تقویت سلامت قلب و عروق با مصرف خوراکی های پر پروتیین

به گزارش مجله پزشکی مادر ایرنا، طبق نتایج یک مطالعه جدید از دانشگاه ایست آنجلیا (UEA) در انگلیس، مصرف غذاهای مملو از آمینو اسید برای سلامت قلب به اندازه ترک سیگار و یا ورزش کردن مفید است.
این مطالعه جدید که امروز منتشر شده است نشان می دهد افرادی که سطوح بالایی از برخی آمینو اسیدهای یافت شده در پروتیین های پایه گوشتی و یا گیاهی را مصرف می کنند فشار خون پایین تری دارند و سختی رگ ها در آنها کمتر است. 
همچنین شدت این ارتباط در افرادی که پیش از این عوامل خطرسازی شیوه زندگی مانند مصرف نمک، فعالیت فیزیکی، مصرف الکل و سیگار کشیدن را گزارش داده بودند، مشابه بود.
محققان تاثیر هفت آمینو اسید را بر روی سلامت قلب در میان تقریبا دو هزار زن با شاخص جرم بدنی سالم بررسی کردند.
اطلاعات مورد استفاده در این مطالعه از TwinsUK بزرگترین پایگاه ثبت نام دوقلوها در انگلیس گرفته شده است.
محققان در این مطالعه رژیم غذایی این دوقلوها را بررسی کردند و آن را با اندازه گیری های بالینی فشار خون و سختی و نرمی رگ های خونی مقایسه کردند.
محققان مدرک قوی در این زمینه بدست آوردند مبنی بر اینکه افرادی که بیشترین مقدار آمینو اسیدها را مصرف می کنند، فشار خون و سختی رگ ها در آنها پایین تر است.
با این حال پژوهشگران همچنین متوجه شدند که منابع غذایی نیز مهم است بطوریکه مصرف زیاد آمینو اسیدها ناشی از منابع پایه گیاهی با فشار خون پایین تر و مصرف بیشتر این آمینواسیدها از منابع حیوانی با سطوح پایین تر سختی رگ ها ارتباط دارد.
دکتر امی جنینگز از دانشکده پزشکی UEA's Norwich اعلام کرد: این تحقیق اثر محافظتی چند آمینو اسید را بر روی سلامت قلب و عروق نشان می دهد.
بر اساس این مطالعه ، مصرف روز افزون غذاهای مملو از پروتیین هایی مانند گوشت، ماهی ، محصولات لبنی، لوبیا، عدس، بروکلی و اسفناج می تواند یک روش مهم و قابل دست یافتن برای کاهش خطر بیماری های قلبی و عروقی باشد. 

مجله پزشکی مادر