واكسن ايدز با موفقيت بر روي ميمون ها آزمايش شد

محققان موسسه واكسن و ژن درماني دانشگاه علوم پزشكي اورگان آمريكا مي گويند: واكسن اچ آي وي كه بر روي ميمون ها آزمايش شده، حركت اين ويروس را متوقف كرده است.به گزارش روز يكشنبه گروه اخبار علمي ايرنا از پايگاه خبري اينديپندنت، واكسن طراحي شده براي مقابله با بيماري (SIV) كه در ميمون معادل بيماري ايدز(HIV) است، با موفقيت ويروس را از بدن حيوانات آلوده پاكسازي كرده و راه را براي آزمايش واكسن (HIV) بر روي انسان هموار ساخته است.در اين مطالعه كه در مجله (Nature) به چاپ رسيده است، از مجموع ۱۶ ميمون در معرض ويروس، كه به آن ها واكسن تزريق شده بود، ۹ ميمون توانستند بدن خود را از اين ويروس پاك كنند.
محققين حركت ويروس (SIVmac۲۳۹) را كه ۱۰۰ برابر بيشتر از ويروس(HIV) مرگبار است، بررسي كردند. آن ها نخست به ميمون ها واكسن تزريق كرده و سپس آن ها را در معرض ويروس (SIV) قرار دادند.
نتايج به دست آمده نشان مي دهد اين ويروس در بيش از نيمي از ميمون هاي آلوده كه واكسن تزريق كرده اند، گسترش نمي يابند. اين ميمون ها بدون تزريق واكسن در مدت دو سال پس از آلودگي به ويروس، جان خود را از دست مي دهند.
واكسن مورد نظر كه نسخه اصلاح شده ويروس سيتومگالويروس(CMV) است به خانواده ويروس تبخال تعلق دارد. اين ويروس در سراسر بدن ميمون منتشر شده و سيستم ايمني بدن را براي مبارزه با ويروس (SIV) تقويت مي كند.
محققان اميدوارند بتوانند از روش مشابه براي آزمايش واكسن ايدز بر روي انسان استفاده كنند.
براساس گزارش پايگاه خبري WORLD METER.INFO.COM تا سال ۲۰۱۳ بيش از ۳۵ ميليون نفر در سراسر دنيا به ويروس HIV مبتلا شده اند و تا سال ۲۰۰۹ نيز اين ويروس سبب مرگ بيش از ۳۰ ميليون نفر در سراسر دنيا شده است.
منبع: ایرنا