در نوروز به سلامت خود اهمیت بدهید و خوش بگذرانید

 

هرسال با فرارسیدن ایام نوروز، یکی از موضوعاتی که از سوی پزشکان موردتاکید قرار می گیرد، چگونگی حفظ سلامت و مخصوصا نوع تغذیه در روزهای سفر در این تعطیلات است. توجه به بیماری هایی که ممکن است در بین راه ها به وجود بیاید، نوع درمان این بیماریها و چگونگی غذاخوردن در این روزها از جمله دیگر موضوعاتیاند که پزشکان در مورد آنها توصیه هایی می کنند.

دکتر ایرج خسرونیا، مدیر جامعه پزشکان و متخصصان بیماریهای داخلی در گفتگو با « مجله پزشکی مادر» چند توصیه در این مورد را مطرح کرد. او با بیان اینکه پرخوری بزرگترین مشکلی است که ممکن است برای افراد به وجود بیاید، می گوید: « معمولا کسانی که در ایام نوروز سفر می کنند فکر می کنند که باید در بین راه ها و در خودروهایشان زیاد بخورند و این موضوع را جزئی از تفریحشان می دانند در حالیکه این موضوع کاملا اشتباه است و افراد باید بدانند که هر یک کیلو اضافه وزن در این ایام، وقت زیادی را بعد از نوروز از افراد می گیرد تا بتوانند این اضافه وزن را کم کنند.»

او ادامه می دهد: « کسانی که بیماریهایی مانند دیابت دارند باید بیشتر مواظب خودشان باشند و کمتر تنقلات استفاده کنند.»

او اسهال و استفراغ بر اثر پرخوری را یکی از بیماریهای شایع افراد در نوروز می داند و توصیه می کند که افراد تمام سعی شان را بکنند تا در سفر از مصرف فست فودها، غذاهای پرچرب و سیب زمینی های سرخ شده خودداری کنند.

او به دیگر موضوعاتی که ممکن است قبل و حین نوروز به وجود بیاید نیز اشاره می کند: « ما معمولا قبل از شروع شدن نوروز می بینیم که زنان آنقدر کار می کنند که وقتی نوروز از راه می رسد آنقدر امراض مختلف مانند دردهای مفصلی گرفته اند که دیگر باید به جای اینکه در تعطیلات استراحت کنند و خوش بگذارنند باید در بیمارستانها بستری شوند. مسمومیت از طریق مواد شوینده سم زا مانند جوهرنمک نیز از دیگر مشکلاتی است که برای برخی از زنان ایرانی در این ایام به وجود می آید و توصیه من این است که افراد سلامتشان را فدای تمیزی خانه هایشان نکنند.»

انتهای پیام./

مجله پزشکی مادر