تفسیر نتایج آزمایش پاپ اسمیر

papsmear نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر می‌توانند نگران کننده باشند، حداقل تا زمانی که آزمایش دوم پاپ اسمیر اطلاعات بیشتری را نشان دهد. از نتایج تست پاپ اسمیر در مورد سلامت گردن رحم آگاه شوید.

پاپ اسمیر ابزار غربالگری مفیدی است که در تشخیص زودهنگام تغییرات سلولی نقش کمک کننده ای دارد، به طوری که اگر سرطان گردن رحم مشهود باشد، در مراحل اولیه می تواند قابل درمان باشد. از آنجایی که تست پاپ اسمیر از 50 سال پیش ، به عنوان ابزاری برای غربالگری سرطان مورد استفاده قرار گرفته است، مرگ و میر ناشی از سرطان گردن رحم در ایالات متحده امریکا ، به طرز قابل توجهی کاهش یافته است.

کانسپشن دیاز-آراستیا[1] دکترای پزشکی، رئیس مرکز آنکولوژی زنان و دانشیار دانشکده پزشکی بایلر در هوستن[2] توضیح می‌دهد: «پاپ اسمیر روندی غیر طبیعی را در دهانه رحم بررسی می‌کند که ممکن است مراحل پیش سرطانی یا سرطانی بودن دهانه رحم را نشان دهد.»

دو نوع تست پاپ اسمیر اصلی وجود دارد. نمونه‌ها برای هر یک به روش یکسانی گرفته می شوند- متخصص بیماری‌های زنان مقداری جزئی از سلول‌های سطح دهانه رحم را برداشته و آن را در آزمایشگاه تجزیه و تحلیل می‌کند. آزمایش قدیمی و سنتی‌تر نمونه را بر روی اسلاید (لام) بررسی می‌کنند، ولی در روش سیتولوژی مایع اخیرا سلول‌های نمونه را در مایعی در یک ویال (شیشه) قرار می‌دهند. مطالعات نشان می‌دهد که هر دو تست به عنوان ابزاری برای تشخیص سرطان گردنه رحم، به یک نسبت قابل اعتماد هستند.

رمزگشایی پاپ اسمیر غیرطبیعی

در آزمایشگاه، متخصص ظاهر میکروسکوپی سلول‌ها را بر روی اسلاید یا ویال بررسی خواهد نمود و در جستجوی انواع گوناگون موارد غیرطبیعی می‌باشد. در برخی از آزمایشگاه ها برنامه کامپیوتری برای خواندن اسلایدهای پاپ اسمیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

غیرطبیعی بودن نتیجه پاپ اسمیر یقیناً به معنای آن نیست که شما مبتلا به سرطان هستید. «غیر طبیعی بودن» به سادگی به معنای آن است که سلول‌های قابل رویت ، مانند سلول‌های طبیعی نیستند. دلایل مختلفی وجود دارند که باعث می‌شوند تا نتایج آزمایش پاپ اسمیر شما طبیعی نباشند و از آن جمله:

- تورم یا تحریک سلول‌های دهانه رحم

- عفونت گردن رحم

- تغییرات هورمونی

- در نمونه گرفته شده احتمالا سلول‌های دهانه رحم به مقدار کافی وجود ندارد، تا بتوان تفسیر مناسبی از آنها ارائه داد.

ممکن است از شما خواسته شود تا آزمایش دیگری انجام دهید تا علت این نتایج غیرطبیعی مشخص گردد. ممکن است نیاز باشد تا تست پاپ اسمیر دیگر یا تست غربالگری دقیق‌تری به نام کولپوسکوپی از شما انجام شود. یا ممکن است مجبور باشید تست دیگری انجام دهید چنانچه دکتر بار اول سلول‌های کافی را برنداشته است.

غالباً نتایج پاپ اسمیر ممکن است به اشتباه طبیعی خوانده و تفسیر شوند، در حالی که برخی از سلول‌ها پیش سرطانی شده‌اند. اما سرطان دهانه رحم عموماً به کندی پیشرفت می‌کند، بنابراین محتمل است که نتیجه آزمایش بعدی شما این سلول‌ها را به موقع تشخیص دهد تا درمان مؤثر آغاز گردد. به همین دلیل انجام آزمایش پاپ اسمیر در فاصله‌های زمانی توصیه شده معقول است.

استفاده از سیستم Bethesda در نتایج پاپ اسمیر

هنگامی‌که نتیجه آزمایش پاپ اسمیر را به دکتر نشان می‌دهید، معمولاً نتایج را بر اساس معیاری به نام سیستم Bethesda طبقه بندی می‌کند. در این سیستم نتایج آزمایش شما در یکی از طبقه بندی‌های زیر قرار خواهند گرفت:

- طبیعی یا بدون تغییر

- سلول‌های فلس دار غیر معمولی بی اهمیت[3] (ASCUS). این گروه از رایج‌ترین گروه‌ها برای نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر است. سلول‌های غیر طبیعی وجود دارند ولی سرطانی نیستند. بسیاری از اوقات سلول‌های ASCUS به دلیل وجود عفونت HPV هستند.

- ضایعه بافت پوششی داخلی فلس دار (SIL) [4]. این تغییرات غیرطبیعی می‌توانند نشانه مراحل اولیه سرطان باشند. این سلول‌ها به دو گروه درجه پایین و درجه بالا تقسیم می‌شوند. نوع ضایعات درجه بالا یا HSILs سلول‌هایی که به احتمال زیاد باعث سرطانی شدن گردن رحم می‌شوند.

- سلول‌های فلس دار غیرطبیعی[5] که احتمال HSIL بودن را رد نمی‌کند. تغییراتی در سلول‌ها مشاهده شده‌اند که ممکن است SIL ها درجه بالا باشند یا نباشند.

- سلول‌های متورم شده (غده ای) غیر طبیعی[6]. این‌ها سلول‌های غده ای غیرطبیعی هستند – نه سلول‌های فلس دار- که نشانه سرطان در قسمت فوقانی دهانه رحم می‌باشد.

- سرطان. نتیجه آزمایش پاپ اسمیر سلول‌های سرطانی را تشخیص داده است.

دکتر شما ممکن است از اصطلاحات متفاوتی برای صحبت درباره نتایج غیرطبیعی پاپ اسمیر شما استفاده کند. «دیسپلازی[7]» به تغییرات احتمالی پیش سرطانی اطلاق می‌گردد. نئوپلاسیا بافت پوشش داخلی دهانه رحم (CIN) با ارقام 1 تا 3 ، روشی برای تعیین درجه تغییر سلولی است. مقدار 1 یعنی درجه پایین و اعداد 2 و 3 تغییرات درجه بالا را نشان می‌دهند.

پاپ اسمیر HPV

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) می‌تواند باعث غیرطبیعی شدن ظاهر سلول‌های دهانه رحم شود. معمولاً بدن شما با HPV مبارزه خواهد کرد و تست پاپ اسمیر بعدی سلول‌های طبیعی را نشان می‌دهند. هر چند برخی از اشکال HPV موجب بروز سرطان گردن رحم هستند. اگر نتایج غیرطبیعی آزمایش شما به دلیل وجود HPV باشد، ممکن است مجبور باشید این آزمایش را اغلب انجام دهید تا دکترتان تصمیم بگیرد که این تغییرات پیش سرطانی نیستند.

آزمایش وجود HPV می‌تواند همزمان با آزمایش پاپ اسمیر با یک نمونه یا دو نمونه مجزا انجام شود. آزمایش HPV برای زنان بالای 30 سال توصیه می‌شود. این تست می‌تواند به دکتر شما بگوید که آیا یکی از انواع HPV را که عامل سرطان دهانه رحم است دارید یا خیر.

مواردی که با تست پاپ اسمیر مشخص نمی‌گردد

تست پاپ اسمیر همان قدر که می‌تواند مؤثر واقع شود، هر گونه مورد غیر طبیعی احتمالی را در دستگاه تناسلی بررسی نمی‌کند. این آزمایش موارد زیر را نشان نمی‌دهد:

- سایر سرطان‌های دستگاه تناسلی. دکتر دیاز آراستیا می‌گوید: «بافت‌ها یا سلول‌های رحم، لوله های فالوپ یا تخمدان‌ها را نمونه برداری یا بررسی نمی‌کند. هیچ گونه آزمایش غربالگری برای تخمدان، لوله های فالوپ یا تخمدان وجود ندارد.»

- دکترتان ممکن است نمونه‌هایی را از مجرای تناسلی شما طی معاینه لگن برای آزمایش بیماری‌های مقاربتی بردارد اما این آنالیز و نتایج جدای از تست پاپ اسمیر هستند.

به اکثر زنان توصیه می‌شود هر دو سال یک ‌بار از سن 21 سالگی ، تست پاپ اسمیر را انجام دهند مگر آنکه دکتر پیشنهاد کند این آزمایش را مکررا انجام دهید. بعد از 30 سالگی اگر نتیجه 3 آزمایش پاپ اسمیر متوالی طبیعی باشد، فاصله زمانی انجام این آزمایش به سه سال افزایش می‌یابد.



[1] .Conception Diaz-Arrastia

[2] . Baylor Cpllege of medicine in Houston

[3] .Atypical squamous cells of undetermined significance

[4] . Squamous intraepithelial lesion

[5] .Atypical squamous cells

[6] .Atypical glandular cells

[7] .Dysplasia

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سمیرا قاسمی
منبع: medhelp.org