آشنایی با توصیه‌های ایمنی برای سفر

سفرها بی‌خطر نیستند؛ برای جلوگیری از بروز اتفاقات ناخوشایند باید نکات ایمنی را رعایت کرد.
از خسارت‌های جانی که بگذریم، حوادث دیگری از جمله سرقت اسباب و اثاثیه منزل، جیب‌بری، بیماری براثر رعایت نکردن مسایل بهداشتی یا پرخوری و غیره نیز از دیگر مواردیست که می‌تواند گریبانگر بسیاری از افراد در این روزها شود که توجه و دقت به هشدارهای ایمنی می‌تواند تعطیلات خوش و به یادماندنی از نوروز 88 را در برداشته باشد
.

استفاده از حفاظ و قفل‌های مناسب، نصب دزدگیرهای سیمی یا سنسوری ارزان قیمت در روی دیوارها و در ورودی درب‌ها، محفوظ کردن ورودی کانال کولرها از جمله اصول ایمنی پیش از شروع تعطیلات توصیه شده است.

چنانچه از آژیر خطر استفاده می‌کنید، محل نصب آن را طوری انتخاب کنید که سارقان نتوانند آن را به سهولت تشخیص دهند و یا چنانچه در مجاورت یا پشت خانه ملک مخروبه‌ای وجود دارد، دیوارهای مجاور را با آهن و بتن محکم و غیرقابل نفوذ کنید.

همچنین توصیه شده، اشیاء و اوراق بهادار و وجه نقد را در موقع ترک منزل در منزل نگذاشته و محل نگهداری جواهرات و اشیا ارزشمند را به میهمانان یا فامیلی که اطمینان کافی به او ندارید، نشان ندهید و برای نگهداری اشیاء قیمتی از صندوق‌های امانات بانک‌ها استفاده شود.

گذراندن دوره‌های کمک‌های اولیه، تعمیر خودرو به دست تعمیرکاران و سرویس کاران مجرب، استفاده از لاستیک زاپاس مناسب از دیگر نکات ذکر شده این گزارش پیش از شروع تعطیلات است.

نکات ایمنی قبل از حرکت نیز می‌تواند شامل پرکردن باک بنزین خودرو، وجود تجهیزات ایمنی (عاج لاستیک‌ها، چراغ‌های راهنما، ترمز، تیغه برف پاک کن، کپسول آتش‌نشانی، زنجیر چرخ، علائم هشدار دهنده، جعبه کمک‌های اولیه و غیره)، همراه داشتن چراغ قوه، رادیو کوچک، چراغ اضطراری، نقشه راهنما هنگام مسافرت باشد.

گذاشتن فردی قابل اعتماد در منزل هنگامی که به مسافرت می‌روید، اطلاع دادن از خالی بودن منزل به نزدیکترین اداره پلیس، روشن گذاشتن و تعویض روشنایی منزل توسط همسایه‌های قابل اعتماد هنگامی که در سفر هستید، روشن گذاشتن رادیو و تنظیم آن روی فرکانس یکی از شبکه‌های تلویزیون با صدای قابل فهم از بیرون، اطمینان از بسته بودن شیر همه وسایل گازسوز و شیر اصلی کنتور گاز و غیره نیز از دیگر نکات ایمنی در هنگام مسافرت یاد شده.

لازم است در برگه‌ای، داخل جیب هر نفر از افراد خانواده اطلاعات مربوط به گروه خونی، حساسیت‌های دارویی، سن، نام و نام خانوادگی و یک شماره تماس با آشنایان وجود داشته باشد تا در صورت بروز حادثه نیروهای امدادی بتوانند از این اطلاعات استفاده کنند. همچنین در صورت سفر به نقاط دور از دسترس مردم و نیروهای امدادی برای اطلاع رسانی و موقعیت نمایی از وجود دستگاه جی پی‌ اس (مکان یاب) استفاده کنید.

توصیه‌های عمومی هنگام سفر نیز می‌تواند شامل نکات زیر باشد:
از چادر زدن و بازی کردن در کنار جاده و محل‌هایی که احتمال ریزش کوه وجود دارد و همچنین از همراه بردن سیلندرهای گاز پیک نیکی در خودرو، قطار و اتوبوس خودداری کنید
.

توصیه می‌شود، آب را تنها از منابع مطمئن تهیه و یا از آب‌های بطری شده استفاده کنید. از مصرف آب‌های سطحی و چشمه‌ها و دریاچه‌ها خودداری شود و جوشاندن آب به مدت پنج دقیقه و یا استفاده از قرص‌های هالوژن طبق دستورالعمل سازنده در هنگام مشکوک بودن به سلامت آب توصیه می‌شود.

همچنین آمده است: مسافران داخل پایانه‌های سفرهای برون شهری، مراقب تماس بدنی افراد مشکوک باشند، زیرا در ‌این نوع از سرقت‌ها، مجرم از طریق‌ ایجاد تنش چند لحظه‌ای، توجه فرد و اطرافیانش را به تنش به وجود آمده متمرکز می‌کند و با توجه به سرعت عمل بالایی که متهمان در جیب بری دارند، اقدام به سرقت کرده و متواری می‌شوند.

مسافران در طول سفر و هنگام خرید از نزدیک شدن و یا دخالت در درگیری‌های بینابین افراد خودداری کنند، چرا که ممکن است نزاع به صورت دروغین شکل گرفته، تا با استفاده از تجمع جمعیت راحت‌تر سرقت کنند.
به مسافران توصیه می‌شود مراقب ماموران قلابی در راه‌های عبوری باشند و با احراز کارت شناسایی معتبر با آن‌ها همکاری کنند.

منبع : ایسنا