دوره های نامنظم در خانمها

اغلب زنان بین 11 تا 13 بار در سال، پریود می شوند. با این حال در مورد شما این امر میتواند متفاوت باشد. ممکن است شما بیشتر یا کمتر و یا دوره ای نامنظم داشته باشید.

معمولاً در سالهای اولیه ، دوره های دختران نوجوان ، با بی نظمی همراه است . همچنین در خانم هایی که به سنین یائسگی نزدیک می شوند این دوره ها نامنظم می گردند . وقتی پس از 12 ماه زنی پریود نشود ، میتوان گفت که یائسه شده است .

بارداری مهمترین عامل قطع پریود است . اگر فکر می کنید که باردار هستید حتماً تحقیق لازم را به عمل آورید تا اطمینان حاصل کنید . امروزه با آزمایشهای ساده اینکار امکان پذیر است .

اگر باردار نیستید ، قطع پریود و یا بی نظمی آن می تواند ناشی از علل زیر باشد :

 - اضافه یا کاهش وزن غیر متعارف

 - مصرف داروهای مربوط به اعصاب و روان

 - انجام ورزش شدید در خانم های  ورزشکار ، قطع و بی نظمی دوره ها متداول است .

 - فشارهای روحی و روانی

 - بیماری

 - مسافرت

 - داروهای جلوگیری از بارداری نیز باعث بی نظمی پریود می شوند .

 - مشکلات هورمونی

 - مصرف داروهای غیر متعارف ( مواد مخدر )

 - مشکلات مربوط به تخمدان و رحم وضمائم آن

 - شیردادن به نوزاد

این امر را به خاطر داشته باشید که شما امکان باردار شدن دارید، حتی اگر پریود نشوید ، بنابراین مراقبت های لازم را در صورت نیاز به عمل آورید .

اختلال در تخمک گذاری گاهی قبل از سن 40 سالگی باعث قطع پریود می شود . جراحی ، شیمی درمانی ، رادیو تراپی ، از عوامل این اختلال زودرس می توانند باشند.

بیماریهای دیگری مانند سندرم روده بزرگ ، توبرکولویس، نارسایی کبدی و دیابت نیز باعث قطع پریود یا بی نظمی آن می گردد . گرچه این امر بسیار نادر است ، با این حال اگر شما به یکی از این بیماریها مبتلا باشید ، عوارض و علائم دیگری هم علاوه بر نامنظمی پریود خواهید داشت.

اگر شما دوره ای را از دست داده اید ، زیاد نگران و مضطرب نباشید ، به خودتان مسلط شوید که این کار در تنظیم مجدد دوره به شما کمک می کند. بسیاری از زن ها ، گاه با قطع دوره مواجه می شدند ولی اگر باردار نباشند ، خودبه خود از ماه آینده با شروع دوره وضعیت عادی می گردد.

به علائم و وضعیت فرد توجه کنید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

مجله پزشکی مادر
منبع: webmd.com