تأثیر برخی از میوه ها در جلوگیری از چاقی

مطالعات انجام شده  نشان داده اند که ماده ای به نام آنتوسیانین که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و در برخی از میوه ها وجود دارد، می تواند به پیشگیری از اضافه وزن کمک کند.
در اینجا تعدادی از میوه هایی که مصرف آنها به طور روزانه، باعث پیشگیری از اضافه وزن می شود، معرفی شده اند:


سیب ها: سیب سرشار از فلاونوئیدها و غنی از فیبر است. مصرف روزانه سیب برای کاهش وزن اهمیت زیادی دارد. برای بهره بردن از مزایای سلامتی سیب، آن را با پوست بخورید چون بیشترین میزان آنتی اکسیدان و فیبر این میوه در پوستش گنجانده شده است. مصرف سیب منجر به بهبود کنترل قند خون می شود و در نتیجه شما کمتر هوس مصرف غذاهایی را می کنید که خاصیت چندانی ندارند.

توت فرنگی: همتای زغال اخته است و به حفظ وزن سالم کمک می کند. توت فرنگی نیز سرشار از آنتوسیانین بوده و مصرف یک فنجان از آن در روز به همراه ماست کم چرب یا بلغور جو، پیشنهاد می شود. وقتی صحبت از مصرف زیاد میوه می شود، نگرانی از اضافه وزن ناشی از فروکتوز موجود در آنها وجود دارد اما میوه هایی مانند سیب سبز، گلابی، انواع توت مانند تمشک، توت فرنگی و بلوبری به بهترین میوه ها برای کاهش وزن هستند ضمن این که قند کمتری نسبت به سایر میوه ها دارند.

زغال اخته: سرشار از آنتوسیانین ها و پلیمرهای فلاونوئید است. به طوری که یک چهارم فنجان از این میوه، ۱۰ میلی گرم آنتوسیانین به بدن می رساند. هنوز مشخص نیست چرا چرا فلاونوئیدها باعث کاهش وزن می شود اما به گفته محققان ثابت شده مصرف روزانه این میوه، شما را دچار احساس سیری کرده و از پرخوری جلوگیری می کند.

گلابی: این میوه نیز دوز سالمی از پلیمرهای فلاونوئید را دارد و فیبر بالای موجود در آن منجر به احساس سیری طولانی مدت می شود. درست مانند سیب، گلابی را نیز باید با پوست بخورید تا از بیشترین منافع سلامت آن سود ببرید.

فلفل: تعجب نکنید چون فلفل ها هم جزو میوه ها هستند و البته جزو سالم ترین آنها که می توانند نقش مهمی هم در کاهش وزن داشته باشند. ترکیبی به نام کپسایسین موجود در فلفل منجر به تبدیل چربی های سفید به چربی های قهوه ای انرژی سوز در بدن می شود.

"مجله پزشکی مادر"

Tags: