کودکانی که صبحانه نمی‌خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می‌بیند

توجه به تغذیه فرزندان از مهم‌ترین وظایف والدین است، زیرا فرهنگ و عادات غذایی در خانه شکل می‌گیرد و در مدرسه تثبیت می‌شود. نمی‌توان کودکان را از خرید مواد خوراکی در راه مدرسه منع کرد ولی می‌توان آنها را متقاعد کرد تا از مصرف مواد مضر خودداری کنند که این امر می‌تواند با عرضه غذاهای مناسب بر سر سفره در خانواده آغاز شود و در مدرسه ادامه یابد.

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر ، وعده غذایی صبحانه ، نقش بسیار موثری در سلامت جسمی و فکری دانش‌آموزان دارد. به دنبال ناشتا بودن در طول شب، اگر دانش‌آموز صبحانه نخورد، به دلیل پایین افتادن قندخون، توانایی و شرایط لازم را برای یادگیری در مدرسه نخواهد داشت.

دانش‌آموزانی که صبحانه کافی نمی‌خورند: کم‌دقت ، خسته و بی‌حوصله‌اند و نمی‌توانند کمبود انرژی، ویتامین‌ها و املاح معدنی را با خوردن وعده‌های دیگر جبران کنند. بنابراین مادران باید هر روز صبح ، صبحانه کودک خود را قبل از این‌که به مدرسه برود، آماده کنند.

میان‌وعده‌های مناسب و مغذی نیز بسیار اهمیت دارد، زیرا ساعات نزدیک ظهر، کودکان ممکن است گرسنه شوند و این گرسنگی، نشستن سر کلاس را برای آنان تحمل‌ناپذیر می‌کند. تمام این موارد، ضرورت توجه به تغذیه صحیح در مدارس را بیش از پیش نمایان می‌سازد.

متخصصان معتقدند: بچه هایی که صبحانه می‌خورند در مدرسه تمرکز بیشتری دارند و قدرت یادگیری شان بالاتر است. کودکانی که صبحانه نمی‌خورند حافظه کوتاه مدت شان صدمه می‌بیند و تمرکزشان در کلاس کم می شود. صبحانه باید شامل قندهایی باشد که به صورت فوری جذب می‌شوند مانند آب میوه ها، عسل و مربا و همچنین باید شامل مواد قندی مانند نان و کیک باشد که دیرتر جذب می‌شوند.

توصیه هایی برای صبحانه دانش آموزان:
برای بچه ها یک برنامه متنوع صبحانه داشته باشید و از خودشان هم کمک بگیرید تا صبحانه خوردن برایشان جذاب شود.

یک لیوان آب میوه طبیعی به اضافه نان و مقداری پنیر یا شیر، یکی دوبار در هفته استفاده از خامه، کره و مربا توصیه می شود. مادران باید بدانند: ارزش غذایی پنیر از خامه و کره بیشتر است.

بچه ها در روزهایی که ورزش دارند باید صبحانه بیشتری بخورند و یا یک میان وعده مانند نان و پنیر و گردو همراه داشته باشند. حتی می‌توانند از بعضی کیک ها و کلوچه ها به خصوص آنهایی که مغز گردو دارند استفاده کنند. کودکان هنگام صرف صبحانه یا میان وعده به هیچ وجه از چیپس یا پفک استفاده نکنند.

مجله پزشکی مادر