سندرم روده تحریک پذیر(IBS) و صورت برداری از غذاهای مصرفی

تهیه یک فهرست از انواع مواد غذایی مصرفی ، می‌تواند به شما و دکترتان کمک کند تا عوامل تحریک کننده روده  را در شما ، شناسایی کنند و مدیریت این علائم را بهبود بخشند.

سعی کنید بفهمید که آیا الگویی برای علائم سندروم روده تحریک پذیر (IBS) شما وجود دارد یا خیر؟ یک روش برای اینکه شما بتوانید علائم بیماری را کنترل کنید،تهیه یک فهرست از انواع غذاهایی است که می‌خورید. با انجام این کار، می‌توانید غذاهای مصرف شده و احساسی را که بعد از خوردن این غذاها دارید، شناسایی کنید. چنانچه با بررسی  این یادداشت‌ها ، متوجه ارتباطی بین غذایی خاص و بروز بیماری خود شدید، می‌توانید برخی از عوامل به وجود آورنده این علائم را شناسایی کنید.

به یادآوردن غذاهایی که قبل از بروز علائم این بیماری خورده‌اید، می‌تواند کار مشکلی باشد، مگر آن که فهرستی از غذاهایی را که مصرف کرده‌اید یادداشت کرده باشید. دکتر جاناتان  کوشنر  دانشیار کلینیک پزشکی و رئیس مرکز بیمارهای دستگاه گوارش در دانشگاه سین سیناتی در شهر اوهایومی‌گوید : «تهیه این یادداشت‌ها به طور کلی  فقط نقش مراقبتی دارد ؛ یعنی شما می‌توانید الگو یا سرنخی را داشته باشید. »

دفتر یادداشتی از غذاهای مصرفی برای سندروم روده تحریک پذیر

هر آنچه که در دهانتان می‌گذارید به همراه احساس بعد از خوردن آن ماده غذایی را یادداشت کنید. هر زمان علائم این بیماری را احساس کردید، جزئیاتی از حالاتتان را یادداشت کنید.

در زیر نکاتی آمده که به کمک آن‌ها می‌توانید این کار را شروع کنید:

غذاها. توضیح مفصلی از آنچه که می‌خورید از جمله ترکیبات خاص آن‌ها یادداشت کنید. چنانچه سالاد خوردید، از چه نوع چاشنی در آن استفاده شده بود؟ خشکبار یا میوه در ترکیبات آن بوده است؟ در صورت مصرف ساندویچ، چه نوع نمک و فلفل و سبزیجاتی به آن اضافه کردید؟ آیا با نان گندم بوده است یا نان سفید؟ چگونه تهیه شده است- پخته یا سرخ شده؟ هرگونه جزئیاتی را در نظر داشته باشید.

مقدار وعده غذایی. وعده غذایی شما زیاد یا کم بوده است؟ افرادی که وعده غذایی کم و سبکی دارند، کمتر دچار هجوم  این بیماری می‌شوند. حالتی را که پس از خوردن یک نوع غذا  دارید، دنبال کنید تا ببینید ارتباطی بین علائم شما و آن ماده غذایی وجود دارد و آیا وعده غذایی شما زیاد و پرحجم بوده است.

غذاهای سبک. اگر پنهانی یک قطعه شکلات، گرنولا یا مشتی چیپس می‌خورید، یادداشت کنید. حتی چیزهایی کوچک می‌توانند واکنش زیادی را در روده شما ایجاد کنند.

نوشیدنی‌ها. نوشیدنی‌های الکلی یا کافئین دار محرک‌های شایع برای دستگاه گوارشی هستند، بنابراین هر آنچه را که می‌نوشید یادداشت کنید. نوشیدنی‌های گازدار نیز از عوامل ایجاد کننده گاز روده در شکم هستند، بنابراین آن‌ها را نیز یادداشت کنید.

آدامس، آب نبات، سیگار. ممکن است آدامس، آب نبات و سیگار را جزء مواد غذایی ندانید، اما آن‌ها می‌توانند روده شما را به شدت تحت تأثیر قرار دهند. سوربیتول موجود در آدامس‌های بدون شکر و آب نبات‌های سفت می‌توانند باعث تولید گاز و دیگر مشکلات معده ای و روده ای شوند. شما هرگز آن چیزی را که سبب تحریک روده شما می‌شود را نمی‌شناسید! پس یادداشت برداری و مقایسه کنید.

علائم. هر زمان که روده شما دچار مشکل شد، زمان آن را یادداشت کنید. هر کاری را که انجام می‌دهید، چه علائمی دارید و چه مدت بعد از خوردن یا نوشیدن چیزی ،این امر اتفاق افتاده را یادداشت کنید.

تهیه یک فهرست از غذا های مصرفی در سندروم روده تحریک پذیر: پردازش  اطلاعات

یادداشت غذاهای مصرفی به همه کمک نخواهد کرد، اما مسلماً به شما می‌تواند کمک کند تا ارتباطی بین رژیم غذایی و علائم بیماری خود، چنانچه ارتباطی وجود داشته باشد، بیابید.

پس از ثبت فهرستی از غذاهای مصرفی و علائم آی بی اس ، با دقت یادداشت‌هایتان را مرور کنید تا ببینید می‌توانید الگویی را که ممکن است، سرنخی درباره عوامل ایجاد کننده این علائم در اختیار شما قرار دهد، پیدا کنید. دکتر کاشنر بیان می‌کند : ببینید که آیا می‌توانید ارتباطی بین روزهایی که حالتان خوب یا بد است و این علائم پیدا کنید. سپس مشخص کنید که آیا علائم بیماریتان با غذایی خاص یا گروه غذایی خاصی که آن روز خوردید، مربوط است یا خیر. دکتر کاشنر می‌افزاید: «آن گروه غذایی را حذف کنید. چنانچه به یکباره تمامی آن گروه غذایی را حذف کردید و علائم بیماری بهتر شد، شناسایی شما تکمیل می شود و سپس سعی کنید تا آن گروه غذایی را کم کم به زنجیره غذایی خود اضافه کنید.»

به هنگام حذف گروه غذایی، با گروه‌هایی شروع کنید که از عوامل شایع ایجاد کننده این بیماری هستند، مانند لبنیات. دکتر کاشنر توصیه می‌کند: «به تصور من، مردم می‌توانند از چیزهای ساده شروع کنند. بگویند " من فقط گروه های اصلی را حذف خواهم کرد"» . چنانچه وضعیت آن‌ها به طرز قابل توجهی بهتر شد، سپس آن گروه‌ها را یکی یکی مجدداً وارد زنجیره غذایی خود کنید.»

حتی اگر یادداشت کردن مواد غذایی مصرفی به حل معمای عوامل ایجاد کننده علائم روده تحریک پذیر شما کمکی نکرد، کار خوبی برای شروع است. اگر بتوانید غذاهای معینی را که باعث بروز علائم بیماری شما می‌شوند کنار بگذارید، می‌توانید درباره عوامل بالقوه دیگری که باعث بروز این علائم می‌شوند و نیز راه های کنترل آن‌ها با پزشک مشورت کنید.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سمیرا قاسمی
منبع:medicinenet.com