10 اشتباه رایج در مسواک زدن - قسمت اول

مسواک زدن چنان عادت رایجی است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند. ولی مانند هر عادت دیگری، ممکن است در انجام آن دقت کافی بخرج ندهید و این امر می‌تواند به کرم خوردگی دندان و بیماری‌های لثه منجر شود. 

 1: استفاده از مسواک اشتباه

دکتر ریچارد .اچ. پرایس DMD مشاور در انجمن (موسسه) دهان و دندان آمریکا می‌گوید که در انتخاب مسواک باید به اندازه دهان خود توجه کنید. او همچنین می‌گوید که  "اگر وارد کردن مسواک به دهان برای شما مشکل است احتمالا مسواک برای دهان شما بزرگ است."

او می‌گوید که "دسته مسواک باید راحت باشد". وقتی مسواک را در دست می‌گیرید، باید به راحتی زمانی باشد که یک چنگال را برای خوردن غذا در دست دارید. 

کدام مسواک بهتر است: دستی یا الکتریکی؟

مایکل سی سیمن DDS مدیر کل آکادمی دندانپزشکی زیبایی می‌گوید، "این یک امر سلیقه‌ای است." شخصی که یک مسواک معمولی دارد ، می‌تواند به خوبی کسی که با مسواک الکتریکی مسواک می‌زند ،این کار را انجام دهد."

پرایس هم با این عقیده موافق است. " خوب مسواک زدن به شخص مسواک زننده بستگی دارد نه به مسواک."

2: انتخاب دندانه‌های اشتباه

برخی از مسواک‌ها دندانه‌های زاویه دار دارند و برخی دیگر صاف هستند. خوب حالا آیا یکی از اینها بهتر از دیگری است؟ پاسخ دندان پزشک‌ها منفی است.

سی سیمن معتقد است که " این امر بیشتر به تکنیک مسواک زدن مربوط می‌شود تا به زاویه دندانه‌ها."

در زمان خرید مسواک به چه مسائلی باید توجه کرد؟ دندانه‌های خیلی سخت می‌توانند باعث تحریک لثه‌ها شوند. انجمن دهان و دندان آمریکا استفاده از مسواک‌های با دندانه‌های نرم را پیشنهاد می‌کند.

بعقیده پرایس "دندانه‌ها باید به اندازه کافی سخت باشند تا پلاک‌ها را برطرف کنند ولی نباید آنقدر سخت باشند که به دندان‌ها صدمه بزنند." او دندانه‌های "طبیعی" مانند دندانه‌های ساخته شده از موی حیوانات یا موی گراز را پیشنهاد نمی کند.

3: مسواک نزدن بطور مستمر و یا به مدت کافی

توصیه می‌شود که دندان‌های خود را حداقل روزی دوبار به آرامی مسواک بزنید. سی سیمن می‌گوید"روزی سه مرتبه (خیلی) بهتر است."

بعقیده او با فاصله انداختن بین مسواک زدن‌ها، پلاک باکتریایی ساخته خواهد شد و ریسک تحریک لثه‌ها و دیگر مشکلات بالاتر خواهد رفت.

سی سیمن می گوید، که مسواک زدن باید حداقل دو دقیقه طول بکشد و بعقیده پرایس سه دقیقه خیلی بهتر است.

سیسی من  می گوید، اکثر مردم این زمان بندی‌ها را رعایت نمی‌کنند. "این یک زمان قراردادی است و فقط برای این است که مردم برای تمیز کردن تمام سطوح وقت بگذارند." او اغلب توصیه می‌کند تا مردم دهان خود را به چهار قسمت تقسیم کنند و روی هر کدام از ربع ها 30 ثانیه زمان صرف کنند.

سیسی من می‌گوید، برای زودتر گذشتن این دو دقیقه چند کار را با هم انجام می‌دهد و در حال مسواک زدن کمی تلویزیون هم تماشا می‌کند.

4: به‌شدت مسواک زدن و یا بیش از حد مسواک زدن

سیسی من  می‌گوید درحالی که مسواک زدن دندان‌ها سه بار در روز اید‌آل است ،اما بیش از این ممکن است خوب نباشد. مسواک زدن بیش از چهار بار در روز می‌تواند وسواسی بنظر برسد.

مسواک زدن بیش از حد می‌تواند ریشه دندان را تحریک کرده و منجر به تحریک لثه‌ها شود. مسواک زدن شدید همچنین می‌تواند مینای دندان را فرسوده کند. رمز کار در این است که با ملایمت و به‌مدت دو یا سه دقیقه مسواک بزنید.

5: اشتباه مسواک زدن

سی سیمن می‌گوید حرکات بلند و افقی مسواک در طول لثه‌ها، می‌تواند منجر به ساییدگی دندان شود.دندانه‌ها را با زاویه 45 درجه نسبت به خط لثه‌ها قرار داده و حرکات یا لرزش‌های کوتاه انجام دهید. با ملایمت روی دندان‌ها بالا و پایین بروید و از حرکات عرضی روی دندان‌ها خودداری کنید. حرکت مسواک نباید افقی باشد،بلکه باید عمودی و یا دایره وار باشد.

لازم است تا سطوح داخلی و خارجی دندان‌ها، سطوح جویدنی و زبان خود را مسواک بزنید.
گروه ترجمه مجله پزشکی مادر،نیوشا وکیلی
منبع:webmd.com