خودکشی


تقریباً می توان گفت خودکشی دو برابر قتل اتفاق می افتد هرساله ، 32000 نفر در ایالات متحده بر اثر خودکشی جان خود را از دست می دهند. بر اساس تحقیقات انجام شده در ایالات متحده:


* خودکشی سومین عامل اصلی مرگ در افراد سنین 15تا 24 سال و دومین عامل اصلی در افراد 25 تا 34 سال می باشد .

* استفاده از اسلحه متداول ترین روش خودکشی است .

* میزان خودکشی در زنان 10 تا 19 سال و مردان 15 تا 19 سال افزایش داشته است .

* میزان خودکشی در بزرگسالان بالای 65 سال نیز افزایش نشان داده است . در هر 4 اقدام به خودکشی ، یک مورد به مرگ منجر می شود .

* زنان بیشتر از مردان اقدام به خودکشی می کنند ، در حالی که مردان 4 برابر بیشتر از زنان بر اثر اقدام به خودکشی جان خویش را از دست می دهند .

* اغلب افراد نسبت به خودکشی افکار موقتی و گذرایی دارند . افکار گذرا در زمینه خودکشی اهمیت زیادی ندارند و با برنامه ریزی فعال برای خودکشی کردن بسیار متفاوتند . زمانیکه شما به مرگ وکشتن خویش فکر می کنید و یا اینکه برنامه ریزی برای خودکشی در نظر دارید ، میزان خطر اقدام به خودکشی در شما بالا می رود .

 

خودکشی


اغلب افرادی که به طور جدی به خودکشی فکر می کنند ، قصد مردن ندارند ؛  بلکه آنها به خودکشی به عنوان راه حلی برای مشکلات خویش و پایان بخشیدن به درد خویش نگاه می کنند .

افرادی که به طور جدی به خودکشی می اندیشند ، احساس نا امیدی ، درماندگی  و بی ارزشی دارند . فرد ناامید معتقد است که هیچ فردی نمی تواند در زمینه مشکل یا اتفاق خاصی به وی کمک کند . فردی که احساس درماندگی می کند ، بی تحرک است و قادر نیست در زمینه حل مشکلاتش قدمی بردارد . فردی که احساس بی ارزشی می کند ، توسط حسی از نقص و شکست فردی احاطه شده است .

اغلب افرادی که به طور جدی به خودکشی می اندیشند یا اقدام می کنند ، دارای یک ویژگی یا ویژگیهای بیشتری از موارد ذکر شده در ذیل می باشند :

* تاریخچه فردی یا خانوادگی اقدام به خودکشی

* تاریخچه خانوادگی اقدام به خودکشی و مرگ در اثر خودکشی

*  تاریخچه فردی یا خانوادگی اضطراب یا افسردگی شدید ، یا دیگر مشکلات سلامت روان همچون اختلال دو قطبی ( بیماری افسردگی – شیدایی ) یا اسکیزوفرنیا

* مشکلات در زمینه مصرف الکل یا مواد ( مشکلات سوء مصرف مواد مخدر ) همچون الکلیسم

علائم هشداردهنده خودکشی در سنین مختلف متفاوت است.

*علائم هشدار دهنده خودکشی در کودکان و نوجوانان ممکن است شامل درگیری ذهنی با مرگ یا خودکشی یا بهم خوردن رابطه ای نزدیک باشد .

* علائم هشدار دهنده خودکشی در بزرگسالان ممکن است شامل سوء مصرف مواد و الکل ، از دست دادن شغل یا طلاق باشد .

* علائم هشدار دهنده خودکشی در سالمندان ممکن است شامل مرگ نزدیک شریک زندگی یا تشخیص بیماری وخیمی باشد که زندگی آنها را پایان می بخشد .

هر زمانی که افراد در باره خودکشی یا مرگ یا  ناپدید شدن صحبت کنند ، حتی اگر این صحبت جنبه  شوخی داشته باشد ، این مکالمه باید جدی گرفته شود .

هر اقدام به خودکشی – حتی اگر به فرد آسیبی نرساند – نیز باید به طور جدی مورد بررسی قرار گیرد . از صحبت کردن با فردی که احساس می کنید افکار خودکشی دارد ، نترسید و نگران نباشید . هیچ مدرکی وجود ندارد که صحبت کردن با افراد در باره خودکشی به افکار  خودکشی  یا اقدام به خودکشی منجر شود . هر زمانی که افکار خودکشی را در فردی شناسایی کردید ، ممکن است بتوانید از وقوع خودکشی جلوگیری کنید.

افرادی که افکار خودکشی دارند به دنبال کمک نمی گردند زیرا بر این اعتقادند که هیچ کس نمی تواند به آنها کمک کند . بسیاری از افرادی که افکار خودکشی دارند ، در شرایط پزشکی خاصی قرار دارند که قابل کنترل و درمان می باشد . افرادیکه افکار خودکشی دارند ، اغلب اوقات افسردگی و یا سوء مصرف مواد دارند ؛ که هر دو شرایط مذکور قابل درمان می باشد .

این نکته حائز اهمیت است که در زمان بروز افکار خودکشی به دنبال کمک باشید ، چرا که معمولاً درمانهای دارویی در زمینه کاهش این افکار موفق بوده اند و به فرد کمک خواهند کرد .

در افرادی که برنامه ریزی برای اقدام به خودکشی دارند ، احتمال خودکشی بسیار بیشتر است :

* داشتن وسایل خودکشی ، از جمله سلاح یا داروهایی که امکان اقدام به خودکشی یا آسیب زدن به دیگری را فراهم می کنند.

* زمان یا مکانی را برای اقدام به خودکشی در نظر گرفته اند .

* فکر می کنند که راه حل دیگری برای مشکل خویش وجود ندارد و هیچ راهی برای پایان بخشیدن به درد خویش ندارند .

افرادی که به خودکشی فکر می کنند ، اغلب اوقات در زمینه انتخاب زندگی یا مرگ دچار سردرگمی و تردید می باشند . با کمک مهربانانه و دلسوزانه ، ممکن است این افراد زندگی را انتخاب کنند .  

مهدیه گنجه - مجله پزشکی مادر
منبع: webmd.com