5 درصد از تخت های بیمارستان باید به خدمات توانبخشی اختصاص یابد

رییس پانزدهمین كنگره طب فیزیكی ، توانبخشی الكترود یاكنوز ایران گفت : 5 درصد از تخت های بیمارستان در كشور باید به خدمات توانبخشی و افراد نیازمند جامعه اختصاص داده شود .
دكتر سید منصور رایگانی امروز در نشست خبری پانزدهمین كنگره طب فیزیكی و توانبخشی والكترود یاكنوز در جمع خبرنگاران افزود :طبق استاندارد های جهانی می بایستی 5درصد از تخت‌های بستری به افرادی كه نیازمند خدمات توانبخشی هستند اختصاص یابد .
وی اظهار داشت :گسترش تخت‌های بستری برای افراد نیازمند و همچنین تعیین تعرفه واقعی و پوشش بیمه‌ای مناسب باید در كشور عملی شود .
رایگانی با اشاره به اینكه طب فیزیكی نیاز روزافزون جوامع بشری محسوب می شود خاطر نشان كرد :افزایش جمعیت سالمند در كشور طی سالهای اخیر و بالا بودن آمار تصادفات به نقص عضو و معلولیت منجر شده كه زمینه ساز گسترش علوم مربوط به طب فیزیكی و توانبخشی شده است.
استاد دانشگاه علوم پزشكی دانشگاه شهید بهشتی با بیان اینكه آب درمانی برای درمان همه بیماری‌های عضلانی توصیه نمی‌شود گفت : آب درمانی یكی از راه‌های درمان بیماری های اسكلتی و عضلانی است اما یك روش مشخص و ثابت برای درمان همه بیماری ها نیست وباید با تجویز پزشك مورد استفاده قرار گیرد .
رایگانی در خصوص مصرف داروهای كورتون برای بیماران مبتلا به دیسك گردن گفت : داروهای كورتونی در مواردی كه فتق دیسك گردن منجر به فشار روی ریشه‌های عصبی و در نتیجه ایجاد التهاب و درد شده است مورد استفاده قرار می‌گیرد و این دارو نیز باید نظر پزشك معالج تجویز شود.
وی افزود :در این كنگره با ارایه خدمات در طب فیزیكی و توانبخشی، سعی خواهیم كرد افزایش كیفیت زندگی این افراد را ارتقاء دهیم تا افرادی كه دچار معلولیت هستند بتوانند در فعالیت های روزمره خود مستقل عمل كنند و حداقل وابستگی را به اطرافیان خود داشته باشند.
رییس پانزدهمین كنگره طب فیزیكی ، توانبخشی الكترود یاكنوز ایران افزود :در حال حاضر اقدامات توانبخشی و برگرداندن افراد به زندگی عادی از ضروریات زندگی افراد نیازمند به ارائه این خدمات محسوب می شود .
رایگانی خاطر نشان كرد :وضعیت طب فیزیكی در ایران نسبت به كشوهارهای منطقه و همسایه شرایط مناسبی قرار دارد و در این رشته نیروهای متخصص و جنبه‌های علمی در مقایسه با كشورهای اطراف مناسب است .
وی با اشاره به ورزش همگانی گفت : ورزش همگانی برای تمامی افراد ضروری است و لی انجام هرگونه ورزش برای بیماران بدون تجویز پزشك توصیه نمی‌شود و بهتر است افراد بالای 45 سال حتی اگر مشكل خاصی هم ندارندقبل از شروع ورزش از نظر مشكلات اسكلتی، عضلانی و قلبی توسط متخصص بررسی شوند.
رایگانی افرود:روشهای درمانی نوین چون لیزرتراپی، مغناطیس درمانی و نور درمانی معجزه نمی كند و این روشها در حیطه طب فیزیكی برحسب بیماری و برای سندرم‌های درد می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد اما نباید روش جایگزین درمان محسوب شود.
رییس مركز تحقیقات طب فیزیكی و توانبخشی شایع‌ترین بیماری‌های اسكلتی عضلانی را سندرم‌های دردهای عضلانی مانند كمردرد و آرتروز نام برد .

منبع:ایرنا