روش هایی برای تسکین علائم PMS

برای هر یک از علائم PMS ، از جمله درد، زود رنجی و غیره، یک روش درمانی وجود دارد.
بیشتر زنان، در فاصله یک یا دو هفته تا آغاز قاعدگی، حداقل با یکی از علائم این سندروم مواجه می شوند. شدت این نشانه ها ،برای حدود 20 درصد از زنان، ممکن است متوسط یا شدید باشد، اما برای حدود 5 درصد از زنان، این علائم به حدی شدید است که به تشخیص پزشکان، اختلال افسردگی شدید  پیش از قاعدگی PMDD)) است. برای کاهش نشانه های PMS، روش های زیادی وجود دارد.

راه هایی که برای درمان این سندروم انتخاب می کنید ، به شدت علائم، سبک زندگی و اهداف شما بستگی دارد. برای مثال، در حالی که قرص های ضد بارداری خوراکی ،برای بسیاری از زنان مبتلا به PMS روش مناسبی است، افرادی که خواهان بارداری هستند، ترجیح می دهند روش های دیگری را امتحان کنند. برای انتخاب بهترین شیوه درمانی، شرایط و علائم بیماری خود را بررسی کنید، و با پزشک خود در ارتباط باشید.

جراحی و داروهای مربوط به PMS و PMDD

برای کاهش نشانه های سندروم پیش از قاعدگی، داروهای بسیاری وجود دارند:

داروهای ضد التهابی غیراستروییدی(NSAID) : مسّکن هایی که نیازی به نسخه پزشک ندارند، از جمله ایبوپروفن (ادویل، مُسترین و غیره) و ناپروکسین (آلیو و غیره) ، ممکن است سردرد، درد مفاصل، گرفتگی عضلات در دوران قاعدگی و حساسیت سینه را کاهش دهند.

داروهای ضد بارداری خوراکی: علائم عاطفی و جسمانی PMS پیش از آغاز قاعدگی، در زنانی که به مدت 6 ماه یا بیشتر از داروی ضد بارداری "یاز" ( اثینیل استرادیول و دروسپیرنون) استفاده کرده اند، کاهش یافته است. داروی "یاز" (YAZ) اغلب برای علائم فلج کننده این بیماری تجویز می شود. سایر داروهای ضد بارداری برای این شرایط مفید نخواهند بود.

داروهای ضد افسردگی : این داروها علائم عاطفی سندروم پیش از قاعدگی را در حدود 60 درصد از زنان کاهش داده اند. مهار کننده های بازجذب سرتونین (SSRI) گروهی از داروها هستند که در رفع این علائم عاطفی بیشترین تاثیر را دارند، گرچه سایر داروهای ضد افسردگی نیز مفید هستند.

داروهای ضد افسردگی عبارتند از

  •  پروزاک (فلوکساتین)
  •  زولوف ( سرترالین )
  •  پکسیل ( پاروکستین انتشار محدود)
  •  آنافرانیل ( کلمپیرامین )
  •  لکساپرو ( اسیتالوپرام )
  •  افکسور (ونلافکسین انتشار گسترده )

برخی از زنان معتقدند استفاده از زِناکس ( الپرازولام ) ، حساسیت و زود رنجی ، که رایج ترین نشانه PMS است ، را کاهش می دهد.

در نهایت آخرین راه درمان ، برداشتن یک یا هردو تخمدان (اوفورکتومی ) است . اوفورکتومی و هیسترکتومی ( برداشتن رحم ) تنها برای زنانی توصیه می شود که علائم بسیار شدیدی دارند، و هیچ یک از روش های درمانی دیگر، برای آنها موثر نیست.

درمان سندروم پیش از قاعدگی از طریق تغییر رفتار

درمان شناختی- درمانی، نوعی روان درمانی است که در شناخت و تغییر تفکرات منفی، و تقویت انتخاب های قوی و مثبت به زنان کمک می کند.  تحقیقات بسیاری نشان میدهد که این سبک درمانی برای کنترل علائم سندروم پیش از قاعدگی، بسیار موثرتر از درمان بر پایه اطلاعات است. پس از مقایسه دو گروه از زنان مبتلا به PMS ، افرادی که تحت شناخت درمانی قرارگرفته اند و گروهی که برای این درمان در فهرست انتظار بودند،  محققان دریافتند که علائم بیماری در افراد تحت درمان، بهبود یافته است.

برای برخی از زنان، ورزش یک روش موثر است. گرچه محققان رابطه مستقیمی میان ورزش و بهبود این سندروم نیافته اند، انجام روزانه 30 دقیق ورزش هوازی برای حفظ سلامت بدن و همچنین کاهش افسردگی، اضطراب و سایر علائم PMS ، بسیار مفید است.

راه حل های جایگزین را نیز فراموش نکنید: یوگا، مدیتیشن، ماساژ، طب سوزنی و سایر روش های تمدد اعصاب ، اضطراب و تشویش را از بین می برند.

مشکلات خواب یکی دیگر از نشانه های سندروم پیش از قاعدگی است، و در معرض نور خورشید بودن در طول روز، که سطح ملاتونین را در بدن تنظیم می کند، راه حل این مشکل است. ملاتونین ماده ای است که به طور طبیعی در بدن تولید می شود، و برای داشتن یک خواب خوب در شب، ضروری است.

 تغییر در سبک زندگی ممکن است در درمان PMS موثر باشد

تغییر رژیم غذایی ، مانند استفاده از کربوهیدرات هایی با کیفیت بهتر، ازجمله غلات کامل، میوه ها و سبزیجات، و همچنین حذف شکر تصفیه شده و کافیین، علائم این بیماری را بهبود می بخشد. به یاد داشته باشید که پیش از آغاز قاعدگی ، اشتیاق بیشتری به کربوهیدرات های قند دار خواهید داشت، در نتیجه باید بیشتر به این تغییر رژیم غذایی پایبند باشید. استفاده از برخی مکمل های غذایی، مانند مصرف روزانه 1200 میلی گرم کلسیم، ممکن است در برطرف کردن این علائم موثر باشند.
زنانی که با نشانه های پوستی این سندروم ، مانند جوش ها و سایر تغییرات پوست روبه رو هستند، مایل خواهند بود برای یافتن بهترین شیوه حفاظت از پوست و محصولات مربوط به آن، در هفته های پیش از  شروع عادت ماهیانه، به متخصص پوست مراجعه کنند. برای مثال، می توان به تمایل افراد به استفاده از محصولات بدون چربی، برای جلوگیری از جوش های صورت اشاره کرد.
علائم سندروم پیش از قاعدگی ممکن است در تمام زنان بروز کند، اما اکثر این علائم با استفاده از یک روش و یا ترکیبی از چند روش درمانی، قابل درمان هستند. اگر با تغییر سبک زندگی، مانند داشتن رژیم غذایی بهتر یا ورزش کردن، هنوز با این نشانه ها روبه رو هستید، برای یافتن بهترین و موثرترین راه درمان PMS ، با پزشک خود مشورت کنید.
گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، خانم جنگی
منبع: webmd.com