ویروس ایدز، سلاحی در برابر ایدز

حدود سه دهه است که HIV با شتابی فزاینده قربانیان خود را به کام مرگ می کشد. امروزه بیش از 33 میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به ایدز هستند و هر روز بیش 6هزار و 800 نفر دیگر گرفتار این بیماری مهلک می شوند. همچنین این بیماری مرگبار هر دقیقه جان یک کودک را می گیرد. اما در این میان تلاش خستگی ناپذیر محققان و پژوهشگران برای یافتن دارویی به منظور مقابله با HIV در حال ثمر بخشی است.

محققان مرکز بهداشتی دانشگاه مینه سوتای آمریکا راهی یافته اند که می توان با استفاده همزمان از 2داروی مورد تایید FDA با ویروس ایدز مقابله کرد. این 2 دارو که decitabine و gemcitabine نام  دارند، در حال حاضر در درمان سرطان کاربرد دارند.

نتایج این تحقیقات که خاصل همکاری مشترک دکتر لوییس منسکی، متخصص ویروس شناسی مولکولی و دکتر کریستین کلاورز، از موسسه ویروس شناسی مولکولی و دانشکده دندانپزشکی و همچنین دکتر استیون پتر سون، شیمیدان و عضو مرکز طراحی داروهاست، به تازگی در Journal of Virology به چاپ رسیده است. این مطالعه نشان می دهد دو داروی فوق می توانند در موش های آزمایشگاهی آلوده به HIV عفونت ایدز را از بین ببرند.

این محققان امیدوارند تحقیقات شان روی حیوانات آزمایشگاهی بزرگ تر نیز موثر باشد تا بتوانند در نهایت این دارو را به شکلی اصلاح کنند که برای انسان نیز اثر بخش باشد.

دکتر منسکی درباره این پژوهش می گوید:"مبارزه با HIV به علت رشد و جهت سریعش بسیار مشکل است. اما ما اکنون دقیقا از همین رفتار مخرب  HIV برای مقابله با ایدز استفاده کرده ایم. بدین معنا که بر خلاف داروهای پیشین ایدز که همگی سعی در ممانعت از رشد و رونویسی ویروس داشتند، ترکیب دارویی جدید ما با تحریک شدید جهش در HIV سسب انهدام ویروس می شوند. ما در اساس از خود ویروس ایدز به عنوانی سلاحی علیه بیماری ایدز استفاده کرده ایم."

از سوی دیگر یک گروه از پژوهشگران دامشگاه یوتا نیز به تازگی موفق به ساخت دارویی شده اند که امیدوارند بتوانند به زودی از آن برای معالجه و همچنین پیشگیری از ایدز کمک بگیرند. نتایج پژوهش های این دانشمندان که در شماره اخیرl Virology Journal Of به چاپ رسیده، حاکی از آن است که داروی trimer-PIE12 با مسدود کردن یک "pocket" روس سطح ویروس مانع ورود HIV به سلول می شود.

به گفته دکتر مایکل س. کی، استاد بیو شیمی در دانشکده پزشکی دانشگاه یوتا، چون trimer-PIE12 از آلوده شدن سلول به ویروس HIV و تهاجم ویروس به سلول ها ممانعت می کند، می تواند هم در درمان و هم در پیشگیری از ایدز موثر باشد. اکنون استفاده موضعی trimer-PIE12 در واژن برای پیشگیری از ابتلا به عفونت HIV در آزمایشگاه تایید شده است.

دکتر کی درباره شیوه طراحی این دارو می گوید:"چون HIV به سرعت به داروها مقاوم می شود، در طراحی trimer-PIE12 تلاش کردیم تا ظرفیت مقاوم پذیری بسیار بالایی را برای این دارو فراهم کنیم." او می افزاید: "داروهای پیتیدی با وجودی که اثر درمانی بالایی دارند اما به سرعت در بدن تجزیه شده و اثرشان را از دست می دهند، به همین دلیل ما در طراحی این دارو از سه  D-peptide به هم متصل شده استفاده کرده ایم که در حقیقت تصویر آینه ای پیتیدهای طبیعی هستند. D-peptideها قابل تجزیه نبوده و بر خلاف داروهای پیتیدی طول عمر و اثر بخشی بسیار طولانی تری خواهند داشت."

دکتر کی معتقد است اکنون آزمایشهای کلینیکی مشخص خواهند کرد که آیا trimer-PIE12 در انسان نیز همان قدر که در آزمایشگاه موثر است کارآمد خواهد بود یا خیر.

ماهنامه نسخه