تاثیر تغذیه بر پاهای شما

بعضی غذاها، مانند آنهایی که غنی از مواد قندی هستند، می توانند موجب تورم گردند و این تورم می تواند بر سلامت پای شما اثر بگذارد .
به نظر شری گرین، بیشتر مردم تغذیه و ارتباط آن با سلامتی را تنها مربوط به نخوردن غذاهای چاق کننده و یا غذاهای مربوط به سلامت قلب می دانند، در حالی که رژیم غذایی بر روی قسمتهای دیگر بدن از جمله پاها نیز، تاثیر گذار است.

این پزشک می گوید: وقتی برای مردم توضیح می دهید که چگونه سلامتی پا، به سلامتی سایر قسمت های بدن مربوط است و آنچه ما می خوریم، روی آن موثر خواهد بود ،ابتدا بسیار تعجب می کنند ،اما وقتی با تغییر دادن رژیم غذایی خود ، احساس بهتری می کنند، تازه متوجه منظور ما می شوند.

پا و تغذیه : با تورم و درد مبارزه کنیم

به گفته دکتر گرین یکی از مشکلات پا که می تواند در ارتباط با تغذیه باشد، تورم یا آماس است. بعضی غذاها، باعث افزایش سطح موادی در بدن می شوند که می توانند ، باعث التهاب وتورم بافت ها می گردند.  این تورم می تواند بصورت التهاب پلانتار فاسیا ( plantar fasciitis) بروز پیدا کند که در بافت های ضخیم کف پا ، پاشنه و یا جاهای دیگر پا، ایجاد درد می کند .

بسیاری از غذاهای رایج ، نظیر غلات پاک شده، شکر و چربی های ترانس، که در بسیاری محصولات پخته شده و غذاهای حاضری موجود است، تورم و آماس را افزایش می دهند. همچنین از دیگر مواد غذایی ایجاد کننده تورم ، می توان به اسید های چرب اشباع موجود در گوشت قرمز و امگا 6 که در روغن های گیاهی رایج نظیر روغن ذرت، سویا و آفتابگردان یافت می شود، اشاره نمود.

دکتر گرین اشاره می کند که تورم یا آماس ، می تواند در بدن افرادی که به مواد خوراکی معمولی نظیر گندم آلرژی، دارند افزایش یابد.  همچنین مصرف زیاد  غذاهای بالابرنده سریع قند خون نظیر شیرینی، آرد سفید و پاستا،  عامل دیگر افزایش تورم است.

در کل رژیم عذایی که دکتر گرین، برای کاهش تورم به بیماران خود توصیه می کند، به شرح زیر است:

اسید امگا 3 ، بیشتر مصرف کنید. ماهی آزاد، علاوه بر دارا بودن سایر مکمل های غذایی، غنی  از اسید امگا 3 هستند. امگا 3 به کاهش تورم ،کمک می کند و نتایج مطالعات تغذیه ای،نشان می دهد که امگا 3 باید در تعادل با امگا 6 ، در رژیم غذایی مصرف شود. در رژیم غذایی بیشتر مردم، امگا 6 بیشتر از امگا 3 استفاده می شود و برای رفع این عدم تعادل ، می توان مصرف بیشتر ماهی را توصیه نمود.

برنامه غذایی سالمتری را دنبال کنید:با رعایت رژیم غذایی سالم تر، می توانید از تورم در پاها جلوگیری کنید و بطور کلی از سلامت عمومی بیشتری،  برخوردار شوید. این برنامه ی غذایی، همانا  بیشتر مصرف کردن سبزیجات و غذاهای گیاهی تازه و کاهش مصرف گوشت قرمز و مواد غذایی قندی،  است.

دو بیماری رایج، مرض قند و بیماری های عروقی، سلامت پاهای میلیون ها نفر را تحت تاثیر قرار داده است. هر یک از این دو بیماری ، می تواند با آسیب زدن به رگهای خونی، عمل خون رسانی به بخش های پایینی بدن را مختل سازد.

تغذیه مناسب می تواند پاهای شما را از آسیب های ناشی از  این دو بیماری، حفظ کند. بنا به گزارش موسسه ملی سلامت (NIH)، رعایت یک رژیم غذایی که در آن مصرف اسید های چرب اشباع، اسیدهای چرب ترانس و نمک پایین بوده، ولی مصرف میوه و سبزیجات بالا باشد، می تواند خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کم کند. انجام مطالعه ای در سال 2008 که نتایج آن درمجله جراحی عروق ، ذکرشده است، بطور مشخص نشان می دهد که مصرف امگا 3 با کاهش خطر ابتلا به بیماری های عروقی در ارتباط است.

اگر شما بیماری دیابت دارید، یک رژیم غذایی سالم ،می تواند پاهای شما را از عوارض این بیماری حفظ کند. موسسه ملی سلامت (NIH) بطور کلی رژیم غذایی غنی از غلات، حبوبات،سبزیجات، میوه جات و گوشت بدون چربی ،  برای بیماران دیابتی توصیه می کند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، اسماء محمدکرمی
منبع: webmd.com