12 ماده غذایی برای تناسب اندام در فصل بهار

بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه شیکاگو تغییرات آب ‌و هوا بر وضعیت روانی ما تاثیر مثبت می گذارد. از آنجایی که به علت حضور طولانی‌ مدت خورشید در آسمان در فصل بهار، امکان جذب ویتامین دی بیشتر می‌شود در نتیجه سطح کورتیزول یعنی هورمون مرتبط با استرس پایین می آید که این روند باعث افزایش انرژی و حوصله می شود  و می تواند باعث تمایل بیشتر به ورزش و فعالیت بدنی شود، همچنین کاهش سطح کورتیزول به‌ خودی‌ خود موجب افزایش متابولیسم می ‌شود.

علاوه بر این در بهار، تمایل به خوردن غذاهای چرب و سنگین جای خود را به غذاهای سبک و با هضم راحت مانند میوه ها، سالاد و غذاهای کبابی می دهد. در اینجا بهترین گزینه های غذایی که به شما برای کاهش وزن موثر در بهار کمک می کنند، معرفی شده اند:

میگو: تقریبا ۸۵ گرم میگو حاوی ۱۰۱ کالری و تنها ۱ گرم چربی دارد، در عین حال حاوی ۱۹ گرم پروتئین است، که شما را سیر می ‌کند، بنابراین شما بعد از آن کمتر غذا می ‌خورید. میگو همچنین منبع خوبی از سلنیوم و ویتامین‌ ب و سرشار از انرژی است.

اسفناج: یک دلیل وجود دارد که اسفناج را در لیست بسیاری از غذاهای مفید و سرشار از مواد مغذی قرار می‌ دهد: برگ سبز اسفناج سرشار از ویتامین آ، ویتامین ث، آهن و فولات است و فقط ۷ کالری در هر پیمانه دارد و عملا بدون کالری است. مصرف اسفناج می ‌تواند اشتها را کاهش دهد.

هندوانه: به جای خواستن، یک تکه کیک، که شما با آن صدها کالری را ذخیره خواهید کرد، خوردن یک قطعه هندوانه را جایگزین کنید. مژده بزرگ: از آنجا که هندوانه ۹۲ آب است، می‌ تواند گرسنگی مربوط به کم شدن آب بدن را دفع کند.

چای سبز سرد: چای سبز سرد، قند را نگه‌ می ‌دارد. مطالعات نشان می ‌دهد که یک ترکیب موجود در چای سبز، اپی ‌گالوکتشین ۳-گالات با افزایش سوخت و ساز چربی، کنترل اشتها و کاهش وزن مرتبط است.

توت ها: در یک مطالعه، محققان دانشگاه هاروارد دریافتند که خوردن انواع توت ها، به لطف بار گلیسمی پایین آن ها (میزان گلوکز کم)، که به معنی نفوذ قند کمتر به خون برای فرونشاندن گرسنگی است، می‌ تواند شما را از افزایش وزن حفاظت کند. انواع توت ‌ها همچنین فیبر دارند؛ همه تمشک‌ ها دارای ۸ گرم فیبر در هر پیمانه هستند، که می ‌تواند با احساس سیری طولانی ‌تر در کم کردن وزن به شما کمک کند. آنها همچنین می‌ توانند برای دستیابی به شکم صاف تر و تناسب اندام به کار روند.

گشنیز: دارای خواص بهداشتی متعدد و با مواد مغذی مانند فیبر، آهن، تیامین، روی، فولات، فسفر، ویتامین کا و ... است. مصرف این سبزی به تولید اسیدهای گوارشی کمک می کند. این اسیدها به تحریک روده برای افزایش حذف مواد زاید از دستگاه گوارش کمک می کنند. دستگاه گوارش سالم کلید اصلی کاهش وزن محسوب می شود.

آناناس: این میوه گرمسیری شیرین، حاوی آنزیم بروملین پروتئولیتیک است که به هضم پروتئین و تشکیل لخته خون کمک می کند. آناناس یک ماده غذایی ضد التهابی فوق العاده است و می تواند به کاهش تورم و داشتن شکم صاف کمک کند.

خربزه: به بهبود گوارش و قند خون کمک می کند. حفظ قند خون یکی از فاکتورهای مهم برای از دست دادن وزن است. با کنترل قند خون، احتمال ذخیره سازی کالری به صورت چربی کاهش می یابد.

هویج: سرشار آنتوسیانین ها؛ آنتی اکسیدان های قوی است و آنهم برای محافظت از بدن در برابر آسیب های ناشی از اکسیداسیون رادیکال های آزاد.

ماهی قزل آلا: امگا ۳ موجود در ماهی اثرات ضد چاقی دارد و مانع افزایش چربی در سلول ها می شود. مصرف ماهی باعث ترویج تجزیه چربی در بدن می شود.

فلفل شیرین: علاوه بر این که ویتامین ث فرواوانی دارد، حاوی کپسایسین؛ یک تقویت کننده سوخت و ساز طبیعی بدن است و مصرف آن منجر به کاهش وزن می شود.

گوجه فرنگی: غنی ترین منبع لیکوپن و یک آنتی اکسیدان قوی است که می ‌تواند التهاب در بدن را کاهش دهد و به نوبه خود به کنترل سطوح لپتین کمک کند. لپتین یک هورمون تنظیم اشتها است که می ‌تواند اشتها را کم کند. به علاوه گوجه فرنگی کم کالری است. (یک گوجه فرنگی متوسط فقط ۲۲ کالری دارد) و منبع خوب ویتامین ث محسوب می شود. ویتامین ث یک آنتی اکسیدان مربوط به افزایش سوزاندن چربی به خصوص در ورزش است.

" مجله پزشکی مادر"