پیشگیری از بوی بد دهان در روزه داری

استفاده از قرص‌ها و اسپری‌های خوشبو كننده علاوه بر بیماری‌های ریه، به مرور زمان باعث فرسودگی دندان‌ها خواهند شد.

فکر می کنم تاثیر نامطلوبی که بوی بد دهان در شخصیت یک فرد می گذارد با هیچ چیز قابل مقایسه نباشد. خاطره بدی که شاید ماهها در ذهنتان بماند.

در یک دید کلی بوی بد دهان حتما یک علتی دارد و اینطور نیست که بگوئیم دهان فلانی بد بو است و نمی شود کاری کرد.
روزه داران در این ایام دچار بوی بد دهان می شوند اما نمی دانند علت آن چیست و چگونه می توان با آن کنار آمد.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، شایع‌ترین علت بوی بد دهان است.
رژیم غذایی و یا نخوردن چند وعده غذایی باعث ایجاد بوی ناخوشایند دهان می‌شود. همچنین کاهش جریان بزاق و خشکی دهان نقش مهمی در بوی بد دهان دارد.

بوی بد دهان حتما نشانه وجود مشكلی در دهان یا لثه یا دندان‌های شماست. یا به دلیل عفونت‌های تنفسی یا اختلالات گوارشی است. بنابراین راه حل اصلی ، رفع عامل بوی بد دهان است، نه فقط پوشاندن آن به صورت موقت با مواد طعم‌دهنده و خوشبوكننده.

عوامل متعددی در ادامه حیات باکتری ها و در نتیجه بوی بد دهان دخیل هستند که از مهم ترین آنها می توان به مسواک نزدن یا شیوه اشتباه مسواک زدن، زبان آلوده، سوراخ های درون دهان، بیماری های لثه ناشی از استفاده از پلاک ارتودنسی، دندان مصنوعی و غیره اشاره کرد.

استفاده از سیگار باعث بوی نامطبوعی در دهان می‌شود که تا مدت زیادی باقی می‌ماند.

اختلالات گوارشی مانند اختلال مری و معده در افرادی كه مرتبا ترش می‌كنند و یا عفونت‌ها و آب‌های ریوی، التهاب حفره بینی، سینوزیت (التهاب سینوس‌ها)، التهاب مخاط بینی و التهاب ناحیه گلو مانند گلودردهای چركی نیز سبب بوی بد دهان می‌شود. بیماری‌های لثه هم از شایع‌ترین علل بوی بد دهان هستند.

همین گرسنگی و گرسنه روزه گرفتن می‌تواند دلیلی برای ایجاد بوی بد دهان باشد. به همین دلیل سعی كنید حتما برای صرف سحری از خواب بیدار شوید.

اگر شما دندانی پوسیده در دهانتان داشته باشید، میكروب‌ها در این محل تجمع پیدا می‌كنند. در عین حال باقیمانده موادغذایی نیز ممكن است در این حفره پوسیده جمع شوند. بنابراین تخمیر قندها در محل پوسیدگی یا لابه‌لای دندان‌ها، سبب بوی بد دهان می‌شود. بهترین روش رفع این مشكل این است كه پیش از ماه رمضان یا پس از افطار،‌ به كلینیك دندانپزشكی مراجعه كنید و هرچه زودتر پوسیدگی دندان‌هایتان را ترمیم كنید.

با استفاده از رژیم غذایی مناسب و نوشیدن آب کافی می‌توان بوی بد دهان را کاهش داد.

پس از خوردن سحری، لازم است حتماً مسواک بزنیم. سپس با نخ دندان فضاهای خالی میان دندان ها را که ممکن است باقی مانده غذا درون آن جا بگیرد، پاک کنید. زبان را نیز باید با مسواک تمیز کنید. از دهان شوی آنتی باکتریال استفاده کنید و بالاخره این که هنگام سحری دو تا سه لیوان آب را، حتماً بنوشید. شما حتی می توانید یک دهان شوی همراه داشته باشید و در طول ساعات روزه داری به شکلی که آب از گلو پائین نرود، آن را غرغره کنید.

نكته دیگری كه برای پیشگیری از بوی بد دهان در طول روزه‌داری باید به خاطر داشته باشید، نوع موادغذایی است كه در افطار یا سحر مصرف می‌كنید. سیر، پیاز و ادویه می‌تواند باعث بوی بد دهان شما شود. این مواد گوگرد دار پس از هضم و جذب ممكن است از طریق ریه‌های شما دفع و باعث بوی بد نفس شما شوند.

بهتر است، افراد از میوه‌های تازه و سبزیجات استفاده کنند و در حد امکان از سیگار کشیدن، نوشیدن نوشابه‌های بو دار، خوردن غذاهایی با ادویه زیاد، غذاهای گوشتی، غذاهای معطر شده، پیاز و سیر، افراط در مصرف مواد چربی دار به خصوص کره و روغن‌های مختلف اجتناب كنند. به علاوه نوشیدن آب زیاد در کاهش بوی بد دهان تأثیر بسزایی دارد.

مجله پزشکی مادر