در زمان اسهال چه باید خورد؟

دفعات روزانه اجابت مزاج برحسب سن و سال و رژيم غذايي اشخاص متفاوت مي‌باشد. هنگام اسهال، مدفوع حاوي آب بيشتري از مواقع طبيعي است که آن را مدفوع شل يا آبکي مي‌نامند.
اسهال در کودکان، در سنين 6 ماهگي تا 2 سالگي خيلي شايع است. همچنين در کودکان کمتر از 6 ماه که شيرگاو يا شيرخشک مصرف مي‌کنند شيوع بيشتري دارد. اسهال به علت از دست رفتن آب و املاح مي‌تواند خطرناک باشد. پس هنگام شروع اسهال مادران بايد سعي کنند آب و املاحي را که از طريق مدفوع ازدست رفته است جبران نمايند.

چگونه مي‌توان مانع از دست رفتن آب و املاح شد؟

از دست رفتن آب و املاح را مي توان معمولا به محض شروع اسهال با دادن مايعات فراوان پيشگيري نمود. براي اين کار توصيه مي‌شود از مايعات خانگی موجود مانند لعاب برنج، سوپ، لعاب جو با شير و يا محلول ORS استفاده گردد. در صورت امکان مايعات بايد شامل مقدار کمي نمک باشد، که از ميان آنها محلول ORS از همه مطمئن‌تر است. درصورتي که هیچ يک از مايعات فوق در دسترس نبود به کودک آب بدهيد. به کودکان کمتر از يکسال بايد به ازاي هر بار اسهال 100- 50 ميلي‌ليتر آب داده شود.
در زمان اسهال بايد به کودک مواد غذايي مورد نياز داده شود تا اسهال به رشد او لطمه نزند و از کاهش وزن او جلوگيري شود. تغذيه کودک با شير مادر بايد به دفعات مکرر صورت گيرد. برای ساير کودکان بايد طبق معمول از شير خشک يا غذاهايي که قبلا مي‌خورده‌اند استفاده شود. در کودکان بالاي 6 ماه که نمي‌توانند غذاي جامد بخورند بايد مقادير کمي از مواد غذايي که کاملا قابل هضم باشد به دفعات داده شود.
بعد از اينکه اسهال متوقف شد حداقل يک وعده غذاي اضافي روزانه به مدت دو هفته به کودک بدهيد تا کاهش وزني را که در دوران بيماري ايجاد شده جبران نمايد. غذاهايي که مي‌توان در کودک 6 ماهه و بالاتر در زمان اسهال استفاده کرد غذاهاي نشاسته‌ای به همراه گوشت یا ماهی است.
ضمنا آن را با 2-1 قاشق چايخوري روغن در هر وعده غذا به منظور ايجاد انرژي همراه کنيد. لبنيات و تخم مرغ نیز غذاهاي مناسبي براي کودکان مبتلا به اسهال مي‌باشند. آبميوه تازه و موز بخاطر داشتن پتاسيم مفيدند (آبمیوه‌های کنسرو شده نه تنها مفيد نيستند بلکه در زمان اسهال مضرند). در زمان اسهال غذاهاي پرحجم مثل دانه‌هاي حبوبات، سبزيجات و میوه‌هاي سفت و ديرهضم نبايد داده شود. سوپ‌هاي خيلي رقيق به كودك ندهيد، زيرا هر چند کودک را سير مي‌کند، اما کالري مورد نياز او تامين نمي‌شود.
غذاهاي خیلی شيرين و حاوي شکر هم باعث بدتر شدن اسهال مي‌گردند. هر 4-3 ساعت، حداقل 6 - 5 بار در روز به مقدار کم ولي به دفعات، بايد به كودك غذا داده شود. غذا را خوب بپزيد تا کاملا پخته و له شود. اين نوع غذا براي کودک ساده‌تر هضم مي‌شود. اگر چه در مدت اسهال کودک نمي‌تواند کاملا مواد غذايي گرفته شده را جذب نمايد ولي بيشتر اين مواد جذب مي‌شوند. کودکاني که در هنگام اسهال از غذا محروم مي‌شوند، به سوءتغذيه دچار شده يا اسهال آنها شديد مي‌شود.

منبع :دنیای تغذیه