زنان و مردان معتاد ممكن است براي هميشه عقيم شوند


 زنان و مردان معتاد ممكن است براي هميشه عقيم شوند، اگر هم حاملگي اتفاق بيفتد، مي تواند باعث سقط جنين شود.
به گزارش خبرنگار مجله پزشكي مادرمصرف مواد سبب شده تا مانع از بارداري در مادران معتاد شود و برخي از داروها مستقيما رشد قبل از تولد جنين را مختل مي كند. زن باردار براي سلامتي خود و نوزادش بايد تا حد امكان از مصرف مواد اجتناب كند. بيشتر اندام ها و سيستم هاي بدن نوزاد، تا 10 هفته اول حاملگي يا كمي بعد از آن شكل گرفته است و در طول اين مراحله، برخي از مواد و داروها مي توانند سبب شكل گيري ناقص نوزاد شود. زنان معتاد آسيب پذيرتر از ساير زنان نسبت به عوارض زايمان و بارداري بوده و بدون توجه به سلامتي خود و نوزاد مواد مصرف مي كنند.
زنان يا مرداني كه معتاد هستند ممكن است براي هميشه عقيم شوند، اگر هم حاملگي اتفاق بيفتد باعث سقط جنين مي شود. و همچنين باعث رشد نامناسب جنين در داخل رحم مي شود كه برخي از اين ناهنجاري ها غير قابل برگشت هستند. و گاهي اين نوزادان در داخل رحم خواهند مرد.
اين نوزادان بعد از تولد به دليل اينكه ماده اعتياد آور از طريق جفت به طفل منتقل مي شود تا حدودي معتاد مي شوند و بعد از تولد وقتي كه دوا به او نمي رسد دچار سندروم محروميت از دوا مي شود، باعث تشنج و عوارض خيلي شديدي مي شود.

 و همچنين اين نوزاد اگر از مرگ زودرس بعد از تولد نجات يابد دچار عقب افتادگي شديد ذهني و عوارض عصبي و كوچك شدن مغز و كاهش هوش مي شود.
توجه داشته باشيد كه مصرف مواد در دوران بارداري توصيه نمي شود و از طرف ديگر قطع خود سرانه مواد مخدر در اين دوران نيز بدون مشاور و متخصص توصيه نمي شود.


مجله پزشکی مادر