش پخت آن بخارپز کردن است، زیرا بسیاری از ویتامین‌های آن از این طریق حفظ می‌گردد. با مخلوط نمودن آن با برنج پروتئین آن کامل می‌شود و قدرت جذب آن بالا می‌رود. مدت نگهداری لوبیا سبز در یخچال در صورتی که در کیسه محبوس کنیم ۳ تا ۴ روز می‌باشد و در فریزر به صورت وکیوم ۱ تا ۶ ماه است. انجماد طولانی می‌تواند موجب کاهش ویتامین C و اسیدفولیک آن شود و طعم و مزه آن را نامطلوب و تند کند.

سیده سارا حکیم، کارشناس ارشد تغدیه
منبع: زیباشو