شیمی درمانی و ویتامین ث


تحقیقات تازه نشان داده است که دوز بالای ویتامین ث می تواند تاثیر شیمی درمانی در نابود کردن سلول های سرطانی را تشدید کند. دانشمندان آمریکایی می گویند تزریق این ویتامین به طور بالقوه می تواند معالجه ای ایمن، موثر و ارزان برای سرطان های تخمدان و سایر سرطان ها باشد.
نتایج این مطالعه در نشریه ساینس ترنسلیشینال مدیسین Science Translational Medicine چاپ شده و محققان در آن خواستار برنامه ریزی دولت برای انجام آزمایش های وسیع درباره انسان شده اند.

ویتامین ث همواره به عنوان یک شیوه طبی جایگزین برای درمان سرطان به کار گرفته شده است. در دهه ۱۹۷۰ شیمی دانی به نام لینوس پالینگ گزارش داد که ویتامین ث اگر به رگ تزریق شود در درمان سرطان موثر خواهد بود. با این حال، آزمایش های کلینیکی با دادن قرص ویتامین ث به بیماران به نتایج مشابه منجر نشد و تحقیقات در این زمینه رها شد.
اکنون معلوم شده است که اگر ویتامین ث از طریق دهان وارد بدن شود به سرعت دفع می شود.

ولی دانشمندان در دانشگاه کانزاس که تحقیقات تازه را انجام داده اند می گویند وقتی ویتامین ث تزریق شود جذب بدن می شود و می تواند سلول های سرطانی را بدون صدمه زدن به سلول های عادی بکشد.

محققان این ویتامین را در آزمایشگاه به سلول های سرطانی تخمدان، به موش و همچنین به بیمارانی که سرطان تخمدان آنها در مرحله پیشرفته بود تزریق کردند.

آنها دریافتند که سلول های سرطانی به ویتامین ث تزریق شده حساسند اما سلول های سالم آسیبی ندیدند. این معالجه توام با داروهای استاندارد شیمی درمانی برای کم کردن از سرعت رشد تومورها در موش موثر بود. در مورد انسان هم گروه کوچکی از بیماران عوارض جانبی کمتری را در زمان مصرف ویتامین ث در کنار شیمی درمانی گزارش کردند.

دکتر جین دریسکو، از محققان این مطالعه گفت که علاقه روزافزونی به استفاده از ویتامین ث توسط متخصصان سرطان وجود دارد.

منبع: بی بی سی