احتمال کاهش خطر ابتلا به دیابت در اثر مصرف برخی سبزیجات

 

گروهی از پژوهشگران در بریتانیا می گویند که مصرف سبزیجاتی که برگ سبز دارند ممکن است از خطر ابتلا به دیابت بکاهد.بر اساس شش پژوهش در مورد مصرف سبزیجات، غذاهای حاوی اسفناج و کلم در جلوگیری از ابتلا به بیماری دیابت موثرتر هستند.

نشریه پزشکی بریتانیا از نتایج این تحقیقات نقل کرده که مصرف بیش از یک وعده غذای حاوی سبزیجات می تواند تا ۱۴ درصد از خطر ابتلا به دیابت نوع دوم بکاهد.
با این حال کارشناسان به مردم هشدار می دهند که کماکان رژیم مصرف پنج نوع میوه و سبزیجات در روز را رعایت کنند.
محققان دانشگاه لستر بریتانیا، ۲۲۰ هزار بزرگسال را مورد مطالعه قرار دادند.یافته های آنها نشان می دهد که به طور کلی، مصرف میوه و سبزیجات، با کاهش احتمال ابتلا به دیابت نوع دوم، که دیابت غیر وابسته به انسولین است، چندان رابطه ای ندارد اما "در واقع حرکت به آن سمت است."با این حال، به گفته این دانشمندان، سبزیجات دارای برگ سبز مانند بروکلی و گل کلم، خطر ابتلا به این بیماری را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.

این گروه تحقیقاتی محاسبه کرده اند که مصرف روزانه ۱۶۰ گرم از اینگونه سبزیجات، احتمال دیابت را به میزان ۱۴ درصد کاهش می دهد. میزان مصرفی لازم در بریتانیا ۸۰ گرم اعلام شده است.

هنوز مشخص نیست که چرا مصرف سبزیجات دارای برگ سبز چنین خاصیتی دارد؛ یکی از دلایل احتمالی آن، بالابودن میزان آنتی اکسیدان هایی چون ویتامین سی در اینگونه سبزیجات است و احتمال دیگر از بالا بودن منیزیم در اینگونه سبزیجات حکایت دارد.

این گروه قصد دارند در جریان یک تحقیق دیگر، افرادی را مورد مطالعه قرار دهند که احتمال ابتلای آنها به بیماری دیابت زیاد است و تاثیرات افزایش میزان مصرف سبزیجاتی چون اسفناج و کلم پیچ را در کمک به کاهش احتمال ابتلای این افراد به دیابت بررسی کنند.

میوه و سبزیجات

گزارش سازمان استاندارهای غذایی در بریتانیا نشان می دهد که طی سال های ۲۰۰۸-۲۰۰۹ با وجود آنکه مصرف میوه و سبزیجات در طی دهه پیش از آن افزایش یافته است اما تنها یک سوم از زنان و مردان به توصیه مصرف ۵ نوع میوه و سبزی در طول روز عمل می کنند.

در مقاله ای که در BMJ، نشریه پزشکی بریتانیا، چاپ شده است پروفسور جیم من، از دانشگاه اوتاگو در نیوزلند، تاکید کرده است که فرهنگ مصرف روزانه میوه و سبزیجات نباید از بین برود. او همچنین توصیه کرده که مردم سبزیجات دارای برگ سبز را به عنوان یکی از ۵ میوه و سبزی مصرفی روزانه مصرف کنند.

دکتر لین فریم، رئیس تحقیقات مرکز دیابت بریتانیا گفت: "می دانیم که مصرف سبزیجات مزایای زیادی برای سلامت انسان دارد اما این اولین بار است که بین سبزیجات دارای برگ سبز و دیابت نوع دوم ارتباطی دیده شده است."

با این حال او هشدار داد شواهد مربوط به این موضوع محدود است و هنوز برای استفاده سبزیجات دارای برگ سبز به عنوان تنها روش جهت کاهش احتمال ابتلا به دیابت بسیار زود است.

او افزود: "ما نگرانیم که تمرکز بر بعضی خوراکی ها، موجب عدم مصرف ۵ نوع میوه و سبزی در روز شود که مصرف آنها از ابتلا به بیماری های قلبی، سکته، برخی سرطان ها، چاقی مفرط و همچنین دیابت نوع دوم جلوگیری می کند."

مرکز دیابت بریتانیا بودجه همچنین مقدمات انجام یک تحقیق را فراهم کرده است که وجود کربوهیدرات های قابل تخمیر را در سبزیجاتی مانند مارچوبه، سیر، کاسنی، سیب زمینی ترشی بررسی می کنند که به کاهش وزن کمک کرده و خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع دوم را کاهش می دهد.

منبع: بی بی سی