پيشگويي وقوع خودكشي امكان پذير شد

تهران - محققان دانشگاه اينديانا، مجموعه‌اي از نشانه‌هاي زيستي ژنتيكي را شناسايي كردند كه امكان پيش‌گويي خودكشي را فراهم مي‌كند.

به گزارش  پايگاه ساينتفيك، محققان دانشگاه اينديانا در ايالت ايندياناي آمريكا پس از تحقيقات صورت گرفته در مورد گروهي از بيماران مبتلا به اختلال شخصيتي و بيماراني كه دائماً به خودكشي فكر مي‌كنند يا قبلاً اقدام به اين كار كرده‌اند، توانستند سطوح بالايي از نشانه‌هاي زيستي RNA را در خون اين بيماران شناسايي كنند.

در اين تحقيقات كه سه سال به طول انجاميد، وضعيت جسمي و رواني گروهي از بيماران مذكر مبتلا به اختلال شخصيت مورد بررسي قرار گرفت. اين بيماران دائماً تحت مشاوره بودند و در فواصل زماني شش ماهه، از خون آن‌ها نمونه گيري مي‌شد. در مورد افرادي كه فكر خودكشي داشتند، آزمايشات ويژه‌اي انجام گرفت و تركيبات نمونه‌ خون آن‌ها به دقت مورد بررسي قرار گرفت.

در نتيجه اين آزمايشات گروهي از تغييرات ژنتيكي شناسايي شدند كه بسته به شدت فكر خودكشي در افراد، دستخوش تغيير مي‌شوند.

محققان با استفاده از يك سيستم تحليل ژنتيكي موسوم به Convergent Functional Genomics توانستند، نشانه‌هاي ژنتيكي مربوط به وضعيت رواني بيماران را شناسايي كنند.

در زماني كه بيماران شديدترين افكار خودكشي را داشتند، ميزان يكي از اين نشانه‌هاي زيستي كه با عنوان SAT۱ شناخته مي‌شود، به بالاترين حد ممكن مي‌رسد و بهترين شاخص براي پيشگويي خودكشي محسوب مي‌شود.

محققان براي تاييد يافته‌هاي خود، نمونه خون افرادي را كه اقدام به خودكشي كرده‌اند، از يك مركز كالبدشكافي دريافت كرده و مورد آزمايش قرار دادند. در تمام نمونه‌هاي مورد آزمايش، ميزان نشانه SAT۱ در خون بسيار بالا بود.

محققان دانشگاه اينديانا معتقدند كه ممكن است شاخص‌هاي ژنتيكي مربوط به خودكشي در بين افراد مذكر و مونت متفاوت باشد و به همين علت قصد دارند تحقيقات خود را با گروهي از داوطلبان زن ادامه دهند.

خودكشي يك مشكل بزرگ در علم روانشناسي و دنياي متمدن امروزي است كه در محيط‌هاي نظامي و پر استرس بيش از ساير محيط‌ها بروز مي‌كند. بسياري از افرادي كه به فكر خودكشي هستند، به هيچ وجه در اين مورد صحبت نمي‌كنند و تا كنون پيش‌بيني وقوع آن تقريباً غيرممكن بوده است.

گزارش كامل اين تحقيقات در شماره اخير نشريه روانشناسي مولكولي (Molecular Psychiatry) به چاپ رسيده است.

ایرنا