تاخیر در بازنشستگی و کاهش احتمال ابتلا به بیماری آلزایمر

به گزارش مجله پزشکی مادر، بر اساس مطالعه انجام شده در کشور فرانسه، با توجه به افزایش سن بازنشستگی در آمریکا، این سناریو می تواند یک بارقه امید در پی داشته باشد: احتمال کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر.

محققان به تجزیه و تحلیل سوابق پزشکی و بیمه ای بیش از 429000 نفر که دارای شغل آزاد هستند پرداخته و دریافتند به ازای هر یک سال اضافی کار کردن پس از سن بازنشستگی، 3 درصد کاهش در خطر زوال عقل رخ می دهد.

افرادی که مورد ارزیابی قرار گرفتند به طور متوسط 12 سال بیش از دوران بازنشستگی عادی مشغول به کار بوده اند و تنها 65/2 درصد از آنها دچار زوال عقل شده بودند.

دکتر جیمز گالوین بیان کرد: «شواهد فراوانی وجود دارد که نشان می دهد فاکتورهای شیوه زندگی از قبیل ورزش کردن، فعالیت های ذهنی، مشارکت اجتماعی، دیدگاه مثبت و رژیم غذایی سالم برای قلب، می تواند خطر ابتلا به بیماری آلزایمر و سایر انواع زوال عقل را کاهش دهد. اکنون می توان گزینه «ماندن در کار» را نیز به این فاکتورها اضافه کرد».

نتایج بدست آمده از مطالعه انجام شده به سرپرستی کارل دوفویل در بخش مغز و اعصاب انستیتوی ملی سلامت و پژوهش پزشکی در کشور فرانسه به گفته خود محققان ، یک کار مقدماتی به شمار می رود.

حدود 5.2 میلیون آمریکایی مبتلا به بیماری آلزایمر تشخیص داده شده اند؛ بر اساس آمار ارائه شده توسط انجمن آلزایمر، این بیماری ششمین عامل مرگ و میر در آمریکا محسوب می شود.

به گزارش مجله پزشکی مادر، آمریکایی ها و به ویژه آنهایی که در طبقه متوسط جامعه جای دارند، به طور فزاینده ای بازنشستگی خود را به تاخیر می اندازند. بر اساس نظر سنجی انجام شده در سال 2012 از هر 1000 آمریکایی با در آمد سالیانه کمتر از 100000 دلار، تقریبا یک سوم آنها بیان کرده اند که برای دوران بازنشستگی با آرامش کامل بایستی تا سن 80 سالگی کار کنند.

ارتباط میان سطح سلامت فرد و بانک اطلاعاتی حقوق افراد دارای شغل آزاد که در سال 2010 بازنشسته شده اند در پژوهش انجام شده توسط دوفویل تعیین شده و اثر مثبتی برای تاخیر در بازنشستگی بدست آمد. در این مطالعه از فرضیه سلامت عقل مبنی بر اینکه «یا از مغزت استفاده کن یا آن را از دست بده» استفاده گردید. مطالعه نشان داد که بین سن بازنشستگی بالاتر و خطر زوال عقل کمتر ارتباط معناداری وجود دارد اما این ارتباط به صورت علت و معلولی نیست.

دکتر هیثر اسنایدر متخصص بیماری آلزایمر و رئیس بخش علمی و پزشکی انجمن آلزایمر بدون شگفتی از نتایج بدست آمده بیان می کند: «به نظر می رسد شواهد رو به رشدی وجود دارد که نشان می دهد فعال بودن از نظر شناختی (ذهنی) برای کاهش خطر ابتلا به بیماری زوال عقل،بسیار حائز اهمیت است و شاید فعالیت شغلی یکی از این فعالیت های شناختی باشد. آنچه ما می دانیم این است که مسائلی که آموزش مادام العمر را ارتقاء می دهند، مفید ند. اما این جمله برای افراد مختلف معانی گوناگونی خواهد داشت و به طور دقیق نمی توان این قضیه را تعریف کرد».

به گزارش مجله پزشکی مادر، دکتر گالوین هشدارهایی را در مورد تحلیل نتایج پژوهش خود بیان می کند. اول اینکه افرادی که دارای شغل آزادند به طور ذاتی می توانند با کارمندان اداری از نظر مجموعه مهارتها، محیط کار، استرس و پویایی اجتماعی تفاوت داشته باشند که این مساله قطعا روی نتایج مطالعه اثر گذار خواهد بود.

وی همچنین اشاره می کند که بروز زوال عقل به 2 آیتم مربوط است: زوال عقل موجود در فرد که تشخیص پزشکی آن انجام شده و زوال عقل ناشی از مصرف داروهای مرتبط با بیماری.

گالوین افزود: «هیچ راهی برای شناخت افرادی که به دنبال مراقبت های پزشکی نیستند یا دسترسی به امکانات پزشکی ندارند و یا افرادی که احتمالا تشخیص بیماری در آنها داده نشده، وجود ندارد. با این حال مطالعه این مفهوم را پشتیبانی می کند که فعال نگه داشتن فرد از نظر ذهنی، فیزیکی و اجتماعی در طول حیات وی می تواند اثرات مهمی بر روی سلامت ذهنی و فیزیکی داشته باشد».

گروه ترجمه مجله پزشکی مادر، احسان جمال ریحان
منبع: medicinenet.com