بهترین و بدترین غذاها برای کاهش وزن

افراد بالغ به طور متوسط سالیانه حدود نیم کیلوگرم اضافه وزن دارند و این موضوع ممکن است به آنچه که میخورید (و نه لزوما چه مقدار) ارتباط داشته باشد.

براساس یک پژوهش جدید در آمریکا، محققان، 120 هزار زن و مرد را که چاق نبودند و عاری از بیماریهای مزمن بودند، مورد بررسی قرار دادند.

دکتر داریوش مظفریان، مسوول این گروه تحقیقاتی گفت: «ما دریافتیم که تنها خوردن یک وعده بیشتر، سیب زمینی سرخ کرده در روز، منجر به افزایش 1.5 کیلوگرم وزن در طی یک دوره چهارساله می شود. در حالیکه اضافه کردن ماست به رژیم غذایی روزانه باعث کاهش 400 گرم وزن می شود. با این تحقیق می توان دریافت که تغییرات کوچک و جزیی در رژیم غذایی می تواند تاثیر زیادی در میزان وزن افراد داشته باشد.»

این مطالعه نشان می دهد که افزایش وزن در میان کسانیکه که خواب کمتر از 6 ساعت و یا بیشتر از 8 ساعت در روز دارند و علاوه بر این وقت بیشتری را به تماشای تلویزیون اختصاص می دهند و الکل مصرف میکنند، شایعتر است.

در ادامه مواردی را که در یک دوره چهارساله، باعث افزایش یا کاهش وزن شرکت کنندگان در این تحقیق بوده، میخوانید:

1- شرکت کنندگان در طی این دوره، با اضافه کردن میوه به رژیم غذایی روزانه، 250 گرم وزن کم کردند.
متخصصان تغذیه به خوردن سبزی و میوه در هروعده غذایی توصیه اکید دارند.

2- اضافه کردن سبزیحات به دلیل داشتن مقدار زیادی آب و فیبر بالا باعث احساس سیری و به تبع آن لاغر شدن می  شود. براساس این مطالعه خوردن روزانه سبزیجات منجر به از دست دادن 100 گرم از وزن می شود.

3- آجیل: ممکن است آجیل، چربی بالایی داشته باشد اما به گفته کارشناسان می تواند باعث جلوگیری از افزایش وزن شود. شرکت کنندگانی که از این مواد مغذی و غنی از فیبر استفاده کردند، 250 گرم کاهش وزن داشتند.

4- فرآورده های لبنی چرب: بهتر است به لبنیات کم چرب اکتفا کنید. کسانیکه از مواد لبنی چرب مانند شیر پرچرب، کره و پنیر استفاده کردند 50 گرم اضافه وزن پیدا کردند.

5- لبنیات کم چرب: ماست یکی از بهترین موادغذایی جهت کاهش وزن است. مصرف مرتب آن می تواند باعث کاهش 370 گرم از وزن شود.

6- چیپس: از بدترین مواردی است که باعث افزایش وزن می شود.مصرف آن به طور متوسط 750 گرم اضافه وزن به دنبال دارد.

7- سیب زمینی: همه ما می دانیم که سیب زمینی سرخ کرده حدود 1.5 کیلوگرم می تواند ما را چاق کند. اما نه تنها نوع سرخ کرده آن، بلکه آب پز، پخته و یا رنده شده آن هم چاق کننده است!

8- غلات سبوس دار: مدتهاست که محققان از مزایای آن مانند هضم بهتر و تنظیم کلسترول و کمک به کاهش وزن می گویند. شرکت کنندگانی که از غلات سبوسدار در رژیم غذاییشان استفاده کردند حدود 120 گرم کاهش وزن داشتند.

9- غلات تصفیه شده: برنج، نان سفید و پاستا و آرد سفید، فاقد فیبر و مواد مغذی کلیدی هستند و باعث افزایش وزن در حدود 120 گرم می شوند.

10- نوشابه های گازدار و شیرین: یکی از دلایل افزایش نرخ چاقی مصرف نوشابه است که منجر به افزایش 500 گرمی وزن می شود.

11- مصرف آب میوه های آماده: این تحقیق نشان می دهد که مصرف آب میوه نمی تواند تاثیری مانند مصرف میوه داشته باشد و باعث 150 گرم اضافه وزن می شود.

12- نوشابه های رژیمی: نزدیک 60 درصد مردم آمریکا نوشابه رژیمی می نوشند و براین باورند که باعث کاهش وزن می شود! خبر خوب این تحقیق این است که بله! باعث 50 گرم کاهش وزن می شود.

13- شیرینی و دسر: یکی از دشمنان رژیم لاغری! اما باز هم به پای سیب زمینی پخته نمی رسد! با مصرف شیرینی، 180 گرم ، اضافه وزن در میان شرکت کنندگان مشاهده شد!

14- گوشتهای فرآوری شده: هات داگ، سوسیس و کالباس علاوه براینکه خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان را افزایش می دهد ، باعث 400 گرم اضافه وزن می شود

15- گوشت قرمز فرآوری نشده: یک رژیم غذایی سرشار از گوشت قرمز چرب، می تواند مقدمات گرفتار شدن به چاقی و بیماریهای قلبی و حتی سرطان را فراهم کند. شرکت کنندگان در این تحقیق با اضفه کردن گوشت قرمز به رژیم غذاییشان، نیم کیلوگرم اضافه وزن پیدا کردند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، سمن سجادی
منبع: medicinenet.com