رابطه HPV با حمله قلبی در زنان

hpv مطالعات جدید نشان داده است که HPV معروفترین عفونت مسری است که با رابطه جنسی انتقال پیدا می کند و عامل سرطان گردنه رحم است و خطر حمله قلبی و سکته مغزی در زنان را افزایش می دهد. KENICHI FUJISE  پزشک دانشگاه تگزاس می گوید : زنانی که آزمایش  HPV آنها مثبت است ، 3.2 برابر بیشتر از زنانی که آزمایش آنها منفی است در معرض خطر حمله قلبی و سکته مغزی هستند.زنانی که جواب آزمایش آنها  HPV شدید نشان داده شده که عاملی برای بروز سرطان است، 86.2 برابر بیشتر از زنانی که فاقد این ویروس هستند در معرض سکته مغزی و حمله قلبی قرار دارند.

مطالعاتی که در مرکز کنترل و پیشگیری بیماری ها ، بین سالهای 2003و2006 که بر روی  450  زن انجام شد، نشان داد:

44% زنان ناقل ویروس خفیف و 23.2 % ناقل HPV شدید هستند و به همین دلیل در معرض بیماری قلبی قرار داشتند. بطور کلی 1/141 نفر از زنان HPV داشتند و دچار سکته مغزی و حمله قلبی شدند. نکته قابل توجه این است که HPV بیشتر از سیگار کشیدن ، عامل سرطان دهان می شود.

محققان به امید شناسایی  دلیل گسترش بیماری های قلبی در بسیاری از افرادی که عوامل ایجاد کننده بیماری قلبی مثل فشار خون بالا ،چاقی یا سابقه سیگار کشیدن را ندارند، تحقیقاتشان را بر ویروس HPV  متمرکزکرده اند.HPV  وقتی موضوعی قابل قبول است که ویروس با عملکرد P53 تداخل پیدا کند .غیر فعال شدن این ژن متوقف کننده تومور باعث ایجاد سرطان های مختلفی می شود. اما تحقیقات گذشته نشان داده است که ژنP53  تصلب شرایین یا سفت شدن شریان ها را تنظیم میکند. عدم فعالیت این ژن می تواند باعث تورم و بد شدن وضعیت شریانها هم بشود. ویروس HPV با ایجاد وقفه در  فعالیت  ژن های متوقف کننده تومور که RETINOBLASTONE PROTEIN  نام دارد ، رشد سلولهای ماهیچه ای ، مختل می سازد. بنابراین مختل شدن عملکرد این ژن ها می تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و منجر به حمله قلبی شود. یافته های جدید فقط ارتباط این دو را نشان می دهد، اما ثابت نکرده است که ویروس HPV عامل حمله قلبی است. مطالعات نشان داده است که زنانی که بیماری قلبی دارند ، احتمالا به ویروس HPV  آلوده اند و بالعکس و همچنین عوامل مهم دیگر ممکن است زنان را در مقابل هر دو آسیب پذیر سازد. بررسی های بیشتر در مورد این مطالعات ، قبل از ارتباط دادن تصلب شرایین و HPV ، ضروری است.

طبق گزارشات نیویورک تایمز، دکتر MOSEA (متخصص قلب بیمارستان PRESBYTERIAM و مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا)می گوید:

باید در این مرحله هوشیارانه عمل کرد وتحقیقات جدی که پاسخ قطعی به ما می دهد لازم است. او می افزاید محققان بسیاری ،احتمال وجود رابطه بین سرطان و عفونت ها و بیماری قلبی را مورد مطالعه قرار داده اند. اما تا حالا هیچ ثابت نشده که عفونتی عامل بیماری شریانی باشد. متخصصین برای  جلوگیری از این مشکلات ، تزریق واکسن  HPV را برای پسرها  توصیه می کند.

HPV بیشترین عفونت انتقال یافته از طریق روابط جنسی درامریکا است و حداقل نیمی از تمام فعالیتهای جنسی زنان ومردان تحت تأثیر این ویروس قرارمی گیرد . تا سن 50 سالگی 80% روابط جنسی زنان حاوی HPV است.  اما درموارد بسیار کمی این عفونت ماندگارشده ومنجربه سرطان میگردد . واکسن HPV برای جلوگیری از زیگیلهای تناسلی ، سرطان گردنه رحم ، واژن و آلت تناسلی مردان ، مقعد در پسرها ودخترهای سنین 11 الی 12 سال توصیه شده است . اگر بررسی های بیشتر،  مطالعات مربوط به رابطه HPV  وحمله قلبی را تایید کنند ، کمکی برای درک این مسأله است که ، چرا افرادی که عوامل ایجادکننده  بیماری قلبی را ندارند،  دچارحمله قلبی می شوند؟

قابل ذکر است هر سال 510000 زن درامریکا دچار حمله قلبی می شوند  .

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، شهلا آقایانی
منبع: webmd.com