آمادگی برای بارداری

مشتاق هستید که باردار شوید اما مطمئن نیستید باید از کجا شروع کنید؟ تحقیقات اخیر نشان می دهند که بهترین مرحله برای شروع بارداری، در حقیقت پیش از اقدام به بارداری است. داشتن کمی برنامه و اقدامات از پیش مشخص شده ، نه تنها به شما کمک می کند که دوره بارداری و جنین سالم تری داشته باشید، بلکه با بهبود قدرت باروری، کمک می کند که جنین زودتر شکل بگیرد. به همین خاطر است که مراکزی مانند مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری  (CDC) ،سازمان مارچ آف تایمز، انجمن آمریکایی متخصصان زایمان و بیماری های زنان (ACOG)و غیره ، امروزه اغلب به همه ی زوج ها توصیه می کنند که حداقل سه ماه (و در بعضی موارد تا یک سال) به نه ماه دوره بارداری خود ، بیفزایند. این به معنای چند ماه بارداری بیشتر نیست (که این حتی برای مادران باردار بسیار مصمم نیز توقع خیلی زیادی است) ، بلکه این سه ماه، حداقل زمانی است که که در طی آن خود را برای باردار شدن آماده می کنید. بدن خود و همسرتان، روش زندگی ، وزن ، رژیم غذایی ، نرمش روزانه و رژیم دارویی و غیره را در بهترین وضعیت برای بچه دار شدن تنظیم کنید ، قبل از اینکه لقاح صورت بگیرد. بنابراین قبل ازپریدن بدون چتر نجات ، این برنامه را دنبال کنید، به خاطر داشته باشید که لیست کارهای از پیش مشخص شده ی هر زوجی، با یک دیگر ،  کمی متفاوت خواهد بود.

آماده شدن برای بارداری

- به پزشک(و دندانپزشک خود) مراجعه کنید. بهترین مراقبت های بارداری مدت زیادی قبل از اینکه جنینی برای مراقبت وجود داشته باشد، شروع می شوند ، بنابراین برای انجام یک معاینه ی کلی از پزشکتان وقت بگیرید ( تا از سلامت خود مطمئن شوید) و همچنین نزد پزشک متخصص بیماری های زنان و زایمان یا ماما بروید (تا اطمینان پیدا کنید که دستگاه تولید مثل شما آمادگی لازم را دارد).

پزشک ها ،  وزنتان را اندازه می گیرند ، از به روز بودن واکسیناسیون شما اطمینان حاصل می کنند ، از شما آزمایش خون می گیرند ، درباره ی سابقه ی پزشکی خانواده تان گفت و گو می کنند ، روشهایی را توصیه می کنند که بتوانید مصرف داروهایتان را به تدریج متوقف کنید ( یا داروهایی جایگزین می کنند که برای جنین بی خطر باشند) ومطمئن می شوند که همه ی بیماری های مزمن، تحت کنترل هستند . به دندانپزشکی بروید تا از آمادگی دندان ها و لثه هایتان برای شروع بارداری مطمئن شوید(بیماری لثه با عوارضی برای بارداری همراه است).

- مراقب چیزهایی که می خورید و می نوشید باشید. این غذای ذهن شماست: شاید قدرت باروری شما ،مانند جنین تان، به چیزی که می خورید وابسته است. اگر چه بدون توجه به چیزهایی که می خورید (و نمی خورید) هم امکان باردار شدن وجود دارد، یک رژیم غذایی از پیش تعیین شده ی سالم، حقیقتا می تواند بارداری شما را افزایش دهد. قطعا داشتن رژیم غذایی مناسب با داشتن جنین و بارداری سالم تر مربوط است. این بدان معناست که هیچ زمانی بهتر از حال برای ترک عادت های بد غذایی ( حذف کردن صبحانه ، خوردن فست فود به عنوان وعده ی نهار) و به وجود آوردن عادت های جدید (جایگزین کردن غلات سفید با همه ی غلات ، مصرف بیشتر میوه به جای شیرینی) وجود ندارد. قهوه زیاد مصرف می کنید؟ مصرف کافئین خود را به حداکثر 200 میلی گرم در روز کاهش دهید (که تقریبا معادل دو فنجان قهوه ی اسپرسو یا 12 اونس قهوه ی دم کرده است) و حتما مصرف الکل تان را کم کنید (زیرا مصرف زیاد الکل باعث تضعیف باروری می شود).

- پریناتال مصرف کنید.خیر شما هنوز باردار نیستید؛ اما خوردن قرص ویتامین پریناتال در طی ماههایی که مقدمه ی شروع بارداری هستند،  می تواند از ناهنجاری های هنگام تولد ، زایمان زودرس ، و یک ویژگی که فقط مخصوص مادران است ، یعنی کسالت صبحگاهی، جلوگیری کند. بنابراین عجله کنید و از پزشک خود بخواهید که این قرص را برایتان تجویز کند.

- به وزن ایده آل خود برسید: وزن شما چه رابطه ای با احتمال باردار شدن شما دارد؟ درحقیقت این دو به هم مربوط اند. برهم خوردن تعادل هورمونهای جنسی که برای فرایند تخمک گذاری و لقاح موفق مورد نیاز است، ممکن است باروری را به خطر بیاندازد، واین اتفاق میتواند نتیجه حتی کمی اضافه وزن یا کمبود وزن بیش از حد باشد. اگر سلولهای چربی زیادی داشته باشید، بدن شما نیز بیش از اندازه استروژن تولید می کند، و لاغری مفرط  نیز موجب تولید استروژن کمتر از حد نیاز می شود. هریک از این شرایط ممکن است علت مشکلات بارداری باشد. برای داشتن بالاترین احتمال باروری پیش از اقدام به باردار شدن شاخص توده بدنی خود را به عددی بین 18.5 تا 24، که برای بارداری مناسب است، برسانید. برای اطلاع از وزن مناسب دوران بارداری با پزشک خود مشورت کنید.

- سیگار را ترک کنید: سیگار کشیدن همیشه خطرناک است، چه زمانی که باردار هستید و چه زمانی که برای باردار شدن تلاش می کنید. در نتیجه در دوران بارداری و همچنین پس از زایمان باید از سیگار فاصله بگیرید.

- ورزش کنید: تندرستی باروری را افزایش می دهد. ورزش روزانه مناسب ( 30 دقیقه حرکات جنبشی در روز ) باعث افزایش احتمال باردار شدن شما می شود. اما نباید زیاده روی کنید، تمرینهای ورزشی خیلی شدید (بخصوص تمریناتی که منجر به ضعیف شدن بدن می شوند) ممکن است مانع از تخمک گذاری و بارداری شود.

- آرامش خود را حفظ کنید :استرس شدید ( اضطراب و تشویش همیشگی) با مشکلات باروری ارتباط مستقیم دارد، پس حفظ  آرامش را به برنامه روزانه خود، اضافه کنید . اضطراب  که برای باروری مضر است ، را با آرامش جایگزین کنید( برای مثال کتاب بخوانید، موسیقی گوش کنید یا یوگا تمرین کنید)، از مشغله های اضافی اجتناب کنید( شرکت در تمام برنامه های بعد از ساعت کاری یا فعالیتهای اجتماعی ضروری نیست )، و اینکه راهی برای رهایی از فشارهای روانی پیدا کنید (با همسر خود یا دوستانتان صحبت کنید).

- مراقب برنامه های پیشگیری از بارداری خود باشید: اگر برای پیشگیری از بارداری از روشهایی چون دیافراگم، کاندوم، آی یو دی، مواد از بین برنده اسپرم، یا هر روش غیر هورمونی دیگری استفاده می کنید ، پیش از کنار گذاشتن آنها مطمئن شوید که بدن شما آماده باروری است (در غیر اینصورت بدون آمادگی کامل باردار خواهید شد). اگر از قرص، بانداژ یا حلقه استفاده میکردید ، احتمالا ترجیح می دهید برای یک یا دو ماه از روش جلوگیری استفاده کنید (پس از این که مصرف داروهای هورمونی را قطع میکنید، تخمک گذاری مجدد مدتی طول میکشد)، در این باره با پزشک خود مشورت کنید. برای جلوگیری از خونریزی های غیر منتظره که شرایط را پیچیده می کنند، قرص های خود را تا انتها مصرف کنید. اگر از آمپول ضدبارداری "دپو پرووا" استفاده می کنید، نیاز به برنامه ریزی جدی دارید، زیرا پس از اینکه مصرف این داروها را متوقف کنید، تخمک گذاری مجدد از 6 ماه تا یک سال طول می کشد ( در طول این دوره نیز باید از روشهای پیشگیری غیر هورمونی استفاده کنید)

از آنجا که برای داشتن فرزندی سالم ، پدر و مادر هردو باید سالم باشند، مطمئن شوید که همسرتان نیز با برنامه های بارداری هماهنگ است. همسر شما هم باید معاینه شود، بیماری های مزمن را کنترل کند، داروهایی را که برای باروری مضر است مصرف نکند، مراقب رژیم غذایی اش باشد (همچنین باید مکمل ویتامین و مواد معدنی مصرف کند) ، سیگار و مشروبات الکلی را ترک کند ( مصرف کافئین بی ضرر است) ، وزن مناسبی داشته باشد، ورزش کند ( کمی از شدت تمرینات خود در باشگاه ورزشی کم کند، یا ورزشهایی مثل دوچرخه سواری کوهستان که برای باروری مضر است را کمتر انجام دهد) ، اضطراب خود را کاهش دهد و آرامش بیشتری داشته باشد.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، مژگان جنگی
منبع: medicinenet.com