دام تبلیغات ماهواره ای برای بیماران دیابتی

 

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران از مردم خواست فریب تبلیغات درمانی، بویژه تبلیغات درمان دیابت را در شبکه های ماهواره ای نخورند.
به گزارش مجله پرشکی مادر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت، دکتر «علیرضا استقامتی» گفت: روش درمان دیابت با عمل جراحی، در همه جای دنیا از جمله کشور ما قابل انجام است، اما مطالعات گسترده برای نتایج درازمدت آن صورت نگرفته است.

وی درمورد ادعای یکی از پزشکان کشورهای منطقه مبنی بر درمان قطعی دیابت با عمل جراحی که اخیرا در شبکه های ماهواره ای تبلیغ می شود، گفت: این روش درمان عمل جراحی، فقط مختص به این فرد نیست بلکه روشی است که در همه کشورهای دنیا از جمله ایران قابل انجام است.

عضو شورای آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت با بیان اینکه این روش، یک جراحی «بای پس» است که بر روی دستگاه گوارش افراد دیابتی بسیار چاق انجام می شود، گفت: در این جراحی با روش جابه جایی در دستگاه گوارش، معده کوچک می شود و به دلیل اثراتی که در هورمون های بدن ایجاد می کند در عده ای از افراد دیابتی نیاز به انسولین را کم و در عده ای نیاز به انسولین را از بین می برد.

استقامتی خاطرنشان کرد: بر روی این روش جراحی، مطالعات گسترده ای صورت گرفته و نتایج درازمدت تاثیر آن مشخص نیست.

وی با اشاره به اینکه اکنون پنج میلیون نفر در ایران و 350 میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند، افزود: بر اساس نتایج مطالعات انجمن های معتبر علمی دیابت دنیا، این روش به صورت عام و برای همه دیابتی ها توصیه نمی شود.

استقامتی از هموطنان خواست برای درمان هرگونه بیماری، از پزشک متخصص خود و از مراکز درمانی، توصیه های پزشکی و درمانی را دریافت کنند.

وی خاطرنشان کرد: شبکه های ماهواره ای که بیشتر بدنبال کسب منافع مادی هستند، ابراز مناسب و دقیقی برای کسب اطلاعات پزشکی و درمانی مناسب نیستند.

منبع: پایگاه اطلاع رسانی وزارت بهداشت