مردم با عدم رعايت نكات ايمني سفر، عيدشان را عزا نكنند

در آستانه نوروز سال 90، دكتر مرضيه وحيد دستجردي وزير بهداشت، درمان و آموزش پزشكي توصيه‌هاي نوروزي خود به مردم را اعلام كرد.

وی توجه به رعايت نكات ايمني هنگام سفر، استفاده از مواد غذايي خانگي، خوردن آب و دوغ به جاي نوشابه‌هاي گازدار و استفاده از داروهاي ايراني به جاي داروهاي خارجي قاچاق و تقلبي هنگام بيماري را مهم‌ترين توصيه‌هاي خود به مردم در اين ايام اعلام كرد.

دكتر دستجردي افزود: در اين ايام مردم بيشتر در سفر هستند بنابراين اگر ناچار شدند به جاي غذاي طبخ شده در منزل از غذاي بيرون استفاده كنند، آن غذا فست فود و سوسيس و كالباس و از اين نوع غذاها نباشد.

وي گفت: نوشابه‌ها، گازنيترات، مواد قندي، مواد افزودني و نگهدارنده دارند و براي سلامتي مضر هستند و بهتر است به جاي آنها از آب، دوغ يا نوشيدني‌هاي گياهي طبيعي استفاده شود.

وي ديد و بازديدهاي ايام نوروز را مورد اشاره قرار داد و اظهار داشت: اين ديد و بازديدها نبايد موجب دوري مردم از اتخاذ روش زندگي سالم شود. در زندگي سالم هر فرد بايد روزانه 20 دقيقه پياده‌روي كند يا اگر نتوانست حداقل 3 تا 4 روز در هفته روزي نيم ساعت پياده‌روي را فراموش نكند.

وزير بهداشت در ادامه گفت: اگر هر فردي روزي سه گرم معادل يك سوم قاشق چاي خوري از مصرف نمك خود كم كند فشارخون افراد جامعه 50 درصد و سكته‌هاي مغزي 30 درصد كاهش مي‌يابد.

وي با توصيه مردم به عدم استفاده از غذاهاي كنار خياباني و رعايت نكات ايمني هنگام رانندگي، بيان داشت: استفاده از كمربند ايمني، عدم سبقت و سرعت غيرمجاز، استفاده نكردن از تلفن همراه هنگام رانندگي و ساير نكات ايمني آمار تصادفات و جراحت‌ها را كاهش مي‌دهد كه اميدواريم مردم آگاه ما با رعايت اين نكات عيد خود و خانواده‌شان را به عزا تبديل نكنند..

منبع: وزارت بهداشت و درمان