هفت نکته برای کاهش مصرف کافئین

با استفاده از این نکات، مصرف کافئین خود را کاهش داده، ترک آن را ساده تر کرده و خوابی آرام را تجربه کنید.

همگی این احساس را می شناسیم: بیدار شدن از خواب با حالتی سست و کرخت بعد از بدخوابی و روزی پر از کار پیش روی شما. کاملا طبیعی است که به فنجان قهوه ای متوسل شوید تا شما را از خواب بیدار کند. در واقع بر اساس نظر سنجی انجام شده با عنوان «خواب در آمریکا» توسط بنیاد ملی خواب، 43% آمریکایی ها با احتمال بسیار فراوان، جهت هوشیار باقی ماندن در طول روز، از کافئین استفاده می کنند.

تحقیقات جدید نشان می دهد اعتیاد به کافئین می تواند ژنتیکی باشد. دانشمندان کشف کرده اند که افراد با تغییرات ژنی معین نسبت به کسانی که ورژن های مختلف ژنی دارند، به میزان 40 میلی گرم در روز قهوه بیشتری می نوشند (این مقدار معادل یک قوطی 227 گرمی از کلوچه رژیمی است).

کافئین موجود در قهوه، چای، نوشابه یا شکلات از طریق افزایش میزان آدرنالین و کاهش مواد شیمیایی تحریک کننده خواب، میزان هوشیاری را افزایش داده و سبب می شوند تا احساس سرزندگی و بیداری در شما تقویت شود. متاسفانه نشاط روزانه شما ، ممکن است به بهای یک خواب خوب شبانه ، تمام شود.

کافئین به عنوان یک محرک

همانطور که کافئین می تواند باعث ایجاد تحرک در شما بشود، برای ساعات طولانی در بدن باقی می ماند.در واقع برای خارج شدن نیمی از کافئین مصرفی، 6 ساعت زمان لازم است. این مساله نوشیدنی های سرشار از کافئین یا وعده غذایی لذت بخش در هنگام بعد از ظهر را ، به عامل بالقوه مشکلات خواب بدل می کند.

افرادی که بیش از 250 میلی گرم کافئین در روز مصرف می کنند (3 فنجان 227 گرمی که مقدار متوسطی از مصرف در نظر گرفته می شود) می توانند در معرض بی خوابی مربوط به کافئین قرار گیرند. علایم مربوط به مصرف بیش از حد کافئین شامل بی خوابی (insomnia)، اضطراب، زود رنجی، سردرد، عصبانیت و ضربان قلب سریع می باشد.

دو راه برای کاهش وابستگی به کافئین وجود دارد. راه اول بسیار ساده است: کمتر مصرف کنید. روش دوم داشتن یک برنامه جامع و کلی است. این برنامه شامل هفت نکته زیر است :

1- اطلاع از مواد تشکیل دهنده: مواد تشکیل دهنده غذاها و نوشیدنی های مصرفی را مطالعه کرده و در مورد میزان کافئین آنها، آگاه باشید. این ماده به بسیاری از نوشابه ها و نوشیدنی های انرژی زا اضافه می شود.

2- کاهش تدریجی مصرف کافئین: ترک کافئین را طی چندین مرحله برنامه مرتب انجام دهید. دکتر سوزان روبرتز دکترای تغذیه در دانشگاه تافتز و نویسنده کتاب من رژیم دارم می گوید: « کافئین اعتیاد آور است. در صورتی که امروز یک سوم قهوه صبحگاهی تان را کم کرده اید ، 3 روز صبر کنید و سپس مقدار اندکی دیگر از آن کم کنید. این گونه کاهش تدریجی می تواند علایم ترک کافئین مانند سردرد، زودرنجی، عصبانیت و حالت تهوع را کمتر کند».

3- به جای قهوه، چای بنوشید .

4- قهوه بدون کافئین را امتحان کنید .

5- چای کم رنگ بخورید .

6- به جای فنجان بزرگ ، فنجان کوچک را سفارش دهید .

7- مسکن درد خود را چک کنید: بیشتر داروهای بدون نسخه مخصوصا برای درمان سردرد و مسکن های درد قاعدگی حاوی کافئین هستند. در صورتی که داروهای شما نیز جز این گونه از موارد است، نوع دیگری را تهیه کنید.

به افرادی که قصد دارند با کاهش مقدار مصرف کافئین ،خواب بهتری داشته باشند، باید گفت که نه تنها می توانند مقدار آن را کم کنند، بلکه می توانند به کلی مصرف آن را قطع کنند.

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، احسان جمال ریحان
منبع: webmd.com