بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان، شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است

به گزارش خبرنگار مجله پزشکی مادر، بسیاری از رشته های ورزشی به خصوص ورزش های سنگین حرفه ای در مدت روزه داری باید متوقف شود.
برای پیش گیری از ضعف قوای جسمانی در ماه مبارک رمضان، از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کنید
. فعالیت زیاد فرد روزه دار در ماه مبارک رمضان، به صرف انرژی بیشتر و افزایش تعریق طی ساعات روز منجر می شود که می تواند موجب عطش فراوان و افت فشارخون فرد شود.

بهترین ورزش در طول ماه مبارک رمضان، شنا و پیاده روی پس از صرف افطار است چرا که از گرفتگی عضلات و بروز یبوست پیش گیری می کند.  ورزش در ماه رمضان از تجمع چربی در بدن جلوگیری و عمل سوخت و ساز را تسهیل می کند.

روزه داری با شرط رعایت نکات تغذیه ای و جلوگیری از پایین آمدن فشار و قندخون ، بخصوص در ساعات بعد از افطار بسیار مناسب می باشد. مصرف تمام گروه های اصلی غذایی (شیر و لبنیات، نان و غلات، سبزیجات و میوه جات، گوشت، تخم مرغ و حبوبات بدون پوست) در ماه مبارک رمضان برای افراد روزه دار تأکید می شود.

به‌ افرادی که امکان تغییر برنامه ورزشی خود را ندارند نیز توصیه می‌شود که در هنگام سحر و افطار مقدار بسیار زیادی آب بنوشند تا علاوه بر اینکه این نیاز بدن را مرتفع کرده باشند ، مقداری آب در بدن ذخیره کنند تا در موقع نیاز و از دست رفتن آب بدن، از آن بهره مند شوند.

روزه دارانی که علاقمند به ورزش هستند، می توانند از غذاهای پر کالری و زود هضم مصرف کنند. در افطار می توانند، نان ، پنیر و گردو ، خرما ، نان و سبزی تازه استفاده کنند. و در هنگام شام نیز از یک غذای ساده مثل سوپ و حلیم استفاده کنند.

بیشتر انرژی بدن با خوردن سحری تامین می شود، افراد سعی کنند بدون سحری روزه نگیرند، زیرا در این صورت فرد حتما در طول روز دچار ضعف و بی حالی خواهد شد. افت قندخون، کاهش تمرکز و پایین آمدن توان و کارآیی در طول روز مستقیما از حذف یا خوردن غذاهای نامناسب در سحری ناشی می‌شود.

و پرخوری هنگام سحر باعث می‌شود در ساعات ابتدایی بعد از سحر فشار زیادی به معده و دستگاه گوارش وارد شده و سوء‌هاضمه و نفخ معده را در فرد ایجاد می کند.

زمان مناسب شروع ورزش دو یا سه ساعت بعد از مصرف افطار می باشد. فاصله بین غذا خوردن و ورزش کردن باعث می‌شود تا بدن فرصت هضم غذا را پیدا کرده و خون به راحتی در عضلاتشان جریان پیدا کند.

مجله پزشکی مادر