علائم پوستی نوزاد در زمان تولد

علائم و عوارض پوستی به علامتی مشخص بر روی بدن فرد گفته می‌شود.

ماه گرفتگی یا عارضه پوستی چیست؟

ماه‌گرفتگی علامتی رنگی بر رو یا در زیر پوست شخص می‌باشد که در زمان تولد یا اندکی پس از تولد ظاهر می‌شود. برخی ماه‌گرفتگی‌ها ،با گذشت زمان کمرنگ شده؛ برخی دیگر پررنگ‌تر می‌گردند. ماه‌گرفتگی بر اثر سلول‌هایی که پیگمنت‌های رنگی بیشتری تولید می‌کنند یا رگ‌هایی که به طور صحیح رشد نکرده‌اند ایجاد می‌شود. بیشتر ماه گرفتگی‌ها بی‌خطر و بدون درد هستند. در موارد نادر، می‌توانند منجر به مشکل شده یا با مشکلات دیگر مرتبط باشند. تمامی ماه‌گرفتگی‌ها باید توسط پزشک کنترل شوند.

لکه‌های قرمز Salmon Patches

لکه‌های قرمز آشیانه‌ رگ‌های خونی هستند که به صورت لکه‌های مسطح، صورتی و کوچک برروی پوست ظاهر می‌شوند. این لکه‌ها در یک سوم نوزادان دیده می‌شوند. لکه‌ها ممکن است در پشت گردن ( به این دلیل به آنها گاز لک لک گفته می‌شود)، فاصله بین دو چشم (به این دلیل به آنها بوسه فرشته گفته می‌شود) یا بر روی پیشانی ،بینی، لب بالایی یا پلک چشم کودک مشاهده شوند. برخی لکه‌ها با رشد کودک ناپدید شده، اما لکه‌هایی که در پشت گردن دیده می‌شوند، اغلب باقی می‌مانند. لکه‌های قرمز نیازی به درمان ندارند.

لکه‌های قرمز شرابی Port Wine Stains

لکه قرمز شرابی لکه‌ای مسطح و قرمز مایل به صورتی است که در زمان تولد ایجاد شده و به تدریج با افزایش سن تیره‌تر شده، رنگ بنفش مایل به قرمز به خود می‌گیرد. بسیاری از این لکه‌ها ضخیم‌تر و بزرگ‌تر نیز می‌شوند. این عارضه پوستی به دلیل گشاد شدن مویرگ‌ها در سه کودک از هر هزار نوزاد رخ می‌دهد. لکه‌هایی که بر روی پلک چشم دیده می‌شوند، ممکن است خطر کوری را افزایش دهند. این لکه‌ها می‌توانند نشانه اختلالات دیگر باشند ؛ اما عموما اینگونه نیست. درمان‌ این لکه ها شامل درمان با لیزر، پیوند پوست و آرایش پوشاننده، است.

لکههای مغولی Mongolian Spots

لکه‌های مغولی لکه‌هایی هموار و مسطح از آغاز  تولد هستند. اغلب این لکه‌ها در بخش پایینی کمر و باسن نوزاد دیده شده، معمولاً آبی رنگ بوده، اما ممکن است خاکستری متمایل به آبی، آبی مایل به خاکستری یا قهوه‌ای نیز باشند. این لکه‌ها شبیه کبودی هستند. لکه‌های مغولی بیشتر در نوزادان با پوست‌ تیره دیده می‌شوند. لکه‌های مغولی تا هفت سالگی و به مدرسه رفتن کودک کم‌رنگ می‌شوند، اما هرگز ناپدید نمی‌شوند. هیچ درمانی برای این لکه‌ها لازم نیست.

لکههای شیر قهوه‌ای Cafe-Au-Lait Spots

این لکه ها بیضی شکل و هموار بوده و رنگ آنها از قهوه‌ای روشن تا تیره متغیر است و وجه تسمیه آنها نیز به همین دلیل است. این لکه ها معمولاً در بالاتنه، باسن و روی پاها دیده می‌‌شوند. لکه‌های شیر قهوه‌ای با افزایش سن بزرگتر و تیره‌تر شده، اما به طور کلی مشکلی به حساب نمی‌آیند. با این وجود داشتن چند لکه بزرگ‌تر از یک سکه 50 تومانی می‌تواند با مشکلات نروفیبوماس (پدیدار شدن لکه‌ها و خال‌های گوشتی به رنگ پوست به تعداد بسیار زیاد) و در موارد نادر سندرم مک‌کن آلبرایت(ایجاد بیماری در پوست و استخوان) مرتبط باشد. در این صورت به پزشک مراجعه کنید.

همانژیوم توتفرنگی

همانژیوم‌ها ، مجموعه‌ای از رگ‌های خونی کوچک، در کنار یکدیگر هستند. همانژیوم توت‌فرنگی در سطح پوست، معمولاًً در صورت، پوست سر، کمر یا سینه دیده می‌شود. این لکه‌ها ممکن است قرمز یا بنفش بوده، اغلب برجسته با حاشیه‌های مشخص هستند و در دو درصد نوزادان دیده می‌شوند.

همانژیوم توت‌فرنگی معمولاً چند هفته پس از تولد پدیدار می‌گردد. در سال اول تولد به سرعت رشد کرده و در حدود سن 9 سالگی ناپدید می‌شود. ممکن است اندکی تغییر رنگ پوست یا چروک در محل قبلی عارضه باقی بماند. هیچ درمانی مورد نیاز نیست، اما در صورتی که این عارضه در نزدیکی دهان، چشم‌ها یا هرجای دیگری که می‌تواند خونریزی کرده و آلوده شود پدیدار گردند، بهتر است درمان شده و برداشته شوند.

همانژیوم ژرفا

این عارضه در بدو تولد وجود داشته، نوع عمیق‌تر آن در زیر پوست بوده و به صورت توده‌های اسفنجی آبی رنگ پر شده از خون به نظر می‌آیند. اگر به اندازه کافی عمیق باشند، ممکن است پوست رویی کاملاً عادی به نظر برسد. همانژیوم  ژرفا معمولاً بر روی گردن و سر پدیدار شده و اغلب با فرارسیدن سن بلوغ از بین می‌روند. ممکن است ترکیبی از همانژیوم توت‌فرنگی و ژرفا در کنار هم دیده شود.

ناهنجاری وریدی

ناهنجاری وریدی به دلیل رگ‌های غیر عادی و ساتع شده، ایجاد می‌گردد. با وجود اینکه این عارضه در بدو تولد وجود دارد، ممکن است تا اواخر کودکی یا بزرگسالی پدیدار نشود. ناهنجاری وریدی در یک تا چهار درصد نوزادان رخ می‌دهد. این عارضه بیشتر در  فک‌ها، گونه، زبان و لب‌ها دیده می‌شود، اما ممکن است در نقاط دیگر بدن نیز پدیدار شود. رشد این لکه‌ها با گذشت زمان ادامه پیدا کرده و لکه‌ها، کوچک‌تر نمی‌شوند. درمان شامل تصلب درمانی یا جراحی است که گاهی برای برطرف نمودن درد یا عملکرد ناقص عضو، ضروری است.

خال گوشتی مادرزادی

خال‌های گوشتی مادرزادی خال‌‌های گوشتی هستند که در بدو تولد ظاهر می‌شوند. ممکن است سطح خال هموار، ناهموار یا برجسته باشد. خال‌های‌ گوشتی مادرزادی می‌توانند در تمام نقط بدن و در هر اندازه‌ای از کمتر از دو سانت تا بیش از بیست سانت دیده شوند. خال‌های گوشتی مادرزادی به ویژه آنهایی که اندازه بزرگی دارند، خطر ابتلا به ملانوما (تومور سیاه‌رنگ در قشر عمیق پوست) یکی از مرگبارترین سرطان‌های پوست را افزایش می‌دهند. تمامی خال‌های گوشتی باید از نظر تغییرات زیر نظر گرفته شوند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، نازنین جعفری
منبع: webmd.com