نور خورشید می تواند به چشم صدمه بزند

وقتی هوا آفتابی است زندگی می تواند لذت بخش تر به نظر برسد. ولی فراموش نکنید که اشعه ماوراء بنفش خورشید می تواند به چشم شما صدمه بزند. بسیاری از مردم برای جلوگیری از آفتاب سوختگی، مرتب کرم ضد آفتاب مصرف می کنند تا از نور آفتاب لذت ببرند. ولی کارشناسان می گویند به همان اندازه مراقبت از پوست، حفاظت از چشم نیز در برابر نور آفتاب مهم است و باید از عینک آفتابی استفاده کرد.

به گزارش مجله پزشکی مادر به نقل از بی بی سی، همانطور که نور خورشید می تواند باعث سوختگی پوست شود، می تواند موجب سوختگی سطح چشم نیز بشود. علاوه بر این اشعه ماوراء بنفش آفتاب با چند بیماری جدی چشم ارتباط دارد. به همین جهت هنگام رفتن به پلاژ همراه داشتن عینک آفتابی، یکی از لوازم اساسی است که نباید فراموش کرد.

ایمنی در مقابل نور آفتاب

چشم یکی از اعضای بدن است که به خوبی محافظت می شود- کاملا در حفره های داخل جمجمه قرار دارد و ابروان و مژه ها سپری هستند که از آن مواظبت می کنند.

ولی قدرت این حفاظ طبیعی بخصوص در شرایط دشوار، محدود است.

راج داس بهومیک، جراح متخصص چشم در بیمارستان چشم مورفیلد در لندن می گوید: "ما در ماههای تابستان، در ارتفاعات و نیز در هوای آزاد در معرض تابش میزان بیشتری اشعه ماوراء بنفش قرار می گیریم. برف و آب، نور و اشعه ماوراء بنفش را منعکس می کنند به همین جهت اشعه بیشتری به بدن ما می تابد. از این رو برای جلوگیری از صدمه نور آفتاب به چشم، بخصوص هنگامی که برای یک مدت طولانی زیر آفتاب هستیم بهتر است از عینک استفاده کنیم."

ضرر اشعه ماوراء بنفش برای چشم در طول زمان معلوم می شود.

دکتر داس بهومیک، می افزاید: "بدن قابلیت فوق العاده ای برای ترمیم خودش را دارد. ولی به تدریج این قابلیت کاهش می یابد و با گذشت زمان صدمه ای که به سلول ها وارد می شود افزایش می یابد."

اگر چه انجام آزمایشات بر روی انسان به منظور سنجش خطر اشعه ماوراء بنفش، عملی غیراخلاقی است، اما از مطالعاتی که در باره بیماری های مسری صورت گرفته، اطلاعاتی در باره مضرات اشعه ماوراء بنفش برای چشم انسان، به دست آمده است.

تحقیقاتی نیز در مورد مردم مناطق مختلف انجام شده است چون جوامع مختلف به دلیل عواملی مانند شیوه زندگی یا موقعیت جغرافیایی، به طور طبیعی در معرض مقدار متفاوتی از اشعه ماوراء بنفش قرار دارند.

بررسی هایی هم که در مورد حیوانات صورت گرفته نشان می دهد اشعه ماوراء بنفش تاثیر مضری بر چشم حیوانات می گذارد. چند بیماری جدی چشم با این اشعه مرتبط دانسته شده اند از جمله سرطان، برف کوری و آب مروارید. هر چند این ارتباط معلوم شده، اما باز باید تحقیقات بیشتری در مورد ارتباط بین این اشعه و بیماری های چشمی صورت گیرد.

عارضه ای که غالبا به بیش از حد قرار گرفتن در معرض این اشعه ارتباط داده می شود، روییدن یک غشاء یا یک نسج نازک شفاف غیر سرطانی است که به تدریج سطح بیرونی چشم را می پوشاند و به آن ناخنک (pterygium) یا "بیماری چشمی موج‌سواران" (surfers' eye) گفته می‌شود.

نیکولاس لویزو، که ۸۰ سال دارد و در حال حاضر در لندن زندگی می کند به این بیماری مبتلاست. او اهل قبرس است و تصور می شود ممکن است زندگی در هوای آفتابی قبرس موجب مبتلا شدنش به این بیماری شده باشد.

کریستین، دختر نیکلاس که پدرش را برای معالجه به بیمارستان مورفیلد برده می گوید: "پدرم چشم درد گرفت و دکتر او را به بیمارستان فرستاد. او فقط یک چشم دارد چون در کودکی در اثر حادثه ای یک چشمش را از دست داد، به همین جهت ما باید مواظب بینایی تنها چشمش باشیم."

دانش عینک‌های آفتابی

لنز عینک های آفتابی می تواند جلوی اشعه ماوراء بنفش را بگیرد و نگذارد این اشعه به چشم ما بتابد. به همین جهت عینک های آفتابی وسیله مهمی برای مصونیت چشم در برابر این اشعه اند.

حفاظت در مقابل این اشعه با استفاده از تکنیکی است که مقدار اشعه ای را که لنزها جذب یا منعکس می کنند، اندازه می گیرد و نشان می دهد چه مقدار از این اشعه از لنز رد شده و می تواند وارد چشم شود.

کارخانه های عینک سازی باید استانداردی را رعایت کنند که مشخص می‌کند جلوی کدام یک از اشعه های ماوراء بنفش باید گرفته شود.

بر روی برچسب های عینک های آفتابی نوشته شده که این عینک جلوی کدام یک از اشعه های ماوراء بنفش را می گیرد. این اطلاعات می تواند به شما در اخذ این تصمیم که آیا با استفاده از این عینک از چشمتان به حد کافی محافظت می شود یا نه، کمک کند.

آیا می توانید به عینکتان اعتماد کنید؟

پروفسور لیلیان ونتورا، از دانشگاه سائوپولو تقریبا به مدت دو دهه در باره میزان حفاظتی که عینک های آفتابی می توانند بدهند، تحقیق کرده است. او دستگاهی اختراع کرده که به وسیله آن می توانید امتحان کنید که آیا عینک های شما واقعا از چشمانتان در برابر اشعه ماوراء بنفش محافظت می کند یا نه. تنها کاری که باید بکنید این است که عینکتان را داخل این دستگاه قرار دهید و چند ثانیه بعد اطلاعات در باره میزان حفاظت در برابر اشعه ماوراء بنفش روی صفحه دستگاه ظاهر می شود.

در حالی که بعضی از عینک ها ممکن است برای رانندگی یا فعالیت های روزمره مناسب باشند، در مواقعی که تابش اشعه ماوراء بنفش بیش از حد است مانند هنگام اسکی کردن یا موج سواری باید از عینک هایی که بیشتر جلوی این اشعه را می گیرند استفاده کرد.

دکتر داس بهومیک، می گوید عینکی بخرید که مناسب با موقعیتی باشد که می خواهید از آن استفاده کنید، به عنوان مثال عینک های آفتابی پلاریزه شده برای شنا کردن و عینک هایی که بشود بندهایش را پشت سر بست برای هوای بادی و یا فعالیت های ورزشی.

او اضافه می کند دقت کنید عینکی که می خرید بتواند ۴۰۰ نانومتر اشعه ماوراء بنفش را جذب کند و اگر مطئمن نیستید از یک پزشک یا متخصص بخواهید لنزهای آن را چک کرده و به شما بگوید تا چه اندازه جلوی اشعه های مضر را می گیرد.

مجله پزشکی مادر