عضلات جوان در بدن پیر

یکی از خصوصیات بنیادی پیری، تحلیل قوای بدن در این دوران است. تحلیل کلی که تقریبا همه زمینه ها را در بر می گیرد، بینایی، شنوایی، ذهنی و حرکتی، خوشبختانه هر روز در دنیای علم راهی برای غلبه بر هریک از این مشکلات پیشنهاد می شود. تا کنون نیز راه های زیادی برای تقویت قوای بینایی، شنوایی و حتی ذهنی پیشنهاد شده ولی شاید برای تقویت قوای حرکتی و عضلانی تاکنون بیشتر راه های پیشنهادی از نوع کمکی و مکانیکی بوده اند، نه پیشگیرانه و درمانی. جالب است بدانید که به تازگی پژوهشگران راهی را نیز برای تقویت این ضعف سنین سالمندی پیشنهاد کرده و می گویند می توانند با این راه قدرت از دست رفته عضلات را به اندازه دوران جوانی به سالمندان برگردانند.

دانشمندان می گویند با استفاده از داروهای وازودیلاتور می توان به ضعف عضلانی ناشی از پیری غلبه کرد. پژوهشگران دانشکده پزشکی دانشگاه تگزاس در گالستون معتقدند با راهی که به تازگی کشف کرده اند می توان داروهای رایج فشار خون را برای مبارزه با ضعف عضلانی که قسمتی از روند طبیعی پیری است به کار گرفت.

پژوهشگران بر این باورند که علت ضعف عضلات در سنین بالا را باید در تغییر ساختار و عملکرد مویرگ هایی جستجو کرد که وظیفه تغذیه عضلات و به ویژه رساندن آمینواسیدهای لازم به آنها را بر عهده دارند. این امر اساس یافته جدید دانشمندان را تشکیل می دهد.

نتایج این پژوهش در شماره اخیر مجله Diabetes یه صورت آنلاین انتشار یافته است. دکتر النا وولپی، استاد دانشگاه تگزاس و نویسنده اصلی این مقاله می گوید:"وقتی یک فرد جوان غذا می خورد، ترشح انسولین سسب می شود تا عروق موجود در عضلات منبسط شوند. پس خون زیادی به سمت عضلات سرازیر شده و مقدار زیادی امینواسید برای ساختن پروتئین در دسترس عضلات قرار می گیرد. اما عروق خونی افراد مسن تر، واکنش بسیار ضعیف تری نسبت به انسولین دارند؛ ولی ما دریافته ایم که اگر به این افراد داروهایی بدهیم که موجب انبساط عروق خونی شوند، می توان جریان خون تغذیه کننده را افزایش داد و رشد نرمال عضلات را کاملا به سطح عادی بازگرداند."

در حال حاضر داروهای وازودیلاتور به طور معمول در درمان فشار خون بالا و آنژین صدری استفاده می شوند. پژوهشگران برای انجام این تحقیق از سدیم نیتروپروساید داخل وریدی استفاده کردند. آنها برای این کار از 12 فرد سالمند سالم استفاده و آنها را به صورت تصادفی به دو گروه 6 نفری تقسیم کردند. آنها پس از تزریق داخل وریدی وازودیلاتورها به گروه آزمون و تزریق پلاسبو به گروه کنترل، از نمونه های خون و بیوپسی عضله برای بررسی سنتز و تجزیه پروتئین در عضلات استفاده کردند. نتایج بدست آمده جالب بود: رشد"نرمال" عضلات در افراد گروه آزمون.

این دانشمندان می گویند:"ما موفق شدیم پیرمردها و پیرزن های 70ساله را از نظر رشد عضلانی به سطحی دقیقا معادل جوان های 30 ساله برسانیم."

ای پژوهشگران در عین آنکه هشدار داده اند برای تایید این موضوع هنوز به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما ابراز امیدواری کرده اند که این نتایج بتواند در اینده ای نه چندان دور سالمندان را از سراشیبی ضعف و ناتوانی بیرون کشیده و به آنها کمک کند تا زندگی سالم تر، شادتر و مستقل تری داشته باشد.

ماهنامه نسخه