ریزگردهای آلوده به میکروب سبب بروز عفونت های ریوی می شوند

دکتر حمیدرضا جباردارجانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا اظهار کرد:تاثیر گردوغبار و ریزگردها در ایجاد عفونت های ریوی به طور دقیق مشخص نیست اما اگر گردوغبار ناشی از خاک آلوده باشد، میکروب های موجود در گردوغبار وارد بینی و حلق و در نهایت عفونت های ریوی ایجاد می کنند. 
وی خاطرنشان کرد:درصورتی که ذرات ریزگردها بزرگ باشد، در دستگاه فوقانی تنفسی تاثیر می گذارد و مشکلاتی مانند آب ریزش بینی، عطسه و سرفه ایجاد می کند و در مواردی که فرد حساسیت های تنفسی داشته باشد می تواند روی ریه ها اثر بگذارد و علایم آسم و آلرژی را ایجاد کند. 
جباردارجانی توضیح داد: ذرات معلق در هوا بر اساس اندازه خود در قسمت های مختلف دستگاه تنفسی نفوذ می کنند؛ ذراتی که هفت میکرون یا کوچکتر باشند به داخل ریه های می روند و از هفت میکرون به بالا اگر 10 تا 12 میکرون باشند در ناحیه حلق و اگر 15 تا 17 میکرون باشند در ناحیه بینی و سینوس ها وارد می شوند. 
وی گفت: این ریزگردها بر اساس ذرات معلق از بینی تا ریه ها می توانند نفوذ کنند و ایجاد مشکل کنند.
جباردارجانی اظهار کرد: عفونت های ریوی به میزان آلوده بودن در سطح مترمکعب این آلاینده ها در هوا و به اندازه، قطر و طول ریزگردها ارتباط دارد و می تواند از یک حالت آلرژیک که شبیه سرماخوردگی است و علایمی مانند آب ریزش، عطسه و سرفه دارد، شروع شود و تا درگیری سینوزیت ها، التهاب و ایجاد حالت های تحریکی در ریه ها و آسم پیش رود. 
وی توصیه کرد: از آنجایی که گردوغبار موجود در هوا بیشتر در قسمت های بینی، سیونس و حلق وارد می شوند، افرادی که در معرض گردوغبار و ریزگردها هستند، شستن بینی و سینوس ها با آب ولرم و نمک رقیق به صورت قرقره کردن می تواند بسیار کمک کننده باشد. 
جباردارجانی افزود: همچنین در اثر التهاب ریه ممکن است برخی افراد احساس وجود جسم خارجی در ریه های خود داشته باشند که با بخور آب سرد می توان ریه ها را تمیز و این حالت را برطرف کرد.

مجله پزشکی مادر