مصرف شیرینی جات در ماه رمضان

با فرارسیدن ماه مبارک رمضان مصرف شیرینی جات رونق خاصی پیدا می کند و متأسفانه افراد بدون اینکه متوجه عوارض و مضرات آن باشند به آن روی می آورند ، خصوصا در هنگام افطار به صورتهای شربت ، زولبیا ، بامیه و انواع شیرینی جاتی که قند و شکر در آن مصرف شده ، استفاده می کنند.
عوارض مصرف شیرینی جات
شیرینی‌جات به لحاظ دارا بودن انرژی زیاد بویژه در موادی نظیر خامه‌ها که حاوی انرژی متراکمی هستند، در امر چاقی و افزایش وزن نقش بسزایی ایفاء می کنند. یکی از آثار مصرف شیرینی کاهش اشتها به لحاظ ایجاد سیری کاذب می باشد، که این امر برای اطفال که در سنین رشد قرار دارند باعث کمبود سایرمواد مغذی مورد نیاز جهت رشد و بالندگی می‌گردد.

مصرف شیرینی جات (زولبیا و بامیه) در ماه مبارک رمضان توصیه نمی شود، از مصرف زیاد این قبیل شیرینی‌جات بخصوص در اطفال و کودکان، جلوگیری کنید.

مصرف قند و شکر و مشتقات آن در هنگام افطار موجب سستی و کسالت می شود و چربی خون نیز بالا می برد. با مصرف شیرینی جات در هنگام افطار بدن بسیاری از املاح مفید و ضروری خویش را از دست می دهد، که موجب لطمه به سلامتی و صحت بدن می شود.

مصرف شیرینی جات موجب تصلب شرائین و بیماریهای قلبی می شود و چربی خون نیز بالا می برد.

مصرف شیرینی جات موجب ناراحتی ها و بیماریهای کبدی می شود، زیرا قند زمانی برای مصرف سلولها قابل استفاده است و می تواند تولید انرژی کند که به صورت قند ساده درآمده باشد در غیر اینصورت کبد باید این کار طاقت فرسا را انجام دهد و قند را برای جذب آماده نماید که در جریان این امر فشار زیاد به کبد وارد می شود.

مصرف شیرینی جات و خوردن قند و شکر موجب درد مفاصل و استخوان می شود، زیرا با خوردن آن کلسیم بدن برای جذب شیرینی مصرف می شود.

شیرینی قند و شکر بر سیستم دفاعی و اعصاب بدن تاثیر می گذارد، بطوریکه موجب ضعف سیستم ایمنی بدن می شود.

به طور کلی مصرف بی رویه شیرینی جات و قند و شکر بیماریهای دیگری نیز ایجاد می کند از قبیل: افسردگی ، بیماریهای دندان و لثه ، ناراحتی های پوستی ، یبوست ، انواع ناراحتی های عصبی ، بی خوابی و پرخاشگری کودکان و ... می شود.

به جای قند و شکر یا شیرینی جات ، می توانید از عسل ، خرما ، شیره خرما یا کشمش استفاده کنید. 

مجله پزشکی مادر