امشب نه، عزیزم: مشکلات جنسی زنان با سردردهایشان در ارتباط است

couple

طی مطالعاتی که در ایتالیا انجام شده و در مجله پزشکی جنسی در 9 فوریه به صورت آنلاین منتشر شده است، زنانی که از میگرن و یا سردردهای مکرر رنج می برند بیش از دیگران با مشکلات جنسی مواجه می شوند.
این نتایج نشان می دهد که 90 درصد زنانی که به دنبال درمان سردردهایشان هستند در فعالیت های جنسی شان نیز دارای اختلال و مشکلات حاد اند و 29 درصد آنها در روابط جنسی شان دچاراضطراب می شوند.
محققین در این مطالعه به این نتیجه رسیدند که زنانی که به خاطر سردردهای  شدید به پزشک مراجعه کردند از اضطراب  زیاد و مشکلات جنسی نظیر میل کم و درد در زمان رابطه جنسی رنج می بردند.
بنابراین پژوهشگران به پزشکان پیشنهاد میکنند که بهتر است به صورت معمول برای معالجه سردرد بیماران خود از آنها در مورد مشکلات جنسی شان نیز سوال کنند.

سردرد و رابطه جنسی

پژوهش گران دانشگاه پاویا 100 زن با متوسط سن 40 سال که به خاطر سردردهای چندین ساله تحت درمان بودند را مورد بررسی قرار دادند. بیشترآنها میگرن و بعضی سردردهای عصبی و یا سردردهای مزمن داشتند (به این معنی که بیشتر از15 روز در ماه سردرد داشتند).

محققین با این زنان مصاحبه کردند و از آنها آزمون های عصب شناسی گرفتند و سابقه دقیق پزشکی آنها را جمع آوری نمودند. همچنین زنان پرسشنامه هایی در خصوص روابط جنسی شان پر کردند.

آنها متوجه شدند نتایج پرسشنامه 91 نفر از بیماران نشان می دهد که آنها بیش از حد معمول مشکلات جنسی دارند.

20 درصد زنان مبتلا به" اختلال میل کم به رابطه جنسی"  بودند که یک تحریک جنسی کوچک باعث اضطراب آنها میشد.17 درصد دیگر هم انگیزه جنسی پایینی داشتند، اما رابطه جنسی در آنها ایجاد اضطراب نمی کرد.

اگرچه عملکرد جنسی زنان به طور کلی در بین انواع سردردها زیاد متفاوت نبود، با این حال زنان با سردرد مزمن ، بیشتر از دیگر بیماران در رابطه جنسی خود اضطراب داشتند.

چه رابطه ای بین سردرد و میل جنسی وجود دارد؟

محققین میگویند هنوز از رابطه تمایلات جنسی و سردرد در زنان اطلاعات زیادی ندارند. تحقیقات بیشتری برای شناخت عامل تعیین کننده موثر بر اختلال جنسی در زنان مبتلا به سردرد لازم است.

البته علل زیادی باعث ارتباط بین سردرد و مشکلات جنسی می شود. این تحقیق نشان داده است که هر نوع درد مزمن بر روی میل و برانگیختگی تاثیر می گذارد. همچنین افراد دارای سردرد اغلب به اختلال خلقی نظیر افسردگی و تشویش نیز مبتلا هستند که بر میل جنسی و رضایت فرد تاثیر می گذارد. از طرفی داروهای تجویز شده برای سردرد و یا این اختلال خلقی بر رابطه جنسی تاثیر منفی می گذارد.

سردردها اغلب باعث درگیری و کشمکش بین زوجین نیز می شود و زندگی جنسی آن ها را دچار رکود می کند.

البته محققین بر این باورند که نتیجه مطالعات آنها محدود است . چرا که شرکت کنندگان در مطالعه نمونه های انتخابی بودند و نه تصادفی. زیاد بودن مشکلات جنسی در این زنان ممکن است تا اندازه ای بدلیل سابقه طولانی بیماری وسردردهای شدید آنها بوده باشد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، زهرا شریعتی
منبع: todayhealth.today.msnbc.msn.com